18-03-2011
Randweg 's-Hertogenbosch - Vught open voor verkeer
Vandaag is de Randweg 's-Hertogenbosch - Vught
geopend voor verkeer. Aan het einde van de middag kon het verkeer met
een toegestane snelheid van 70 km per uur bezit nemen van de nieuwe
verbinding tussen de A59 en A2. Daarmee is de zogenaamde 'ruit' om
's-Hertogenbosch een feit. De feestelijke, officiële opening is op
zondag 15 mei.
Op een later moment wordt de Randweg nog een weekend afgesloten. Dan
wordt de voetgangersbrug over het spoor bij de Isabellalaan geplaatst.
De Randweg 's-Hertogenbosch - Vught is een belangrijke verbinding. De
weg draagt bij aan de ontwikkeling van het Paleiskwartier en
Willemspoort. Door de weg wordt onder meer de bereikbaarheid van het
Jeroen Bosch Ziekenhuis, de binnenstad en de Rietvelden verbeterd.
Later dit jaar wordt de Onderwijsboulevard via een kruising met
verkeerslichten aangesloten op het Willemspoortviaduct. Ook de
verkeersdruk op het Heetmanplein zal verminderen. Het sluipverkeer in
in 's-Hertogenbosch, Vught én in de Gement neemt af. De Randweg zorgt
ook voor een betere verkeersontsluiting van Vught Noord, via de
noordelijke ontsluitingsweg.
Werkzaamheden
Het Randweg 's-Hertogenbosch - Vught is een gemeentelijke weg met 2 x 2
rijstroken. Hij verbindt de voormalige N264 met de Vlijmenseweg. De
noordelijke ontsluitingsweg verbindt gemeente Vught met de Randweg.
Andere onderdelen van het project Randweg zijn: de reconstructies van
de Vughterweg en Vlijmenseweg, het Willems- en Wilhelminaplein en de
Bosscheweg. Verder worden er fiets- en voetpaden aangelegd of
gereconstrueerd en er worden geluid- en lichtschermen geplaatst. Het
voormalige benzineverkooppunt aan de Vughterweg werd ervoor verplaatst
en er vond bodemsanering plaats. Er zijn bovendien acht zogenoemde
kunstwerken gebouwd: twee bruggen, twee fietstunnels, twee
onderdoorgangen spoor, een voetgangersbrug en twee faunatunnels.
Kosten
De provincie Noord-Brabant en het Rijk stelden geld beschikbaar voor de
aanleg van de Randweg. Ook de gemeenten 's-Hertogenbosch en Vught
investeerden in de weg. De totale kosten zijn EUR 107 miljoen euro.
Geschiedenis
In 1984 verscheen de eerste notitie van de gemeenten Vught en
's-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant over een
zuid-west-verbinding door de Gement. In 1995 stelde de gemeenteraad het
bestemmingsplan Zuidweststructuur vast, met daarin de `Gementweg'. In
1999 vernietigt de Raad van State echter het goedkeuringsbesluit van de
provincie. In 2005 stelde de gemeenteraad het nieuwe bestemmingsplan
Randweg 's-Hertogenbosch - Vught vast. Er werd nu gekozen voor een
randweg tegen de stadsrand, tussen een verlegd Drongelens kanaal en de
spoorlijn. Nadat de Raad van State de verzoeken tot schorsing van het
goedkeuringsbesluit van het bestemmingsplan had afgewezen, kon worden
gestart met de werkzaamheden.
Gemeente 's-Hertogenbosch