KPMG
Verzekeraars verwachten grote invloed regelgeving op bedrijfsvoering
De grote wereldwijd opererende verzekeringsmaatschappijen verwachten
dat de nieuwe verslaggevingregels in het kader van IFRS ingrijpende
gevolgen zullen hebben voor hun bedrijfsvoering. De nieuwe regels,
`Phase II', hebben betrekking op de verslaggeving van
verzekeringscontracten en moeten de externe rapportages over
verzekeringscontracten begrijpelijker en onderling beter vergelijkbaar
maken.
Uit onderzoek van KPMG onder twintig grote verzekeraars blijkt dat de
bedrijven de nieuwe standaard als zeer complex ervaren en dat de
toepassing ervan volgens de ondernemingen zal leiden tot een grotere
volatiliteit in resultaten. Deze volatiliteit en een mogelijk ander
patroon van winstneming en presentatie wordt door de verzekeraars
gezien als factoren die van grote invloed kunnen zijn op de
bedrijfsvoering.
"De standaard kan voor verzekeraars leiden tot grote impact op de
manier van aansturen van de business en tot een noodzakelijke
heroverweging van de strategische mix van het productaanbod,
beleggingsmix of herverzekeringscontracten", constateert Frank van den
Wildenberg, partner bij KPMG en deskundige op het gebied van IFRS. Van
den Wildenberg: "Zo is de verwachting van de financieel bestuurders van
de verzekeraars dat het periodiek updaten van aannames en schattingen
en de directe verwerking van de wijzigingen in de winst- en
verliesrekening zal leiden tot een forse toename in de volatiliteit.
Ook het feit dat de activa anders zullen worden gewaardeerd dan de
verplichtingen uit hoofde van verzekeringscontracten zullen aan deze
volatiliteit bijdragen. Door de toename van de volatiliteit zullen
verzekeraars bovendien mogelijk minder interessant worden voor
investeerders door een minder voorspelbare dividendstroom en zullen zij
door rating agencies anders worden beoordeeld."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de voorstellen om te komen
tot een andere presentatie van de resultaten volgens de bedrijven ook
tot een grote uitdaging zullen leiden. Van den Wildenberg: "Zowel
intern als extern vormen de behaalde resultaten een belangrijk gedeelte
van de communicatie. Onder het voorgestelde `margin model' verdwijnen
de volumematen zoals premie en uitkeringen als primaire performance
maatstaf uit de winst- en verliesrekening. Winsten uit verkochte
polissen zullen ook op een andere wijze verantwoord moeten worden.
Naast aanpassingen in de financiële administratie, in de benodigde data
en in de onderliggende systemen leidt dit volgens de verzekeraars tot
identificatie van nieuwe KPI's waarop het management zou moeten sturen.
Een aantal verzekeraars geeft aan dat dit zal leiden tot een verhoogd
inzicht in de marges en prijsstelling, wat concurrentiegevoelige
informatie is. Goede communicatie met en toelichting aan investeerders,
analisten en toezichthouders omtrent de risico- en winstdrijvers van de
onderneming lijkt dan ook noodzakelijker dan ooit."
Volgens de verzekeraars is er 3 tot 5 jaar nodig om de nieuwe regels te
implementeren, gepaard gaande met aanzienlijke kosten en wijzigingen in
de bedrijfsvoering. Het zal dan nog jaren duren voor zowel de
opstellers als de gebruikers en investeerders gewend zijn aan deze
nieuwe vorm van verslaggeving.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.