A bite too big: Dilemma's bij de implementatie van de cookiewet in Nederland


* Publicatiedatum 17-03-2011

* Soort Onderzoeken

In de loop van 2011 implementeert het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie een opt-in bepaling voor cookies naar aanleiding van wijzigingen van Europese regelgeving. Kort gezegd betekent deze bepaling enerzijds dat een consument moet worden geïnformeerd over het plaatsen en gebruik van een cookie en anderzijds dat een consument om toestemming moet worden gevraagd, voordat er een cookie wordt geïnstalleerd op zijn computer. Cookies maken het onder andere voor advertentieaanbieders mogelijk om data over het surfgedrag en de persoonlijke voorkeuren van internetgebruikers te registreren en vervolgens persoonlijke online advertenties te laten zien, die gebaseerd zijn op deze voorkeuren (behavioural targeting). Een wetsvoorstel voor de invoering van deze opt-in bepaling ligt momenteel in de Tweede Kamer. OPTA krijgt als taak om deze bepaling te handhaven.

Om zich voor te bereiden op deze nieuwe taak heeft OPTA laten onderzoeken wat de huidige praktijk is omtrent het gebruik van cookies. OPTA heeft dit onderzoek door TNO in samenwerking met IViR laten uitvoeren. De onderzoekers concluderen dat op dit moment voor het gebruik van cookies veel advertentieaanbieders de gebruiker niet informeren over de plaatsing van cookies. Tevens wordt gebruikers geen toestemming gevraagd voor de plaatsing van cookies. Uit onderzoek onder gebruikers blijkt dat zij beperkte kennis hebben over cookies en behavioural targeting, wat een afgewogen keuze voor de toestemming van cookies belemmert. Daarnaast hebben de onderzoekers de oude en (voorgestelde) nieuwe wetgeving met elkaar vergeleken.

Download publicatie (PDF Document - 853.68 KB)

Relevante publicaties

...

* Uitvoeringstoets OPTA op implementatie herziene Europese richtlijnen in Telecommunicatiewet

Zie het origineel