http://press.vnuexhibitions.com/NL/Extranet/Perskamers/PerskamerCollection/Second+Home.htm?pbid={26A63134-F2D2-410A-859C-9B73269D599D}&lnkmode=txt

Persberichten

Tweede huizenbezitters vliegen graag vanaf regionale vliegvelden, blijkt op beurs Second Home InternationalPublicatiedatum: 18-03-2011

Persbericht
Utrecht, 18 maart 2011

'Een enorm belangrijke markt', zegt marketing manager Rotterdam - The Hague Airport

In de Jaarbeurs in Utrecht is vandaag, vrijdag 18 maart, de beurs Second Home International van start gegaan. Tot en met zondag 20 maart kunnen de belangstellenden een keuze maken uit een groot en gevarieerd aanbod huizen in binnen- en buitenland. Regionale luchthavens zijn geliefd onder tweede huizenbezitters die snel en eenvoudig naar hun vakantiestulpje willen reizen, blijkt uit reacties van bezoekers van de beurs. Dat komt omdat vliegvelden als Rotterdam en Eindhoven makkelijk bereikbaar zijn, goede en voordelige parkeerfaciliteiten kennen, snelle inchecktijden en bovendien precies de juiste bestemmingen in het aanbod van maatschappijen met voordelige tickets zoals Transavia.com.


Mensen met een vakantiehuis in bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje vormen voor ons een bijzonder belangrijke markt. Het hele jaar door bovendien omdat ze regelmatig naar hun tweede huis gaan, ook voor zo maar een lang weekeinde'', vertelt exposante Desiree Breedveld, marketing manager van Rotterdam - The Hague Airport.

Bijna 13 procent
,,Uit ons eigen onderzoek is gebleken, dat in 2009 bijna 13 procent van onze passagiers in het bezit bleek van een vakantiewoning en daar regelmatig naar toe vloog. Als ik nu tussen de passagiers op de luchthaven rondloop, kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat die groep sindsdien alleen maar gegroeid is''.

1000 volle retourvluchten
,,Als je de cijfers afzet tegen ons totale aantal passagiers van ruim een miljoen op jaarbasis, praat je alleen op Rotterdam - The Hague Airport dus momenteel al over zo'n 150.000 passagiers. Er van uitgaande dat die mensen allemaal heen en terug vliegen en een gemiddelde Boeing 737 van Transavia ongeveer 150 mensen aan boord heeft, praat je dus over 1000 volle retour vluchten per jaar, alleen met mensen die op en neer naar hun vakantiewoning gaan. Dat zijn twintig vluchten per week, drie per dag. Ik reken dit simpelweg even voor om aan te tonen hoe belangrijk die markt voor ons is, maar misschien nog wel belangrijker voor een partij als Transavia, de grootste luchtvaartmaatschappij op ons vliegveld.''

Scheelt tijd en geld
,,Het is een doelgroep waar we nadrukkelijk rekening mee houden en die we hier graag welkom heten. Dit zijn mensen die meerdere keren per jaar op reis gaan en bovendien ook vaak vrienden kennissen en of familie uitnodigen of zelfs meteen meenemen. Ze zorgen dus ook nog eens voor heel veel extra passagiers. Vandaar dat wij er alles aan doen om deze mensen goed te faciliteren en zovele mogelijk in de watten te leggen. Dus houden we vast aan voordelige parkeertarieven en kunnen ze hier razendsnel inchecken. Zo houden we de luchthaven goed bereikbaar en verliezen deze mensen geen kostbare tijd als ze alleen maar een weekeinde naar bijvoorbeeld de Middellandse Zee gaan. Dat weten onze gasten inmiddels en daarom vliegen ze maar wat graag van regionale vliegvelden, want het scheelt gewoon veel tijd en geld.''

Andere routes
,,Ik zal niet zeggen dat deze mensen per se een huis hebben gekocht in een gebied dat makkelijk bereikbaar is via een regionale luchthaven, maar ik ben er van overtuigd dat het soms wel een degelijk een rol speelt. Dat werd bijvoorbeeld duidelijk toen Transavia vorig jaar besloot om niet langer vanaf 'Rotterdam - The Hague' op Girona te vliegen. We hebben nog nooit zoveel protest gehad als toen, en dat protest kwam met name van mensen die in die regio in het noorden van Spanje een huis bezitten. Ineens werden zij geconfronteerd met andere routes, duurdere tickets en langere reistijden en daar werden ze op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van, zo lieten ze duidelijk merken. Uiteindelijk heeft hun protest succes gehad. De vlucht is inmiddels in ere hersteld en honderden mensen vliegen inmiddels weer vanaf hun eigen luchthaven naar Girona''.

Toulon
,,Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor een bestemming als Toulon, die na grote druk uit de markt ook weer is opgenomen in het routeschema. Veel mensen zullen zich afvragen waarom Toulon, maar dat is de snelste verbinding met Saint Tropez. En in die regio hebben veel mensen natuurlijk wel een leuk huis waar ze graag gasten ontvangen. Vandaar dat Toulon nu terug is en bijvoorbeeld Transavia deze bestemming ook wel eens profileert als de luchthaven van Saint Tropez. En terecht wat mij betreft, want je bent er na de vlucht binnen een uur''.

Lang weekeinde
,,Ik ben overigens zelf ook blij met dit soort bestemmingen, ook al heb ik er zelf helaas geen huis. Maar Toulon en zeker ook Nice brengen de Mediterrane sferen wel heel dichtbij. Nog geen twee uur vliegen en je zit in april of mei heerlijk een lang weekeinde in het zonnetje op een terras aan de Middellandse Zee, terwijl het hier soms nog regent en stormt. Ideaal, en ik kan me goed voorstellen dat veel meer mensen af en toe zo'n short break pakken, want voor de prijs van de vliegtickets hoef je het in elk geval niet te laten'', maakt Breedveld nog even snel reclame voor de vluchten naar de zuid Franse bestemmingen vanaf Rotterdam - The Hague Airport.

Noot voor de redactie (