Duits-Nederlandse Handelskamer

Grensoverschrijdende perspectieven in de zorg

Utrecht. In de zorgsector zal de komende jaren zowel in Nederland als in Duitsland veel veranderen. Door vergrijzing en kostenbesparing moet gekeken worden hoe met de beschikbare middelen een hoge kwaliteitsstandaard gewaarborgd kan blijven. Voor aanbieders in deze sector is het daarom de moeite waard om ook over de grens de mogelijkheden tot samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop, te onderzoeken. Negen Duitse bedrijven bezochten daarom op 16 en 17 maart 2011 onder begeleiding van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) verschillende Nederlandse zorginstellingen en de vakbeurs Zorgtotaal in Utrecht.

"Als beursorganisator verheugen wij ons over het feit dat Duitse aanbieders in de zorgsector hun innovatieve producten hier onder de aandacht brengen en de mogelijkheden tot samenwerking onderzoeken", zegt Evert-Jan Bos, projectmanager van de Zorgtotaal: "Een groot aanbod aan innovatieve en kostenbesparende producten en ideeën is belangrijk voor het succes van deze beurs." Door de vergrijzing en bezuinigingen op de zorg is innovatie noodzakelijk om het zorgniveau op peil te houden, vertelt Peter Lalkens, directeur financiën en inkoop bij het Ommelander Ziekenhuis Groningen: "Door de in onze regio relatief grote afstanden tot het dichtstbijzijnde ziekenhuis en een gebrek aan personeel is bijvoorbeeld thuismonitoring voor ons een interessant thema". Een ander aandachtspunt dat Lalkens noemt is de toenemende zwaarlijvigheid van patiënten: "Wij kijken daarom serieus naar het toepassen van robotpakken, die het verplegend personeel ontlasten tijdens het verplaatsen van de patiënt".

Dat de Duitse aanbieders van zorgproducten absoluut een toegevoegde waarde kunnen leveren aan Nederlandse instellingen blijkt bijvoorbeeld uit de evacuatiedoeken van Gelsenkirchener Werkstätten, die tijdens de beurs op een ruime belangstelling konden rekenen. "Ons product is uniek in zijn soort en wordt vervaardigd door gehandicapten. Hierdoor komt er ook een sociale component bij kijken", aldus vertegenwoordiger Klaus-Hermann Külpmann.

"De bezuinigingen in de zorg zie ik als kans voor ons als aanbieders in de sector", zegt Mark van Alebeek van Mecan medische groothandel. "Er is een grote vraag naar goede producten die de efficiency kunnen verbeteren." Van Alebeek toonde grote interesse in de Duitse aanbieders: "Ik doe graag zaken met Duitsers. Hun producten zijn van goede kwaliteit en je kunt van gemaakte afspraken op aan. Bovendien is de communicatie aangenaam en makkelijk."

Andersom bestaat er in Duitsland eveneens veel interesse voor Nederlandse innovaties in de zorg. Daarom zal de DNHK in april een groep Nederlandse bedrijven begeleiden naar de zorg- en IT-beurs conhIT in Berlijn.

Forum in Berlijn: Kansen door export van dienstverleningen

Berlijn. Internationale kansen in de dienstensector staan centraal tijdens een Nederlands-Duits ondernemersforum op woensdag 13 april 2011 in Berlijn. De CEO's van Randstad, ING DiBa en Stage Entertainment discussiëren met Duitse deelnemers over grensoverschrijdende perspectieven en het geheim van hun succes. Het forum wordt georganiseerd door de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK).

"Geen enkele branche biedt internationaal gezien een vergelijkbare dynamiek", zegt Axel Gerberding, directeur van de DNHK: "Of het nu gaat om ingenieurs- of adviesbureaus, financiële of IT-dienstverleners: de diensten die zij in het buitenland leveren behoren tot de belangrijkste en meest succesvolle Nederlandse exportproducten." De zakelijke dienstverlening is van oudsher een van de belangrijkste pijlers van de Nederlandse economie, die ook in het buitenland een goede reputatie geniet. Zeker bij onze oosterburen liggen er vele mogelijkheden voor Nederlandse dienstverleners.

"Nederlandse bedrijven spelen in Duitsland een steeds grotere rol", zegt Gerberding: "Ze lijken een succes-gen met zich mee te dragen en overtuigen met creatieve, toonaangevende concepten." Deze bespreken zij nu ter gelegen-heid van het staatsbezoek van koningin Beatrix met Duitse ondernemers. Het discussiepanel bestaat uit Roland Boekhout (CEO ING DiBa), Henk Kivits (CEO Stage Entertainment), Ben Noteboom (CEO Randstad Holding) en VNO-NCW-directeur Bernard Wientjes. De bijeenkomst wordt geopend door Maxime Verhagen, minister van EL&I.

ING DiBa, de Duitse dochter van ING, is met zeven miljoen klanten de grootste online bank in Duitsland. Musical-organisator Stage behaalde internationale successen met voorstellingen als `The lion king' en `Tarzan'. De helft van de wereldwijd 4.000 medewerkers is werkzaam in Duitsland. Uitzendorganisatie Randstad heeft zich tot de grootste aanbieder van personeelsdiensten in de Bondsrepubliek ontwikkeld. In 2009 behaalde Randstad alleen op de Duitse markt een omzet van meer dan
1,3 miljard euro. Wat kunnen andere Nederlandse dienstverleners van deze succesverhalen leren? Welke strategie volgen de Nederlandse marktleiders in Duitsland? Waar liggen de kansen bij de internationalisering van dienstverleningen? Op deze en andere vragen moet het forum een antwoord geven. Deelname is kosteloos. Aanmeldingen zijn online mogelijk.