http://press.vnuexhibitions.com/VnuPress/Templates/NL/Extranet/Pressrooms/PressroomCollection/DefaultPressroom.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fNL%2fExtranet%2fPerskamers%2fPerskamerCollection%2fSecond%2bHome%2ehtm%3fpbid%3d{4673B187-1E27-4063-8C12-4567DF6A7C1A}%26lnkmode%3dtxt&NRNODEGUID={C04300A3-754C-43C2-967F-08E81B3C49CC}&NRCACHEHINT=NoModifyLoggedIn&lnkmode=txt&pbid={4673B187-1E27-4063-8C12-4567DF6A7C1A}

Persbericht

Uitzonderlijk snelle verkoop vakantiewoningen in Nederland: ''Bouwen maar!'

Persbericht
Utrecht, 18 maart 2011

De markt voor onroerend goed kreeg flink klappen van de crisis, zeker de markt voor vakantiewoningen. Maar het ergste leed in Nederland is geleden. Dat blijkt wel uit de succesverhalen van Droomparken en Dormio, twee van de grootste aanbieders van vakantiehuizen in Nederland. ''Het gaat eigenlijk ongekend goed. Beter dan gedacht''. Beide bedrijven exposeren op de beurs second Home International van vrijdag 18 tot en met zondag 20 maart in de Jaarbeurs in Utrecht.

''Wij hebben nog geen keiharde cijfers over het verschil tussen onze verkopen in Nederland en onze verkopen in het buitenland, maar constateren wel dat de verkoop van nieuwe appartementen en huizen in vakantieparken ongekend goed loopt'', vertelt Sven Dumpff van Dormio. ''Voor mijn gevoel kopen Nederlanders momenteel vaker, sneller en vooral meer in eigen land dan over de grens. Door de financiële crisis is iedereen toch wat voorzichtiger geworden en een investering in het buitenland zorgt in elk geval voor je gevoel voor meer risico''.

Geld in stenen
''Daarom kiezen landgenoten blijkbaar vaker voor zekerheid bij een beleggingsproject, wat een tweede woning toch is. Het is kiezen voor de zekerheid van geld in stenen; het levert bovendien tegenwoordig meer op dan de rente van een bankrekening, zeker als gegarandeerd rendement worden geboden zoals bij ons.''

Marina De Eemhof
,,Ik zal een voorbeeld geven. Eind 2009 kwam het idee om Marina de Eemhof, uit te breiden, een vakantiecomplex van Center Parcs. Het project kwam van de tekentafel met 100 nieuwe appartementen aan de jachthaven en we startten de verkoop in december van dat jaar. Al voor de zomer waren we er zoveel kwijt dat we bij Dormio in koor riepen: 'Bouwen maar!' Nog voor het einde van het jaar waren alle appartementen verkocht en ik ben dan ook trots te kunnen melden dat het hele complex nog deze zomer wordt opgeleverd en dat de mensen er dan ook meteen van kunnen genieten''.

Ongekend
''Als ik de snelheid waarmee het verkocht en gerealiseerd is, vergelijk met een paar jaar geleden is dat ongekend. Zeker gezien het feit dat we echt niet veel reclame hebben gemaakt. Sterker nog, we hebben er niet eens een aparte website voor hoeven lanceren want voor die tijd waren de objecten al bijna weg. En dit was geen toevalstreffer, want nu zijn we in Zeeland met een project gestart en dat loopt al net zo hard. Dus als je mij vraagt hoe het momenteel in Nederland gaat, dan kan ik alleen maar zeggen, geweldig, bouwen maar!'', sluit Dumpff af met een grap.

Dankzij de crisis
Marco Budding van DroomParken sluit zich volledig aan bij de woorden van zijn collega. ,,Het gaat heel goed en ik durf zelfs te zeggen dankzij de crisis! Die heeft ons geen windeieren gelegd. Daardoor zijn mensen namelijk op zoek gegaan naar alternatieve beleggingsvormen en die hebben ze gevonden in recreatief onroerend goed. Daar zijn immers goed rendementen te halen, vanwege een aantal redenen. Verhuur van vakantiewoningen loopt bijvoorbeeld goed, deels door de vergrijzing, want de ouderen hebben tijd en geld om een huis te huren en te genieten''.

Vrije tijd
''Daarnaast beschikt vrijwel iedereen over meer vrije tijd en gaat er dus vaker op uit, tegenwoordig wel een keer of vier, vijf per jaar. Die uitstapjes worden echter wel vaak in de eigen omgeving gemaakt, in Nederland dus en daarom is de recreatiewoning hier momenteel erg in trek. Bij huurders én dus ook bij kopers die willen investeren en nu een goed rendement tegemoet kunnen zien''.

100 kilometer
''Overigens is het aardig om te constateren dat niet alleen vakantievierders het in de eigen omgeving zoeken, maar ook de investeerders. Onderzoek van ons klantenbestand wijst uit dat vrijwel alle kopers en investeerders van vakantiewoningen recreatief onroerend goed aanschaffen binnen een straal van 100 kilometer rondom hun eigen woonplaats. We blijven allemaal dus steeds dichter bij huis en dat is erg goed voor een onderneming als DroomParken. Zo startten wij vorig jaar met de eerste fase van ons project DroomPark Buitenhuizen in recreatiegebied Spaarnwoude. Binnen een jaar waren alle, meer dan honderd woningen verkocht. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, dus we zijn meteen versneld met fase twee begonnen en ook dat loopt boven verwachting. De Nederlandse markt voor recreatieve woningen in eigen land is kortom uitzonderlijk goed momenteel'', besluit Budding.

www.secondhome.nl
Geïnteresseerden in een vakantiewoning in Nederland kunnen terecht op Second Home International, van 18 tot en met 20 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. Voor meer info: www.secondhome.nl.


Noot voor de redactie,