Ingezonden persbericht


Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2010-2

Online consumentenbestedingen stijgen naar ¤ 8,2 miljard

Nog steeds double digit groeicijfers voor online shopping

Ede, 18 maart 2011

In 2010 zijn de online consumentenbestedingen toegenomen met 11% naar ruim ¤ 8,2 miljaard. Vooral de online bestedingen aan producten zijn sterk toegenomen in het afgelopen half jaar (+16%). Consumenten hebben vaker bestellingen geplaatst, maar zijn minder uit gaan geven per bestelling.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van belangenvereniging Thuiswinkel.org.

Het aantal bestellingen is in 2010 de belangrijkste driver van de online thuiswinkelmarkt. Het gemiddeld aantal bestellingen per online shopper neemt nog steeds toe met 20% naar 7,4 bestellingen per persoon. Daarnaast zorgt het nog steeds toenemende aantal online kopers voor groei in de online consumentenbestedingen. In 2010 zijn er 600.000 consumenten geweest, die voor het eerst een online bestelling hebben geplaatst. Daarmee is het aantal online shoppers in één jaar voor het eerst uitgekomen boven de 9 miljoen consumenten, namelijk 9,25 miljoen online kopers.

Consumenten hebben in 2010 gemiddeld per persoon bijna ¤ 890 besteed, een toename van 44% ten opzichte van 2009. De groei in het gemiddeld besteed bedrag komt volledig ten goede aan het aantal bestellingen. 'We zien dat consumenten nu ook sneller kleine bestellingen plaatsen op internet met een lagere orderwaarde,' aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research, vult aan: 'Gewenning, gemak, flexibiliteit en snelheid met betrekking tot de verzending spelen hierbij een rol. Het gemiddeld besteed bedrag per order is het afgelopen jaar gedaald met 14% naar ¤ 119 per order.'

Groei in online productbestedingen het sterkst
'De online omzet in diensten heeft nog steeds het grootste aandeel in de thuiswinkelmarkt, desondanks zien we de grootste groei in de verkoop van online producten,' aldus Sibbel. 'In 2010 is de omzet in online productbestedingen gestegen met 16%, terwijl de diensten een groei lieten zien van 6%,' vervolgt Frank Sibbel. Jongen: 'De forse groei in online productbestedingen is opvallend, aangezien in de fysieke detailhandel in 2010 nog steeds een krimp zichtbaar is in de non-food sector van 1,5% (bron CBS).'

Het segment Reizen blijft het grootste segment in 2010 Het online segment Reizen blijft het grootste online marktsegment in 2010. Het marktvolume van Pakketreizen en appartementen bedraagt in 2010 ¤ 2,15 miljard. De online omzet van Vliegtickets en Hotels bedraagt ¤ 1,36 miljard. Na Reizen zijn Telecom (¤ '¬ 920 miljoen) en Kleding (¤ 555 miljoen) de groottste segmenten in 2010.

Online consumentenbestedingen passeren de grens van ¤ 9 miljaard in 2011 Sibbel: 'De ontwikkeling van multichanneling zorgt voor een verdere groei van het online kanaal. De toetreding van steeds meer grote en kleine traditionele retailers tot het online verkoopkanaal geeft de traditionele retailers een voorsprong ten opzichte van nieuwe pure players. Aan de andere kant zien we dat ervaren online retailers (zowel pure players als clicks & bricks) in staat zijn ook steeds meer vertrouwen te winnen bij consumenten, en de beleving van online shoppen verder verbeteren door technologische ontwikkelingen, meer specialisatie, betere zoekmogelijkheden en consumer ratings & reviews. Ook de opkomst van het mobiele kanaal is een driver voor de markt met veel potentie, waardoor consumenten steeds minder plaats of tijd gebonden zijn om een online aankoop te doen. De synergie tussen al deze kanalen zal zorgen voor verdere groei van de totale thuiswinkelmarkt'.

'Voor de consument wordt het tegenwoordig alleen maar eenvoudiger om overal en op elk moment van de dag online producten of diensten te kopen. Dit komt door de mate waarin de consument tegenwoordig online is, de overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (bv. internet, mobiel en tablet) en de technologische ontwikkeling van apparatuur die we dagelijks gebruiken,' zegt Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org. 'Daarbij blijven consumenten simpelweg enorm tevreden over de mogelijkheden van online consumeren. De verwachting is dat in 2011 wederom een groei van 10% zichtbaar zal zijn naar ruim ¤ 9 miljard. Het komendee jaar wordt de opmaat naar misschien wel het slechten van de magische grens van ¤ 10 miljard in 2012!'

EINDE PERSBERICHT

()

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor:
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de meer dan 1.100 leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken. De cijfers worden sinds 2009 bovendien geijkt aan het retailpanel van GfK Retail & Technology op basis van verkoopgegevens van ruim 3500 retailorganisaties.

In de rapportage Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door TNT Post. TNT Post is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden van de Thuiswinkel.org een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.

Over Blauw Research:
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches ­ o.a. Public, FMCG, Telecom, Finaance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2009 heeft Blauw de MOAward ontvangen voor marktonderzoeksbureau van het jaar.

Over Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

De vereniging telt inmiddels meer dan 1.200 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Over GfK Retail and Technology
GfK Retail and Technology is wereldwijd toonaangevend marktonderzoeker en verzamelt continu feitelijke verkopen van producten en diensten die worden aangeboden via de detailhandel, internet websites en andere bedrijfsmatige verkooppunten. GfK voorziet haar relaties uit verschillende branches en sectoren daarmee van betrouwbare en actuele marktinformatie op basis van de meest actuele verkoopcijfers van meer dan 3500 retailers en resellers (on- én offline) in Nederland.

Over TNT Post
De Thuiswinkel Markt Monitor wordt mede mogelijk gemaakt door TNT Post. TNT Post verwerkt dagelijks 15 miljoen poststukken (waarvan ruim 400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf distribueert daarnaast post in een aantal Europese landen. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT Post in 2010 bedroeg 4.268 miljoen euro.

TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

TNT Post hecht veel belang aan het ondersteunen van kennisinitiatieven die nodig zijn om de thuiswinkelmarkt verder te laten professionaliseren. Ook heeft TNT Post de ambitie om kennis over de e-commerce markt toegankelijk te maken voor alle online retailers in Nederland. Daarom sponsort TNT Post sinds 2009 de Thuiswinkel Markt Monitor. Hiermee maakt TNT Post het mogelijk dat alle leden van de Thuiswinkel.org twee maal per jaar een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor t.w.v. ¤ 1.375 ontvangen.

()



Ingezonden persbericht