Universiteit Leiden

âJapanâ â het andere verhaal

Hoogleraren, medewerkers en studenten van de opleiding Japanse taal en cultuur van de Universiteit Leiden worden sinds de ramp in Japan regelmatig door de media gevraagd hun mening te geven over de gebeurtenissen. Ivo Smits en Kasia Cwiertka, hoogleraren Japans, laten hun licht schijnen over de beeldvorming in de media.

Beeldvorming als bedreiging

Japan is getroffen door de zwaarste ramp in haar naoorlogse geschiedenis: een combinatie van een zeer zware aardbeving, een enorme tsunami en grote problemen rondom een reeks kernreactoren. Ironisch genoeg wordt Japan ook door een ander probleem bedreigd: de beeldvorming van Japanners en hun cultuur zoals die in de laatste dagen door de media is neergezet.

âDe Japannerâ

Tenminste twee misvattingen vallen op in de berichtgeving: (1) dat alle Japanners hetzelfde zijn, of dat er âéén volksaardâ bestaat, en (2) dat iedereen in de wereld zou moeten reageren zoals âde Nederlanderâ. Men valt opvallend vaak terug op aannames die teruggaan op lang achterhaalde antropologische duidingen van âde Japannerâ én op de gedachte dat het raar is dat mensen niet reageren zoals dat in Nederland doorgaans wordt verwacht. Denk hierbij aan clichés als: schaamtecultuur versus schuldcultuur, jezelf wegcijferen voor de groep, gebrek aan emotie van âde Japannerâ, hoe onbegrijpelijk het is dat de Japanse keizer pas vijf dagen na de aardbeving het volk toesprak, de Japanse werknemers in de kernreactoren als âkamikazesâ, enzovoort. Het is alsof iemand nog met droge ogen durft te beweren dat alle Nederlanders dagelijks hun stoep schoon schrobben.

Nederland is niet de maatstaf

Geloof het of niet, maar Japan is een complexe maatschappij die verandert, zoals elke complexe maatschappij. Het idee dat er slechts één patroon kan zijn waarin âde Japannerâ op de wereld reageert is in feite een pijnlijke bekentenis van ons onvermogen te aanvaarden dat de wereld divers is en Nederland niet de maatstaf voor sociaal en psychologisch gedrag.
Wat de zaak bemoeilijkt is dat Japan een maatschappij is met een lange geschiedenis als âobject van exotismeâ: ofwel, Japan is vooral een beeld van anders-zijn. Het opera- en filmsucces van bijvoorbeeld âMadame Butterflyâ, âde wrede Aziaatâ of âde stoïcijnse Japannerâ illustreert de langdurige aantrekkelijkheid van een Japan dat vooral een tegenpool van Westerse codes moet zijn. Daarbij leidt het alleen maar af wanneer iemand uitlegt dat de werkelijkheid wat ingewikkelder en genuanceerder is.

Leidse expertise

Dat is precies wat wij met onze collega-Japan-experts aan de Universiteit Leiden willen doen: uitleggen dat de werkelijkheid van de reacties in Japan op de ramp die het land nu ondergaat genuanceerder moeten worden bekeken. Ja, natuurlijk reageren Japanners emotioneel op deze ramp, maar misschien niet direct zoals Nederlandse media verwachten; ja, Japanners kennen nog steeds een groter verantwoordelijkheidsplicht ten opzichte van anderenâwat niet hetzelfde is als het primaat van de groep; nee, het Japanse keizershuis opereert anders dan Europese vorstenhuizen en dat weet men ook in Japan, enzovoort.
Japan is geen exotisch paradijs (zeker nu niet) en ook geen surrealistische droom. Japan is een complex land, bevolkt door echte mensen. Om dat te begrijpen helpt het om te praten met mensen die graag voorbij de clichés kijken.

Ivo Smits, hoogleraar Letteren en Culturen van Japan

Kasia Cwiertka, hoogleraar Modern Japan