Gemeente Laren



-

BEL-gemeenten werken aan verdere uitbouw digitale dienstverlening

Op maandag 4 april aanstaande zullen de burgemeesters van de drie BEL-gemeenten een contract ondertekenen om toe te treden tot Dimpact. Dimpact is een coöperatie van gemeenten die zich bezighoudt met het ontwikkelen en leveren van oplossingen voor de gemeentelijke digitale dienstverlening. Door toe te treden tot Dimpact wordt een belangrijke stap gezet naar verdere uitbouw van de digitale dienstverlening. Dimpact telt op dit moment 23 leden, waaronder Emmen, Zwolle en Enschede, gemeenten die al ver gevorderd zijn met het digitaliseren van alle diensten (tussen de 65 en de 85%). Blaricum, Eemnes en Laren zitten gemiddeld op 45%. Met dit lidmaatschap en met de kennis van de medeleden van Dimpact willen de BEL-gemeenten doorontwikkelen naar tenminste 65%.

Sinds begin dit jaar zijn de BEL-gemeenten bezig met de implementatie van de Dimpact bouwstenen voor digitale dienstverlening. Mensen kunnen online een afspraak maken met de gemeente, waardoor ze niet aan het loket hoeven te wachten. Inwoners kunnen beter en sneller worden geholpen doordat medewerkers een digitaal overzicht hebben van alle aanvragen, contacten en gemaakte afspraken. En die gegevens zijn ook voor inwoners beschikbaar via hun persoonlijke online loket.

Delen van kennis
Ook aan het loket in het BEL-kantoor verandert de dienstverlening. Er komt een klantcontactcentrum (KCC). Dit is een centrale balie waar alle bezoekers geholpen worden. Burgemeester Roland van Benthem: "We zijn blij met toetreding tot Dimpact. De verwachting is dat er veel te leren valt van de andere leden en dat de andere leden ook veel van ons kunnen leren. Dat past goed in de BEL-gedachte waarbij het delen van kennis en ervaring bijdraagt aan de ontwikkeling van individuele gemeenten." Dimpact directeur René Bal: "Dimpact is verheugd om BEL Combinatie te mogen verwelkomen in onze vereniging. BEL Combinatie is immers een mooi voorbeeld van gemeentelijke samenwerking waarbij drie gemeenten gezamenlijk slagkracht laten zien. Hun ervaringen om samen tot één klantcontactcentrum te komen en de bijbehorende organisatieveranderingen zijn leerzaam voor de andere lidgemeenten."

|