GroenLinks


GroenLinks: Laat Chloortrein over Betuwelijn rijden

Vrijdag 18 maart 2011, 14:04u - Liesbeth van Tongeren
GroenLinks vindt dat de chloortreinen die van half maart tot half april uit Duitsland naar Rotterdam rijden door minister Schultz de Betuwelijn opgestuurd moeten worden. "De Betuwelijn is veel veiliger dan de route door de bebouwde kom van Oldenzaal, Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Amersfoort. De Betuwelijnlijn kostte vijf miljard: gebruik hem dan ook", aldus GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren.

Ze heeft minister Schultz in Kamervragen om opheldering gevraagd.

Alhoewel chloortransporten zoveel mogelijk voorkomen moeten worden door bedrijven bij elkaar te plaatsen, verzet GroenLinks zich niet tegen het chloortransport uit Duitsland.

Van Tongeren: "Ik ben er niet op uit de chemische sector weg te krijgen uit de Botlek. Maar ik wil dat bij onvermijdelijke transporten de veiligste route wordt gekozen. De belangen van de spoorvervoerder wegen voor mij daarbij minder zwaar dan de belangen van omwonenden."

Volgens GroenLinks heeft minister Schultz de mogelijkheid om omwille van de veiligheid routedwang op te leggen. Van Tongeren wil opheldering waarom de minister geen gebruik maakt van deze bevoegdheid.

Schriftelijke vragen van het lid Van Tongeren aan de minister van I&M over de terugkeer van de Chloortrein


1. Klopt het bericht dat er van half maart tot half april weer chloortreinen gaan rijden? 1)

2. Om hoeveel chloor(wagons) gaat het in totaal?
3. Op welke wijze wordt bijgehouden of chloortransporten blijven binnen het vastgestelde maximum per jaar?

4. Toetst u of chloortransporten daadwerkelijk onvermijdelijk zijn, of staat u die sowieso toe zolang ze binnen het maximum blijven?
5. Heeft u bemoeienis met de route die de chloortreinen afleggen? Zo nee, waarom niet?

6. Waarom wordt er bij deze chloortransporten niet maximaal gebruik gemaakt van de relatief veilige Betuwelijn, maar van de route door Oldenzaal, Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Amersfoort?
7. Klopt het dat veiligheid een criterium is op basis waarvan u routedwang kunt opleggen? Acht u dat in het geval van chloortransporten van toepassing? Zo nee, waarom niet?
8. Deelt u de mening dat de route via de Betuwelijn weliswaar wat meer kilometers kost, maar dat de treinen over een veel langer stuk over veiliger spoor rijden? Zo nee, waarom niet?