Gemeente Laren
-
BEL-gemeenten werken aan verdere uitbouw digitale
dienstverlening
Op maandag 4 april aanstaande zullen de burgemeesters van de drie
BEL-gemeenten een contract ondertekenen om toe te treden tot Dimpact.
Dimpact is een coöperatie van gemeenten die zich bezighoudt met het
ontwikkelen en leveren van oplossingen voor de gemeentelijke digitale
dienstverlening. Door toe te treden tot Dimpact wordt een belangrijke
stap gezet naar verdere uitbouw van de digitale dienstverlening.
Dimpact telt op dit moment 23 leden, waaronder Emmen, Zwolle en
Enschede, gemeenten die al ver gevorderd zijn met het digitaliseren van
alle diensten (tussen de 65 en de 85%). Blaricum, Eemnes en Laren
zitten gemiddeld op 45%. Met dit lidmaatschap en met de kennis van de
medeleden van Dimpact willen de BEL-gemeenten doorontwikkelen naar
tenminste 65%.
Sinds begin dit jaar zijn de BEL-gemeenten bezig met de implementatie
van de Dimpact bouwstenen voor digitale dienstverlening. Mensen kunnen
online een afspraak maken met de gemeente, waardoor ze niet aan het
loket hoeven te wachten. Inwoners kunnen beter en sneller worden
geholpen doordat medewerkers een digitaal overzicht hebben van alle
aanvragen, contacten en gemaakte afspraken. En die gegevens zijn ook
voor inwoners beschikbaar via hun persoonlijke online loket.
Delen van kennis
Ook aan het loket in het BEL-kantoor verandert de dienstverlening. Er
komt een klantcontactcentrum (KCC). Dit is een centrale balie waar alle
bezoekers geholpen worden. Burgemeester Roland van Benthem: "We zijn
blij met toetreding tot Dimpact. De verwachting is dat er veel te leren
valt van de andere leden en dat de andere leden ook veel van ons kunnen
leren. Dat past goed in de BEL-gedachte waarbij het delen van kennis en
ervaring bijdraagt aan de ontwikkeling van individuele gemeenten."
Dimpact directeur René Bal: "Dimpact is verheugd om BEL Combinatie te
mogen verwelkomen in onze vereniging. BEL Combinatie is immers een mooi
voorbeeld van gemeentelijke samenwerking waarbij drie gemeenten
gezamenlijk slagkracht laten zien. Hun ervaringen om samen tot één
klantcontactcentrum te komen en de bijbehorende
organisatieveranderingen zijn leerzaam voor de andere lidgemeenten."
|