Duits-Nederlandse Handelskamer
Grensoverschrijdende perspectieven in de zorg
Utrecht. In de zorgsector zal de komende jaren zowel in Nederland als
in Duitsland veel veranderen. Door vergrijzing en kostenbesparing moet
gekeken worden hoe met de beschikbare middelen een hoge
kwaliteitsstandaard gewaarborgd kan blijven. Voor aanbieders in deze
sector is het daarom de moeite waard om ook over de grens de
mogelijkheden tot samenwerking, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop,
te onderzoeken. Negen Duitse bedrijven bezochten daarom op 16 en 17
maart 2011 onder begeleiding van de Nederlands-Duitse Handelskamer
(DNHK) verschillende Nederlandse zorginstellingen en de vakbeurs
Zorgtotaal in Utrecht.
"Als beursorganisator verheugen wij ons over het feit dat Duitse
aanbieders in de zorgsector hun innovatieve producten hier onder de
aandacht brengen en de mogelijkheden tot samenwerking onderzoeken",
zegt Evert-Jan Bos, projectmanager van de Zorgtotaal: "Een groot aanbod
aan innovatieve en kostenbesparende producten en ideeën is belangrijk
voor het succes van deze beurs." Door de vergrijzing en bezuinigingen
op de zorg is innovatie noodzakelijk om het zorgniveau op peil te
houden, vertelt Peter Lalkens, directeur financiën en inkoop bij het
Ommelander Ziekenhuis Groningen: "Door de in onze regio relatief grote
afstanden tot het dichtstbijzijnde ziekenhuis en een gebrek aan
personeel is bijvoorbeeld thuismonitoring voor ons een interessant
thema". Een ander aandachtspunt dat Lalkens noemt is de toenemende
zwaarlijvigheid van patiënten: "Wij kijken daarom serieus naar het
toepassen van robotpakken, die het verplegend personeel ontlasten
tijdens het verplaatsen van de patiënt".
Dat de Duitse aanbieders van zorgproducten absoluut een toegevoegde
waarde kunnen leveren aan Nederlandse instellingen blijkt bijvoorbeeld
uit de evacuatiedoeken van Gelsenkirchener Werkstätten, die tijdens de
beurs op een ruime belangstelling konden rekenen. "Ons product is uniek
in zijn soort en wordt vervaardigd door gehandicapten. Hierdoor komt er
ook een sociale component bij kijken", aldus vertegenwoordiger
Klaus-Hermann Külpmann.
"De bezuinigingen in de zorg zie ik als kans voor ons als aanbieders in
de sector", zegt Mark van Alebeek van Mecan medische groothandel. "Er
is een grote vraag naar goede producten die de efficiency kunnen
verbeteren." Van Alebeek toonde grote interesse in de Duitse
aanbieders: "Ik doe graag zaken met Duitsers. Hun producten zijn van
goede kwaliteit en je kunt van gemaakte afspraken op aan. Bovendien is
de communicatie aangenaam en makkelijk."
Andersom bestaat er in Duitsland eveneens veel interesse voor
Nederlandse innovaties in de zorg. Daarom zal de DNHK in april een
groep Nederlandse bedrijven begeleiden naar de zorg- en IT-beurs conhIT
in Berlijn.
Forum in Berlijn: Kansen door export van dienstverleningen
Berlijn. Internationale kansen in de dienstensector staan centraal
tijdens een Nederlands-Duits ondernemersforum op woensdag 13 april 2011
in Berlijn. De CEO's van Randstad, ING DiBa en Stage Entertainment
discussiëren met Duitse deelnemers over grensoverschrijdende
perspectieven en het geheim van hun succes. Het forum wordt
georganiseerd door de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK).
"Geen enkele branche biedt internationaal gezien een vergelijkbare
dynamiek", zegt Axel Gerberding, directeur van de DNHK: "Of het nu gaat
om ingenieurs- of adviesbureaus, financiële of IT-dienstverleners: de
diensten die zij in het buitenland leveren behoren tot de belangrijkste
en meest succesvolle Nederlandse exportproducten." De zakelijke
dienstverlening is van oudsher een van de belangrijkste pijlers van de
Nederlandse economie, die ook in het buitenland een goede reputatie
geniet. Zeker bij onze oosterburen liggen er vele mogelijkheden voor
Nederlandse dienstverleners.
"Nederlandse bedrijven spelen in Duitsland een steeds grotere rol",
zegt Gerberding: "Ze lijken een succes-gen met zich mee te dragen en
overtuigen met creatieve, toonaangevende concepten." Deze bespreken zij
nu ter gelegen-heid van het staatsbezoek van koningin Beatrix met
Duitse ondernemers. Het discussiepanel bestaat uit Roland Boekhout (CEO
ING DiBa), Henk Kivits (CEO Stage Entertainment), Ben Noteboom (CEO
Randstad Holding) en VNO-NCW-directeur Bernard Wientjes. De bijeenkomst
wordt geopend door Maxime Verhagen, minister van EL&I.
ING DiBa, de Duitse dochter van ING, is met zeven miljoen klanten de
grootste online bank in Duitsland. Musical-organisator Stage behaalde
internationale successen met voorstellingen als `The lion king' en
`Tarzan'. De helft van de wereldwijd 4.000 medewerkers is werkzaam in
Duitsland. Uitzendorganisatie Randstad heeft zich tot de grootste
aanbieder van personeelsdiensten in de Bondsrepubliek ontwikkeld. In
2009 behaalde Randstad alleen op de Duitse markt een omzet van meer dan
1,3 miljard euro. Wat kunnen andere Nederlandse dienstverleners van
deze succesverhalen leren? Welke strategie volgen de Nederlandse
marktleiders in Duitsland? Waar liggen de kansen bij de
internationalisering van dienstverleningen? Op deze en andere vragen
moet het forum een antwoord geven. Deelname is kosteloos. Aanmeldingen
zijn online mogelijk.