Gemeente Soest

Uitkomsten onderzoek Waarstaatjegemeente

22 maart 2011

Afgelopen najaar heeft de gemeente Soest weer meegedaan aan Waarstaatjegemeente. Dit onderzoek bestaat uit een vragenlijst die naar een selectie van 6600 willekeurig gekozen inwoners is gestuurd. In de vragenlijsten konden inwoners vanuit verschillende rollen hun waardering geven over de gemeente Soest.

De vragenlijsten van waarstaatjegemeente.nl zijn in de deelnemende gemeenten van dezelfde grootte aan inwoners voorgelegd. Op die manier kunnen prestaties van verschillende gemeenten met elkaar vergeleken worden.

Naast een vragenlijst bestond het onderzoek Waarstaatjegemeente.nl ook uit een klanttevredenheidonderzoek. Inwoners die een bezoek brachten aan een van de gemeentelijke loketten, werden bij binnenkomst gevraagd een vragenlijst in te vullen over de dienstverlening aan deze loketten.

De mening van de ondervraagden heeft geresulteerd in rapportcijfers. Een korte samenvatting van de resultaten per rol.

Inwoner als kiezer

De gemeente Soest scoort een 5,8 als het gaat om het totaaloordeel in de rol van inwoner als kiezer. Dit is 0,1 lager dan de gemiddelde score bij gemeenten van vergelijkbare grootte.

Inwoner als klant

Het cijfer 7,7 krijgt Soest van haar inwoners in de rol van klant. De waardering over onder andere de wachttijden bij de balies, vriendelijkheid van medewerkers, openingstijden van het gemeentehuis en prijs van de dienstverlening ligt de ene keer net boven en de andere keer net onder het gemiddelde.

Inwoner als onderdaan

Wat betreft het (sociale) veiligheidsgevoel, leefbaarheid in de wijk en het gebruik van regelgeving scoort Soest een 6,3, het gemiddelde cijfer.

Inwoner als partner

De betrokkenheid van de gemeente bij de inwoner en het uitoefenen van invloed geven de respondenten Soest een 5,6. Dit cijfer ligt 0,2 onder het gemiddelde cijfer.

Inwoner als wijkbewoner

Voor de waardering van de voorzieningen in de buurt, zoals winkels, speelmogelijkheden, scholen, maar ook het onderhoud aan wegen en paden krijgt Soest een 6,8. Hiermee scoort Soest 0,1 onder het gemiddelde.

Inwoner als belastingbetaler

Alleen voor het onderdeel `Inwoner als belastingbetaler' is geen rapportcijfer ontwikkeld. Het Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten (KING) geeft deze rol niet langer een eigen rapportcijfer. De rol van belastingbetaler is wel aan het rapport toegevoegd, omdat dit door het onderzoeksbureau PON is uitgevoerd, maar wordt dus niet in de databank van KING opgenomen.

Wijkniveau

Deze keer heeft de gemeente extra vragen toegevoegd aan Waarstaatjegemeente die specifiek gericht zijn op de situatie in Soest. Deze vragen richtten zich op de verwachtingen die inwoners hebben bij de thema's (digitale) dienstverlening, (burger-)participatie en communicatie gebaseerd op de uitgangspunten van bestuurlijke vernieuwing en goed bestuur.

Daarnaast waren we benieuwd hoe er in de wijken en Soesterberg tegen de diverse thema's en onderwerpen aan gekeken wordt. Daarom hebben we de uitkomsten ook laten splitsen op wijk- en dorpniveau. Deze resultaten kan de gemeente nu meenemen bij de verdere ontwikkeling van het gebiedsgericht werken in Soest. Bovendien geeft het de gemeente belangrijke informatie voor de invulling van aankomende communicatie- en participatietrajecten.

Waardevol

De resultaten van dit onderzoek zijn voor de gemeente bijzonder waardevol. Het geeft namelijk helder weer wat inwoners nu eigenlijk van de gemeente Soest vinden, wat wij goed doen, maar wat ook beter kan en waar we nog aan moeten werken. De gemeente wil en kan daarmee dan ook concreet aan de slag.

Rapporten

Waar staat je gemeente algemeen rapport (PDF-formaat, 2,38 MB) Waar staat je gemeente klanttevredenheidsonderzoek (PDF-formaat, 33,62 KB)
Waar staat je gemeente burgerrollen (PDF-formaat, 0,24 MB)

PDF bestanden kunt u openen met de gratis Adobe Reader.