EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

17 maart 2011

EVO: 'VEILIGHEID NEDERLANDSE SCHEPEN TAAK VAN OVERHEID'

Doorberekenen beveiligingskosten aan rederijen is niet de juiste weg.

Uit de Tweede Kamer komen geluiden dat de kosten van militaire beveiliging van koopvaardijschepen tegen piraterij door de scheepseigenaren gedragen moeten worden. Onbegrijpelijk, vindt verladersorganisatie EVO. Schepen onder Nederlandse vlag zijn Nederlands grondgebied. De Staat der Nederlanden heeft de verplichting de veiligheid daarvan te garanderen. Moet dat door middel van het inzetten van mariniers, dan worden de kosten daarvan uit de algemene middelen -belastingen - betaald, meent EVO.

Het gaat hier volgens EVO om het principe van de waarborging door de staat van de veiligheid van persoon, have en goed van zijn burgers. Het recht en de plicht daartoe liggen in handen van de staat, die ter zake ook exclusief het zogenaamd geweldsmonopolie heeft.

De piraterij in de golf van Aden en de Indische Oceaan heeft een sterke logistieke en financiële basis kunnen opbouwen. Dit komt doordat te lang is gewacht met het ontwikkelen en uitvoeren van doelmatig beleid om de piraterij te bestrijden. Dit is een internationale aangelegenheid die op het niveau van de VN moet worden aangepakt. Het probleem is niet adequaat aangepakt waardoor het alsmaar moeilijker en duurder is geworden het op te lossen. De verantwoordelijkheid voor deze buitenproportionele ontwikkeling kan in redelijkheid niet op het bordje van een rederij gelegd worden. Al evenmin op dat van de verlader, de belanghebbende bij de lading in het schip.