Watersportverbond - KNWV
Lozingenverbod voor passagiersschepen van start
vrijdag 18 maart 2011
Vanaf 1 januari 2012 mogen hotel- en passagiersschepen voor meer dan 50
passagiers geen huishoudelijk afvalwater meer lozen. Dit in het kader
van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV). Hiermee wordt de scheve
verhouding, dat dit alleen voor pleziervaart geldig is, opgeheven.
Foto: mbell1975 Doorn in het oog recreatievaart
In 2009 werd voor de pleziervaart al het lozingenverbod voor
huishoudelijk afvalwater, waaronder toiletwater (zwart water) van
kracht. Omdat het lozingenverbod vanaf dat moment alleen voor de
pleziervaart geldig was en niet voor de andere vormen van scheepvaart,
werd dit door vele toervaarders en bezitters van plezierjachten zeer
begrijpelijk als âoneerlijkâ ervaren.
Lozingsverbod
Als gevolg van het in werking treden van het SAV per 2012 mogen
specifieke hotelschepen vanaf 31 december 2011 geen huishoudelijk
afvalwater meer overboord lozen. Het gaat om hotelschepen met meer dan
50 slaapplaatsen, en om andere passagiersschepen die zijn toegelaten
voor het vervoer van meer dan 50 passagiers.
Vuilwatertank of zuiveringsinstallatie
Anders dan bij de recreatievaart, die NIET verplicht is een
vuilwatertank aan boord te hebben, betekent voor de genoemde
passagiersschepen dat zij met ingang van 1 januari 2012 ófwel voorzien
moeten zijn van vuilwatertanks ófwel van zuiveringsinstallaties.
Bij het gebruik van vuilwatertanks moet het opgevangen vuilwater aan de
wal afgegeven worden, net als bij de pleziervaart ook gebeurt. Bij een
zuiveringsinstallatie mag het gezuiverde water worden geloosd worden.
Het slib moet worden afgegeven aan de wal.
Knelpunten
Net als bij de recreatievaart kunnen de knelpunten optreden bij deze
afgifte aan de wal. Het SAV bepaalt dat de zogenoemde verdragsluitende
staten een adequaat netwerk van ontvangstinrichtingen moeten verzorgen.
Rijkswaterstaat en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart
(CBRB) onderzoeken daarom in hoeverre de huidige voorzieningen voldoen.