OPTA wijst handhavingsverzoeken inzake KPN Zakelijk Belbasis af


* Publicatiedatum 17-03-2011

* Soort Besluiten

* Beslisdatum 08-03-2011

* Briefkenmerk OPTA/ACNB/2011/200580 en OPTA/ACNB/2011/200576

Op 26 november 2010 hebben Tele2, Esprit XB, Verizon, Ziggo, UPC en Colt Technology Services OPTA verzocht om handhavend op te treden tegen KPN in verband met wijzigingen die KPN had doorgevoerd in haar abonnement Zakelijk Belbasis. Op 30 november 2010 ontving OPTA ook van Vodafone een handhavingsverzoek.

Op grond van artikel 7.2 van de Telecommunicatiewet (Tw) is een aanbieder verplicht om abonnees het recht te bieden gedurende vier weken kosteloos de overeenkomst op te zeggen, indien deze aanbieder de voorwaarden in het nadeel van de abonnee wijzigt. De aanbieder moet daarbij de abonnee genoegzaam informeren over zowel de nieuwe als de huidige situatie. De abonnee kan dan de oude en de nieuwe situatie vergelijken voordat hij een beslissing neemt of hij van zijn beëindigingsrecht gebruik wil maken.

KPN heeft bij de wijziging van de contractsduur van het Zakelijk Belbasis abonnement naar een jaarcontract haar abonnees niet geïnformeerd over het feit dat het contract tot dan toe voor onbepaalde tijd was. OPTA heeft vastgesteld dat KPN hiermee de wet heeft overtreden.

KPN heeft haar abonnees onder druk van OPTA in maart 2011 opnieuw geïnformeerd en daarbij wel alle benodigde informatie gegeven en abonnees opnieuw het beëindigingsrecht geboden. OPTA stelt dan ook vast dat KPN de overtreding ongedaan heeft gemaakt en de eventuele gevolgen hersteld heeft. OPTA acht het om die reden niet opportuun om handhavend op te treden. De verzoeken om handhaving van de genoemde telecombedrijven wijst OPTA dan ook af.

Bijlagen


* Besluit op het handhavingsverzoek van partijen
* Besluit op het handhavingsverzoek van Vodafone

Relevante publicaties

...

* KPN transparant over contractwijzigingen Zakelijk BelBasis onder druk van OPTA

Zie het origineel