Ingezonden persbericht


persbericht

Opera Zuids Barbe-Bleue: MonthyPython avant la lettre

Blauwbaard als eigentijdse satire Op vrijdag 18 maart 2011 gaat de Opera Zuid-productie Barbe-Bleue van Jacques Offenbach in première in het Theater aan het Vrijthof Maastricht. Deze komische sprookjesopera in drie akten in Franse operettestijl wordt geregisseerd door de jonge Vlaming Waut Koeken. In Barbe-Bleue draait het om liefde, illusies, waanbeelden en parodieën op strakke maatschappelijke conventies over liefde en huwelijkstrouw. Barbe-Bleue, een uitvergroting van de dagelijkse realiteit, biedt geen ruimte voor nuchterheid. Niet alleen de 'groten' worden in hun kleinheid getoond, ook de kleine man en zijn dwaasheden ontkomt niet aan vrolijke bespotting. De kleinburgerlijke samenleving wordt op de hak genomen, ballonnetjes worden doorgeprikt en vermommingen worden ontmaskerd. Door een haast hyperbolische overdrijving van onzin en onwerkelijkheid komt Offenbach dicht in de buurt van de werkelijkheid in haar meest melancholische aspect: reële tragiek wordt omgezet in spot, met alomgevreesde vrouwenmoordenaar Blauwbaard als pantoffelheld en vergif dat niet meer blijkt te zijn dan suikerwater. Het geheel belooft geestig en luchtig te worden met een flinke knipoog en is geschikt voor iedereen vanaf een jaar of elf. De opera Barbe-Bleue is een parodie op het bekende sprookje Blauwbaard van Perrault. De opera verscheen tussen drie andere kaskrakers van Offenbach: La Belle Hélène, La Vie Parisienne en La Grande Duchesse de Gérolstein. Het werk is typisch Offenbach: het ontleent zijn komische werking aan de contrastwerking tussen 'horror' en cancan-vrolijkheid en aan de omkering van het 'verschrikkelijke' in de alledaagsheid. Offenbach, die bekend staat als de meester van de satire, componeerde voor BarbeBleue muziek die elegant is, poëtisch en gevoelvol, met stijlelementen uit lichtere genres als café théâtre en vaudeville.

korte inhoud Prins Saphir wordt verliefd op het bloemenmeisje Fleurette en verleidt haar, niet wetend dat zij de dochter van koning Bobèche is. Bobèche, die zijn dochter Hermia heeft laten verbannen, vraagt zijn Minister Oscar haar op te sporen. Fleurette blijkt Hermia te zijn en zo kan Saphir met Fleurette trouwen. Op het prinselijke huwelijk zijn ook Blauwbaard en zijn zesde vrouw Boulotte. Blauwbaard wordt verliefd op Fleurette en wil Boulotte net als zijn andere zes vrouwen laten vergiftigen. bezetting regisseur dirigent kapelmeester decor- en kostuumontwerper lichtontwerper choreograaf orkest koor voorbereiding koor Boulotte La Princesse Hermia, alias Fleurette Barbe-Bleue Le Roi Bobèche La Reine Clémentine Popolani, alchemist Le Prince Saphir Le Comte Oscar Verteller speellijst première vrijdag 18 maart 2011, 20.15 uur zondag 20 maart, 14.00 uur dinsdag 22 maart, 20.00 uur donderdag 24 maart, 19.30 uur zaterdag 26 maart, 19.30 uur dinsdag 29 maart, 20.15 uur donderdag 31 ma art, 20.15 uur zondag 3 april, 14.30 uur dinsdag 5 april, 20.15 uur donderdag 7 april, 20.15 uur zaterdag 9 april, 19.00 uur dinsdag 12 april, 19.30 uur donderdag 14 april 19.30 uur

Waut Koeken José Areán Tjalling Wijnstra Yannik Larivee Glen D'haenens Ela Baumann Limburgs Symfonie Orkest Koor Conservatorium Maastricht Tjalling Wijnstra/Marianne Maessen-Scherjon Karin Strobos Machteld Vennevertloo Joan Ribalta Mark Omvlee Marieke Koster Martijn Sanders Jean-Michel van Oosten Marcel van Dieren Steve de Schepper

Maastricht, Theater aan het Vrijthof Maastricht, Theater aan het Vrijthof Utrecht, Stadsschouwburg Den Haag, Lucent Danstheater Venlo, Theater de Maaspoort Groningen, Stadsschouwburg Rotterdam, Schouwburg Sittard, Stadsschouwburg Tilburg, Schouwburg Almere, Schouwburg Eindhoven, Parktheater Den Bosch, Theater aan de Parade Breda, Chassé Theater

Noot voor de redactie:

Ingezonden persbericht