KPMG

Verzekeraars verwachten grote invloed regelgeving op bedrijfsvoering De grote wereldwijd opererende verzekeringsmaatschappijen verwachten dat de nieuwe verslaggevingregels in het kader van IFRS ingrijpende gevolgen zullen hebben voor hun bedrijfsvoering. De nieuwe regels, `Phase II', hebben betrekking op de verslaggeving van verzekeringscontracten en moeten de externe rapportages over verzekeringscontracten begrijpelijker en onderling beter vergelijkbaar maken.

Uit onderzoek van KPMG onder twintig grote verzekeraars blijkt dat de bedrijven de nieuwe standaard als zeer complex ervaren en dat de toepassing ervan volgens de ondernemingen zal leiden tot een grotere volatiliteit in resultaten. Deze volatiliteit en een mogelijk ander patroon van winstneming en presentatie wordt door de verzekeraars gezien als factoren die van grote invloed kunnen zijn op de bedrijfsvoering.

"De standaard kan voor verzekeraars leiden tot grote impact op de manier van aansturen van de business en tot een noodzakelijke heroverweging van de strategische mix van het productaanbod, beleggingsmix of herverzekeringscontracten", constateert Frank van den Wildenberg, partner bij KPMG en deskundige op het gebied van IFRS. Van den Wildenberg: "Zo is de verwachting van de financieel bestuurders van de verzekeraars dat het periodiek updaten van aannames en schattingen en de directe verwerking van de wijzigingen in de winst- en verliesrekening zal leiden tot een forse toename in de volatiliteit.

Ook het feit dat de activa anders zullen worden gewaardeerd dan de verplichtingen uit hoofde van verzekeringscontracten zullen aan deze volatiliteit bijdragen. Door de toename van de volatiliteit zullen verzekeraars bovendien mogelijk minder interessant worden voor investeerders door een minder voorspelbare dividendstroom en zullen zij door rating agencies anders worden beoordeeld."

Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de voorstellen om te komen tot een andere presentatie van de resultaten volgens de bedrijven ook tot een grote uitdaging zullen leiden. Van den Wildenberg: "Zowel intern als extern vormen de behaalde resultaten een belangrijk gedeelte van de communicatie. Onder het voorgestelde `margin model' verdwijnen de volumematen zoals premie en uitkeringen als primaire performance maatstaf uit de winst- en verliesrekening. Winsten uit verkochte polissen zullen ook op een andere wijze verantwoord moeten worden.

Naast aanpassingen in de financiële administratie, in de benodigde data en in de onderliggende systemen leidt dit volgens de verzekeraars tot identificatie van nieuwe KPI's waarop het management zou moeten sturen. Een aantal verzekeraars geeft aan dat dit zal leiden tot een verhoogd inzicht in de marges en prijsstelling, wat concurrentiegevoelige informatie is. Goede communicatie met en toelichting aan investeerders, analisten en toezichthouders omtrent de risico- en winstdrijvers van de onderneming lijkt dan ook noodzakelijker dan ooit."

Volgens de verzekeraars is er 3 tot 5 jaar nodig om de nieuwe regels te implementeren, gepaard gaande met aanzienlijke kosten en wijzigingen in de bedrijfsvoering. Het zal dan nog jaren duren voor zowel de opstellers als de gebruikers en investeerders gewend zijn aan deze nieuwe vorm van verslaggeving.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.