Veilig Verkeer Nederland

TNO: verkeersveiligheid moet in arbobeleid

donderdag, 17 maart 2011

Vrachtwagen in stadsverkeer Verkeersveiligheid krijgt te weinig aandacht in het arbobeleid van bedrijven. Dat stelt Paulien Bongers, Innovatiedirecteur Arbeid bij TNO aan de vooravond van het Veiligheidscongres 2011 van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK). Jaarlijks vallen er naar schatting 55 verkeersdoden tijdens het werk. Nog eens 750 werknemers belanden met verwondingen in het ziekenhuis.

"In het buitenland wordt dit al serieus opgepikt door werkgevers. Als wij er in Nederland werk van maken, scheelt dat mensenlevens", aldus Bongers. Hoewel er in Nederland geen eenduidig onderzoek is gedaan naar de relatie tussen ongevallen en verkeer, heeft TNO onderzoeken geïnventariseerd en daaruit conclusies getrokken.

Riskante beroepen

Bongers: "Maar liefst een derde van de verkeersongelukken gebeurt tijdens het rijden van en naar vergaderingen en klanten of tijdens goederenvervoer. De meeste slachtoffers van een ziekenhuisopname reden in een personenauto." Vrachtwagenchauffeurs staan bovenaan de lijst van meest riskante beroepen, gevolgd door politie en brandweer, en postbezorgers. Loodgieters en fitters staan op een vierde plaats. De bestelauto's en -busjes waar zij mee rondrijden zijn betrokken bij bijna één op de vijf verkeersongevallen tijdens het werk.

Nationale gevolgen

"Werkgevers hebben vaak geen idee van de kosten die verkeersongelukken met zich meebrengen. Laat staan de imagoschade als een vrachtwagen met jouw logo erop net een fataal ongeluk heeft veroorzaakt." TNO wil bedrijven een handreiking doen om verkeersveiligheid te verbeteren. "Als werkgevers zich hard maken voor de veiligheid onderweg, zal dit niet alleen positieve gevolgen hebben voor werkgever en werknemers, maar door het voorbeeldgedrag in het verkeer ook voor de nationale verkeersveiligheid."

Maatregelen

Werkgevers kunnen volgens TNO met enkele simpele maatregelen de veiligheid al flink verbeteren. Hieronder vallen een regelmatige oogtest, een cursus `Het nieuwe rijden', een kritische selectie van lease- en bedrijfsauto's en korting op controlebeurten van de auto van medewerkers. Volgens Bongers doen transportbedrijven doen er ook goed aan vermoeidheidsmanagement in te zetten: "Zorg ervoor dat chauffeurs alert en fris blijven. Een bedrijf moet een fitte chauffeur kunnen inzetten als een collega onderweg meldt moe te zijn."