Universiteit Twente

Erkenning voor nieuwe Masterspecialisatie Psychologie aan de UT

UT studenten komen in aanmerking voor vervolgopleiding gezondheidszorgpsycholoog

28 maart 2011

De nieuwe specialisatie Geestelijke Gezondheidsbevordering van de masteropleiding Psychologie van de Universiteit Twente is officieel erkend. UT studenten die deze specialisatie hebben gevolgd komen hierdoor in aanmerking voor de vervolgopleiding tot Gezondheidszorgpsycholoog, een wettelijk erkend beroep.

Binnen de masteropleiding Psychologie is per september 2010 een nieuwe specialisatie gestart: Geestelijke Gezondheidsbevordering. Dit biedt psychologiestudenten aan de Universiteit Twente de mogelijkheid zich te kwalificeren voor een beroep in de geestelijke gezondheidszorg. Het nieuwe Masterprogramma is onlangs getoetst door het Landelijk Overleg van GGZ-Opleidingsinstellingen dat landelijk de toelating voor de vervolgopleiding tot gezondheidszorgpsycholoog regelt, een wettelijk erkend beroep. Het nieuwe masterprogramma, voorafgegaan door het Bachelorprogramma Psychologie van de UT, voldoet nu officieel aan de vooropleidingseisen voor de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog.

De masterspecialisatie Geestelijke Gezondheidsbevordering volgt het zogeheten science-practitioner model. De studenten leren vaardigheden op het gebied van diagnostiek, therapie en onderzoek, zodat ze hun praktisch handelen zoveel mogelijk kunnen afstemmen op wetenschappelijke kennis. Het masterprogramma heeft drie specifieke Twentse accenten:

* Er is niet alleen aandacht voor de preventie en behandeling van psychische ziektes, maar ook van de bevordering van positieve aspecten van geestelijke gezondheid, zoals geluk, zelfrealisatie en sociale integratie;

* Het gebruik van technologische toepassingen in de geestelijke gezondheidszorg;

* Er wordt een brug geslagen tussen geestelijke en lichamelijke gezondheid.

De opleiding maakt gebruik van de technologische faciliteiten die de UT biedt. Studenten oefenen met elkaar en met simulatiecliënten diagnostische en therapeutische vaardigheden in 'video monitoring rooms'. Met behulp van geavanceerde video-apparatuur worden de gevoerde gesprekken opgenomen en opgeslagen op een centrale server zodat feedback gegeven kan worden. In een controlekamer hebben de docenten online zicht op wat er gebeurt in de spreekkamers. Uniek voor de opleiding is dat voor vaardigheidsvakken ook een assessment met simulatiecliënten plaatsvindt in de 'video monitoring rooms'. Een belangrijk onderdeel van de masterspecialisatie is de stage. Ook deze stage behoort tot de toelatingsvoorwaarden van de GZ-opleiding. Inmiddels zijn met regionale instellingen voor geestelijke gezondheidszorg samenwerkingsafspraken gemaakt over stageplaatsen. De eerste 25 studenten zijn onlangs met hun stage begonnen.