Rekenarij onderwijstijd gaat Kamer boven de pet
Afgelopen donderdag 17 maart vond in de Tweede Kamer een technische
briefing plaats voor de leden van de Vaste Kamercommissie Onderwijs.
Ambtenaren van het ministerie van Onderwijs zetten tot in detail uiteen
doelstelling van het wetsvoorstel met alle rekenarij als achtergrond.
Zij benadrukten dat de introductie van een kwantitatieve norm
voorspelbaarheid, stabiliteit en zekerheid biedt. De kern van het
voorstel is bekend: zeven weken zomervakantie wordt zes, vijf
roostervrije dagen voor de leerlingen, drie vakantieweken centraal, 2
vakantieweken decentraal, vier feestdagen buiten de vakantieweken en 5
dagen opstarten en afronden van het schooljaar. In de presentatie
meldde OCW ook dat de vijf `roostervrije' dagen aan de zomervakantie
`geplakt' kunnen worden.
De inleiding moest de helderheid bieden maar miste zijn uitwerking bij
de Kamerleden. "Dit gaat ons boven de pet", verwoordde SP-kamerlid
Manja Smits de algemene stemming. Dat beeld werd nog versterkt toen de
ambtenaren meldden dat "de vrijheid wordt ingeperkt om de transparantie
te vergroten" en dat leraren vrij zijn wanneer zij die vijf dagen
opnemen. Ook meldde het ministerie in antwoord op doorvragen van
VVD-kamerlid Ton Elias dat er uren zijn die niet kunnen worden
gekwalificeerd als `onderwijstijd', bijvoorbeeld in geval van opvang
bij ziekte. Jesse Klaver (Groen Links) stelde een cruciale vraag : "Die
roostervrije dagen voor de leerlingen: voor welk probleem is dat de
oplossing?" Een adequaat antwoord bleef uit.
Meestal er zit een enkeling op de publieke tribune, nu woonde een grote
groep AOb'ers de bijeenkomst bij. De Vaste Kamercommissie had op het
laatste moment nog een ronde tafel gesprek gearrangeerd om `stemmen uit
het veld' te horen over dit onderwerp. AOb-bestuurder Martin Knoop
maakte duidelijk dat dit wetsvoorstel niet alleen ingewikkeld is -
zoals uit de briefing bleek - maar vooral volkomen overbodig. Ook
schoolbestuurders van grote instellingen zeiden dat deze wet niets
toevoegt. "Wij willen praten over kwaliteit en dit wetsvoorstel gaat
alleen over tijd en kwantiteit. En bovendien is het een illusie dat die
vijf dagen iets kunnen opleveren voor extra scholing van leraren." De
groep Leraren In Actie kondigde aan om op de dag van behandeling in
de Tweede Kamer van dit wetsvoorstel op te roepen tot een staking.
Scholierenbond LAKS protesteerde heftig tegen de ophokuren, over de
verkorting van zeven naar zes weken zomervakantie verklaarde LAKS zich
`neutraal'.
Algemene Onderwijsbond