Gemeente Twenterand


Drie potentiële vervoerders voor de nieuwe OV-concessie Twente

Regio Twente

Drie vervoersbedrijven hebben een offerte ingediend bij Regio Twente om de komende tien jaar het busvervoer in Twente en het vervoer op de treinverbinding Zupthen-Hengelo-Oldenzaal te verzorgen.

Naast de huidige vervoerders Connexxion OV en Syntus BV is dat Arriva Achterhoek Rivierenland te Heerenveen.
In mei wordt bekend welk bedrijf de aanbesteding heeft gewonnen en het openbaar vervoer in Twente tot en met 2023 gaat verzorgen. De nieuwe vervoerder start op 13 december 2013.

Op dit moment wordt het openbaar vervoer in Twente verzorgd door Syntus (voor de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal met aanliggende busverbindingen) en Connexxion (Twents). Deze twee concessies worden vanaf 2013 samengevoegd tot één concessie. Die blijft de merknaam Twents houden. De treindienst Almelo - Mariënberg valt hier buiten. Deze treindienst gaat per december 2013 over naar de concessie Vechtdallijnen.

Beoordeling
De exploitatie van het bus- en treinvervoer in Twente is eind oktober 2010 Europees aanbesteed. Geïnteresseerde partijen konden tot en met 31 maart 2010 hun aanbiedingen/offerte indienen. Regio Twente heeft in haar bestek aangegeven dat zij het belangrijk vindt, dat zoveel mogelijk de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer in Twente gehandhaafd blijft. Gelet op de stijgende prijzen in het OV (door onder andere personeelskosten, materieel en brandstof) is het afwachten in hoeverre dit gaat lukken. Regio Twente stelt op jaarbasis circa EUR 20 miljoen beschikbaar voor de concessie.
Wie uiteindelijk de nieuwe vervoerder wordt, hangt af van een aantal factoren. Bij de beoordeling van de offertes kijkt Regio Twente niet alleen naar het bedrijf dat de beste prijs biedt. Ook wordt de kwaliteit en toegankelijkheid van het trein- en busmaterieel bekeken, de kwaliteit van de personeelszorg en de aandacht voor sociale veiligheid. Daarnaast worden de offertes beoordeeld op de wijze waarop de vervoerders denken nieuwe reizigers aan te trekken. Hierbij kan men denken aan marketingactiviteiten zoals onder andere speciale aanbiedingen, tariefacties en/of abonnementen.