GroenLinks: Laat Chloortrein over Betuwelijn rijden
Vrijdag 18 maart 2011, 14:04u - Liesbeth van Tongeren
GroenLinks vindt dat de chloortreinen die van half maart tot half april
uit Duitsland naar Rotterdam rijden door minister Schultz de Betuwelijn
opgestuurd moeten worden. "De Betuwelijn is veel veiliger dan de route
door de bebouwde kom van Oldenzaal, Hengelo, Almelo, Deventer,
Apeldoorn en Amersfoort. De Betuwelijnlijn kostte vijf miljard: gebruik
hem dan ook", aldus GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren.
Ze heeft minister Schultz in Kamervragen om opheldering gevraagd.
Alhoewel chloortransporten zoveel mogelijk voorkomen moeten worden door
bedrijven bij elkaar te plaatsen, verzet GroenLinks zich niet tegen het
chloortransport uit Duitsland.
Van Tongeren: "Ik ben er niet op uit de chemische sector weg te krijgen
uit de Botlek. Maar ik wil dat bij onvermijdelijke transporten de
veiligste route wordt gekozen. De belangen van de spoorvervoerder wegen
voor mij daarbij minder zwaar dan de belangen van omwonenden."
Volgens GroenLinks heeft minister Schultz de mogelijkheid om omwille
van de veiligheid routedwang op te leggen. Van Tongeren wil opheldering
waarom de minister geen gebruik maakt van deze bevoegdheid.
Schriftelijke vragen van het lid Van Tongeren aan de minister van I&M
over de terugkeer van de Chloortrein
1. Klopt het bericht dat er van half maart tot half april weer
chloortreinen gaan rijden? 1)
2. Om hoeveel chloor(wagons) gaat het in totaal?
3. Op welke wijze wordt bijgehouden of chloortransporten blijven
binnen het vastgestelde maximum per jaar?
4. Toetst u of chloortransporten daadwerkelijk onvermijdelijk zijn, of
staat u die sowieso toe zolang ze binnen het maximum blijven?
5. Heeft u bemoeienis met de route die de chloortreinen afleggen? Zo
nee, waarom niet?
6. Waarom wordt er bij deze chloortransporten niet maximaal gebruik
gemaakt van de relatief veilige Betuwelijn, maar van de route door
Oldenzaal, Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Amersfoort?
7. Klopt het dat veiligheid een criterium is op basis waarvan u
routedwang kunt opleggen? Acht u dat in het geval van
chloortransporten van toepassing? Zo nee, waarom niet?
8. Deelt u de mening dat de route via de Betuwelijn weliswaar wat meer
kilometers kost, maar dat de treinen over een veel langer stuk over
veiliger spoor rijden? Zo nee, waarom niet?
GroenLinks