Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rijksmuseum ontdekt onbekend meesterwerk op Juliana-veiling Sculptuur uit koninklijk bezit blijkt van hofbeeldhouwer

Het Rijksmuseum, het museum van Nederland, heeft op de veiling Property from the estate of Queen Juliana of the Netherlands bij Sotheby's Amsterdam een onbekend meesterwerk ontdekt. De terracotta sculptuur met twee vrouwenfiguren, in de catalogus nog toegeschreven als `circle Louis Royer', bleek na onderzoek vervaardigd door de hofbeeldhouwer Jean-Louis van Geel, één van de belangrijkste neoclassicistische beeldhouwers in de Nederlanden van wie nog geen objecten in Nederlandse museumcollecties zijn. De sculptuur, 48 cm hoog en gesigneerd L. van...1816, stelt de staatkundige vereniging van Nederland en België voor tussen 1815 en 1830. Het bestaat uit twee vrouwenfiguren in antieke kleding die elkaars hand vasthouden met de Nederlandse Leeuw in hun midden als teken van eendracht. De rechterfiguur met mercuriusstaf (handel) en een ploeg (landbouw) stelt de Noordelijke Nederlanden voor, de linkerfiguur zou de Zuidelijke Nederlanden moeten zijn. De vrouwenfiguren houden elkaar vast, al s teken van eenwording.

De allegorische voorstelling werd vervaardigd door Jean-Louis van Geel. Van Geel (17871852) werd in 1816 benoemd tot hofbeeldhouwer van Prins Willem, de latere koning Willem II. Vanaf 1821 kreeg Van Geel grote koninklijke opdrachten waaronder de beroemde monumentale leeuw van het monument van Waterloo. De verworven sculptuur is waarschijnlijk een ontwerp voor een nooit uitgevoerd monument. De sculptuur komt te staan in de Waterloozaal van de opstelling 19de eeuw in het vernieuwde Rijksmuseum, het museum van Nederland. In deze zaal zal vanaf heropening van het hoofdgebouw in 2013 ook het monumentale schilderij van de Slag bij Waterloo van Jan Willem Pieneman te zien zijn. Gijs van der Ham, waarnemend hoofd afdeling Geschiedenis Rijksmuseum: `Het is een positief beeld. De twee vrouwen die beide landen verbeelden houden elkaars hand innig vast, de leeuw aan hun voeten is de rust zelve. Het beeld toont de wens, de werkelijkheid bleek al snel veel minder rooskleurig. Van de Belgische opstand in 1830 en de hierop volgende scheiding bezit het museum vele voorbeelden, van de korte eenheid tussen beide landen bijna niets. Ook hierom is dit beeld een welkome aanvulling en zal het in de vaste presentatie een ander verhaal kunnen vertellen'. Frits Scholten, conservator beeldhouwkunst: `Het is voor ons dé (kunst)historische verrassing van de Juliana-veiling! Een onbekende sculptuur van de hofbeeldhouwer van de held van Waterloo. Geweldig dat wij het voor de natie konden redden.' Voor beeldmateriaal: www.rijksmuseum.nl/persmap




Ingezonden persbericht