ANP Pers Support - KPN transparant over Zakelijk BelBasis onder druk van OPTA

Persbericht van Opta

OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft vandaag haar beslissing op twee handhavingsverzoeken gepubliceerd die Tele2, Esprit XB, Verizon, Ziggo, UPC, Colt Technology Services en Vodafone bij OPTA hebben ingediend. Deze telecombedrijven hebben OPTA verzocht om op te treden in verband met wijzigingen die KPN heeft doorgevoerd in haar abonnement Zakelijk BelBasis. Omdat KPN onder druk van OPTA inmiddels haar zakelijke klanten aanvullend heeft geïnformeerd over de contractwijzigingen en daarmee de gevolgen van de overtreding hersteld heeft, wijst OPTA de handhavingsverzoeken af.

Beëindigingsrecht
Een aanbieder is verplicht om abonnees het recht te bieden gedurende vier weken kosteloos de overeenkomst op te zeggen, als deze aanbieder de voorwaarden in het nadeel van de abonnee wijzigt. De aanbieder moet daarbij de abonnee informeren over zowel de nieuwe als de huidige situatie. De abonnee kan dan de oude en de nieuwe situatie vergelijken voordat hij een beslissing neemt of hij van zijn beëindigingsrecht gebruik wil maken. OPTA oordeelt dat KPN bij de wijziging van de contractsduur van het Zakelijk Belbasis abonnement naar een jaarcontract haar abonnees niet geïnformeerd heeft over het feit dat het contract tot dan toe voor onbepaalde tijd was. Wat betreft de overige punten uit de handhavingsverzoeken heeft OPTA geen overtreding geconstateerd.

Klacht bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit De genoemde telecombedrijven hebben tevens een klacht over KPN bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ingediend.

Links:
http://www.opta.nl



Razende Robot Reporter