Gemeente 's-Hertogenbosch

18-03-2011
Randweg 's-Hertogenbosch - Vught open voor verkeer

Vandaag is de Randweg 's-Hertogenbosch - Vught
geopend voor verkeer. Aan het einde van de middag kon het verkeer met een toegestane snelheid van 70 km per uur bezit nemen van de nieuwe verbinding tussen de A59 en A2. Daarmee is de zogenaamde 'ruit' om 's-Hertogenbosch een feit. De feestelijke, officiële opening is op zondag 15 mei.

Op een later moment wordt de Randweg nog een weekend afgesloten. Dan wordt de voetgangersbrug over het spoor bij de Isabellalaan geplaatst.

De Randweg 's-Hertogenbosch - Vught is een belangrijke verbinding. De weg draagt bij aan de ontwikkeling van het Paleiskwartier en Willemspoort. Door de weg wordt onder meer de bereikbaarheid van het Jeroen Bosch Ziekenhuis, de binnenstad en de Rietvelden verbeterd. Later dit jaar wordt de Onderwijsboulevard via een kruising met verkeerslichten aangesloten op het Willemspoortviaduct. Ook de verkeersdruk op het Heetmanplein zal verminderen. Het sluipverkeer in in 's-Hertogenbosch, Vught én in de Gement neemt af. De Randweg zorgt ook voor een betere verkeersontsluiting van Vught Noord, via de noordelijke ontsluitingsweg.

Werkzaamheden
Het Randweg 's-Hertogenbosch - Vught is een gemeentelijke weg met 2 x 2 rijstroken. Hij verbindt de voormalige N264 met de Vlijmenseweg. De noordelijke ontsluitingsweg verbindt gemeente Vught met de Randweg. Andere onderdelen van het project Randweg zijn: de reconstructies van de Vughterweg en Vlijmenseweg, het Willems- en Wilhelminaplein en de Bosscheweg. Verder worden er fiets- en voetpaden aangelegd of gereconstrueerd en er worden geluid- en lichtschermen geplaatst. Het voormalige benzineverkooppunt aan de Vughterweg werd ervoor verplaatst en er vond bodemsanering plaats. Er zijn bovendien acht zogenoemde kunstwerken gebouwd: twee bruggen, twee fietstunnels, twee onderdoorgangen spoor, een voetgangersbrug en twee faunatunnels.

Kosten
De provincie Noord-Brabant en het Rijk stelden geld beschikbaar voor de aanleg van de Randweg. Ook de gemeenten 's-Hertogenbosch en Vught investeerden in de weg. De totale kosten zijn EUR 107 miljoen euro.

Geschiedenis
In 1984 verscheen de eerste notitie van de gemeenten Vught en 's-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant over een zuid-west-verbinding door de Gement. In 1995 stelde de gemeenteraad het bestemmingsplan Zuidweststructuur vast, met daarin de `Gementweg'. In 1999 vernietigt de Raad van State echter het goedkeuringsbesluit van de provincie. In 2005 stelde de gemeenteraad het nieuwe bestemmingsplan Randweg 's-Hertogenbosch - Vught vast. Er werd nu gekozen voor een randweg tegen de stadsrand, tussen een verlegd Drongelens kanaal en de spoorlijn. Nadat de Raad van State de verzoeken tot schorsing van het goedkeuringsbesluit van het bestemmingsplan had afgewezen, kon worden gestart met de werkzaamheden.