Ingezonden persbericht


Vrij Uit beste website voor campings Frankrijk

Vacanceselect onttroond in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op een camping in Frankrijk, wordt de website van Vrij Uit verreweg het vaakst als favoriet aangewezen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. Op afstand volgen D-reizen, Vacansoleil en Vacanceselect, in juni 2010 nog winnaar van hetzelfde onderzoek. De respondenten gaven in totaal 198 individuele beoordelingen over 55 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Vrij Uit is met afstand de meest bezochte website van de branche. 57,5% van de respondenten komt op VrijUit.nl terecht. 95% van deze bezoekers besluit na de eerste indruk om op de website te blijven. De site scoort vooral goed op de thema's Web Imago en Vertrouwen. Maar liefst 22,5% van de respondenten wijst Vrij Uit aan als favoriete aanbieder.

D-reizen eindigt net als in juni 2010 op de tweede plaats, hoewel slechts 22,5% van de respondenten de website weet te vinden. Vanwege goede scores op Eerste Indruk, Doorgaan en Vormgeving behaalt D-reizen.nl toch voor de derde keer op rij een Web Performance Score van 5,7. 10% van de respondenten zou een camping boeken via D-reizen.

Vacansoleil stijgt een plaats ten opzichte van de vorige meting. Na Vrij Uit is het de meest bezochte website: 30% van de respondenten bezoekt Vacansoleil.nl. De website doet het vervolgens vooral goed op Web Imago en Vertrouwen. Ook Vacansoleil krijgt 10% van de totale voorkeur.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 26 en 50 jaar oud en met kinderen jonger dan 15 jaar. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een camping in Frankrijk voor het gezin. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: maart 2011
Case: 'U wilt graag in augustus met uw gezin een accommodatie huren op een camping in Frankrijk. Ga op het internet op zoek naar een camping.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, met kinderen jonger dan 15 jaar Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud Verdeling geslacht: 60% vrouw, 40% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht