Bonnefanten Museum Maastricht

Schatten uit Moskou. Hollandse tekeningen uit het Pushkin Museum

18.03 - 19.06.2011

Tijdens TEFAF 2011

Vanaf 18 maart 2011 pakt het Bonnefantenmuseum uit met de tentoonstelling Schatten uit Moskou. Hollandse tekeningen uit het Pushkin Museum. Het is voor het eerst dat het Moskouse museum in zo groten getale haar topstukken uit de gouden eeuw uitleent aan een buitenlandse instelling. Maar liefst negentig tekeningen worden in het Bonnefantenmuseum tentoongesteld, waaronder vele voor het eerst buiten Moskou te zien zijn. De tekeningen komen uit de tijd dat de Hollandse kunst zich op haar hoogtepunt bevond en zijn gemaakt door kunstenaars die de faam van deze eeuw tot op heden bepalen. Het Bonnefantenmuseum is trots dat het op deze wijze kan bijdragen aan de feestelijke honderdste verjaardag van het Pushkinmuseum in 2012.

Tekeningen uit de Gouden Eeuw mogen dan slechts een onderdeel zijn van de Moskouse verzameling van Hollandse prenten en tekeningen, ze vormen wel het beste en meest coherente deel. Aan de hand van deze werken van vooraanstaande meesters is de ontwikkeling van de Hollandse tekenkunst van de laat zestiende tot in de vroege achttiende eeuw te volgen.

Werken van Rembrandt en zijn leerlingen vormen onbetwist de kern van elke tentoonstelling van Nederlandse zeventiende-eeuwse kunst. De tentoonstelling in Maastricht is hierin geen uitzondering. Door een kritische benadering van Rembrandts oeuvre, niet in het minst door de Nederlandse kunsthistorici, is het aantal werken dat aan hem wordt toegeschreven de laatste decennia geslonken. Slechts één kleine tekening, Schets van een vrouw die een kind vasthoudt, wordt onbetwistbaar als een Rembrandt beschouwd. De schets is kort voor 1650 ontstaan en toont Rembrandts ongeëvenaarde vermogen om met niet meer dan een paar pennenstreken een door licht en lucht omgeven menselijke figuur af te beelden.

De beroemdste tekening uit de Moskouse collectie en het tevens het beeldmerk van de tentoonstelling, Vrouw die pannenkoeken bakt (ook bekend als De keuken in Rembrandts huis) wordt al geruime tijd toegeschreven aan de school van Rembrandt - in de tentoonstelling aan Jan Victors - en niet aan Rembrandt zelf. Rembrandts invloed komt ook duidelijk naar voren in een aantal tekeningen toegeschreven aan Ferdinand Bol, Jan Victors, Nicolaes Maes, Willem Drost, Aert de Gelder, een emotioneel geladen landschap van Abraham Furnerius, twee prachtige tekeningen van Gerbrandt van den Eeckhout en een zeldzame tekening gesigneerd door Hendrick Heerschop.

Een aanzienlijk deel van de tentoonstelling is gewijd aan de groep die bekendstaat als de Italianisanten - Hollandse kunstenaars die naar Rome gingen om te studeren. Het waren de landschapsschilders die domineerden. Nicolaes Berchem is onder de Italianisanten ongetwijfeld een van de uitblinkers. Vier tekeningen geven blijk van zijn sublieme vakmanschap, maar een ervan - Fantasiewezen in landschap - is uniek. Met sprankelend penseel heeft Berchem een prachtig Italiaans landschap gecreëerd met een fantasiewezen erin: een zevenkoppige en zevenarmige sater. Er zijn vergeefse pogingen gedaan deze gril van de verbeelding te verklaren.

De betrokken onderzoekers en conservatoren hebben zich niet beperkt tot de gemakkelijkst toe te schrijven en meest karakteristieke en zeldzame werken, maar daarnaast ook tekeningen in de tentoonstelling opgenomen waarvan de toeschrijving onderwerp van discussie is. Ze hebben uitgebreid onderzoek verricht en geprobeerd alle losse eindjes aan elkaar te knopen, maar toch blijven er in de definitieve versie van de catalogus onzekerheden. Dit betekent dat deze tentoonstelling ook een belangrijk instrument is voor verder, diepgaand onderzoek.

Publicatie

De tentoonstelling wordt begeleid door de uitgebreide wetenschappelijke catalogus: Het Pushkin Museum voor Schone Kunsten - Nederlandse, Vlaamse en Nederlandse tekeningen uit de XVI-XVIII eeuw, Belgische en Nederlandse Tekeningen van de XIX-XX eeuw. Deze catalogus, die is gebaseerd op de bestaande Russische catalogus is samengesteld op initiatief van de Stichting Cultuur Inventarisatie (SCI) samen met het Poesjkin Museum in Moskou, onder leiding van Charles Dumas van het Nederland Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) .

De tentoonstelling is te zien in het Bonnefantenmuseum tijdens TEFAF 2011 en TEFAF Paper (18-27 maart).