CDA


Haverkamp: Meer veiligheid op en rond het spoor donderdag 17 maart 2011

Het debat over het spoor dat deze week in de Tweede Kamer werd gehouden ging niet alleen over wcâs in sprintertreinen. Op de agenda stonden meer relevante onderwerpen. Deze werden namens het CDA aangesneden door Maarten Haverkamp, woordvoerder vervoer van de fractie. Haverkamp benadrukte het belang van het tegengaan van koperdiefstal op het spoor. Haverkamp: âEr is veel te doen geweest rondom de koperdiefstallen. Het is duidelijk dat het hier gaat om georganiseerde criminaliteit die ook een groep organiseerde aanpak van de overheid en ProRail vraagt. Daarom wil ik graag weten of de minister met haar collega van Justitie om de tafel wil gaan zitten en hier meer prioriteit van te maken. De veiligheid van de reizigers is hier namelijk in het gedingâ. Ook pleitte Haverkamp voor meer veiligheid bij spoorovergangen. âVanuit CDA gemeenteraadsleden van gemeente De Bilt heb ik begrepen dat de spoorovergangen daar nog steeds niet optimaal veilig zijn. Te vaak gebeuren daar bijna-ongelukken. Ik roep de minister op dit probleem op te lossen. Overgangen moeten veilig zijnâ.Â

Haverkamp boog zich in het debat ook over de concessie die wellicht onderhands verleend gaat worden aan de NS. Dit zou betekenen dat de NS na 2015 het alleenrecht behoudt om de enige vervoersaanbieder te zijn op het hoofdrailnet. Haverkamp was daarbij kritisch omdat het ministerie nu beoordeelt of de NS zijn werk goed heeft gedaan en het Rijk tevens de grootste aandeelhouder is van de NS. âZo keurt de slager zijn eigen vlees. En dat is helemaal raar als het Rijk vervolgens de boete die zij de NS oplegt, weer grotendeels kwijtscheldtâ. Haverkamp riep daarom op tot een gefundeerde discussie over de nieuwe concessie van het hoofdrailnet waarbij de belangen van de reiziger centraal staan.