Algemene Onderwijsbond

Rekenarij onderwijstijd gaat Kamer boven de pet

Afgelopen donderdag 17 maart vond in de Tweede Kamer een technische briefing plaats voor de leden van de Vaste Kamercommissie Onderwijs. Ambtenaren van het ministerie van Onderwijs zetten tot in detail uiteen doelstelling van het wetsvoorstel met alle rekenarij als achtergrond. Zij benadrukten dat de introductie van een kwantitatieve norm voorspelbaarheid, stabiliteit en zekerheid biedt. De kern van het voorstel is bekend: zeven weken zomervakantie wordt zes, vijf roostervrije dagen voor de leerlingen, drie vakantieweken centraal, 2 vakantieweken decentraal, vier feestdagen buiten de vakantieweken en 5 dagen opstarten en afronden van het schooljaar. In de presentatie meldde OCW ook dat de vijf `roostervrije' dagen aan de zomervakantie `geplakt' kunnen worden.

De inleiding moest de helderheid bieden maar miste zijn uitwerking bij de Kamerleden. "Dit gaat ons boven de pet", verwoordde SP-kamerlid Manja Smits de algemene stemming. Dat beeld werd nog versterkt toen de ambtenaren meldden dat "de vrijheid wordt ingeperkt om de transparantie te vergroten" en dat leraren vrij zijn wanneer zij die vijf dagen opnemen. Ook meldde het ministerie in antwoord op doorvragen van VVD-kamerlid Ton Elias dat er uren zijn die niet kunnen worden gekwalificeerd als `onderwijstijd', bijvoorbeeld in geval van opvang bij ziekte. Jesse Klaver (Groen Links) stelde een cruciale vraag : "Die roostervrije dagen voor de leerlingen: voor welk probleem is dat de oplossing?" Een adequaat antwoord bleef uit.
Meestal er zit een enkeling op de publieke tribune, nu woonde een grote groep AOb'ers de bijeenkomst bij. De Vaste Kamercommissie had op het laatste moment nog een ronde tafel gesprek gearrangeerd om `stemmen uit het veld' te horen over dit onderwerp. AOb-bestuurder Martin Knoop maakte duidelijk dat dit wetsvoorstel niet alleen ingewikkeld is - zoals uit de briefing bleek - maar vooral volkomen overbodig. Ook schoolbestuurders van grote instellingen zeiden dat deze wet niets toevoegt. "Wij willen praten over kwaliteit en dit wetsvoorstel gaat alleen over tijd en kwantiteit. En bovendien is het een illusie dat die vijf dagen iets kunnen opleveren voor extra scholing van leraren." De groep Leraren In Actie kondigde aan om op de dag van behandeling in de Tweede Kamer van dit wetsvoorstel op te roepen tot een staking. Scholierenbond LAKS protesteerde heftig tegen de ophokuren, over de verkorting van zeven naar zes weken zomervakantie verklaarde LAKS zich `neutraal'.