Gemeente Twenterand
Drie potentiële vervoerders voor de nieuwe OV-concessie Twente
Regio Twente
Drie vervoersbedrijven hebben een offerte ingediend bij Regio Twente om
de komende tien jaar het busvervoer in Twente en het vervoer op de
treinverbinding Zupthen-Hengelo-Oldenzaal te verzorgen.
Naast de huidige vervoerders Connexxion OV en Syntus BV is dat Arriva
Achterhoek Rivierenland te Heerenveen.
In mei wordt bekend welk bedrijf de aanbesteding heeft gewonnen en het
openbaar vervoer in Twente tot en met 2023 gaat verzorgen. De nieuwe
vervoerder start op 13 december 2013.
Op dit moment wordt het openbaar vervoer in Twente verzorgd door Syntus
(voor de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal met aanliggende
busverbindingen) en Connexxion (Twents). Deze twee concessies worden
vanaf 2013 samengevoegd tot één concessie. Die blijft de merknaam
Twents houden. De treindienst Almelo - Mariënberg valt hier buiten.
Deze treindienst gaat per december 2013 over naar de concessie
Vechtdallijnen.
Beoordeling
De exploitatie van het bus- en treinvervoer in Twente is eind oktober
2010 Europees aanbesteed. Geïnteresseerde partijen konden tot en met 31
maart 2010 hun aanbiedingen/offerte indienen. Regio Twente heeft in
haar bestek aangegeven dat zij het belangrijk vindt, dat zoveel
mogelijk de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer in Twente
gehandhaafd blijft. Gelet op de stijgende prijzen in het OV (door onder
andere personeelskosten, materieel en brandstof) is het afwachten in
hoeverre dit gaat lukken. Regio Twente stelt op jaarbasis circa EUR 20
miljoen beschikbaar voor de concessie.
Wie uiteindelijk de nieuwe vervoerder wordt, hangt af van een aantal
factoren. Bij de beoordeling van de offertes kijkt Regio Twente niet
alleen naar het bedrijf dat de beste prijs biedt. Ook wordt de
kwaliteit en toegankelijkheid van het trein- en busmaterieel bekeken,
de kwaliteit van de personeelszorg en de aandacht voor sociale
veiligheid. Daarnaast worden de offertes beoordeeld op de wijze waarop
de vervoerders denken nieuwe reizigers aan te trekken. Hierbij kan men
denken aan marketingactiviteiten zoals onder andere speciale
aanbiedingen, tariefacties en/of abonnementen.