Inspectie Verkeer en Waterstaat


Naleving bemanningsvoorschriften vissersschepen laag

Nieuwsbericht | 04-04-2011

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gaat dit jaar het toezicht op vissersschepen verscherpen. Uit bemanningscontroles in 2010 blijkt dat het nalevingsniveau van de bemanningsvoorschriften de afgelopen jaren niet is verbeterd. De risico's van niet-naleving zijn zichtbaar in veiligheid. Het aandeel visserij in aanvaringen, strandingen en soortgelijke scheepsongevallen, is relatief groot en is in de afgelopen jaren niet verbeterd.

Met voorlichting en intensivering van het huidig toezicht wil de IVW de naleving bevorderen. Schepen worden sneller bestuursrechtelijk aan de ketting gelegd als blijkt dat er geen officier aan boord is met een nautische vaarbevoegdheid. Indien kapiteins geen opvolging geven aan de vordering om zich naar een veilige plaats te begeven, wordt, naast een proces-verbaal, het schip zo snel mogelijk aan een hercontrole onderworpen. Is het schip weer in overtreding, dan wordt onmiddellijk overgegaan tot bestuursrechtelijke aanhouding van het schip.

Aanleiding voor de bemanningcontroles in 2010 waren de inspectieresultaten uit 2008 en 2009. Daaruit bleek dat er grote risico's in de veiligheid op visserschepen bestaan. Het nalevingspercentage is gedaald van 70 procent in 2008 naar 54 procent in 2009, om in 2010 uit te komen op 43 procent. In 2010 was op 31 procent van de gecontroleerde schepen sprake van ernstige overtredingen.

Bemanningscontroles aan boord van vissersschepen worden al enkele jaren binnen het samenwerkingsverband Kustwacht op zee, uitgevoerd. De bemanningscontroles op vissersschepen in 2010 zijn uitgevoerd door het Korps Landelijke Politiediensten Unit Maritieme Politie (voorheen Unit Noordzee), de Koninklijke Marechaussee, de Douane en de IVW in dit samenwerkingsverband. Toezicht op bemanningsvoorschriften maakt deel uit van het Kustwacht Handhavingsplan Noordzee.