Met handcomputer zigzaggen over de keringen
Laatste wijziging: 4 april 2011
Speurend als een indiaan loopt Frank Jansen, gewapend met een
'pijlen'koker, over de dijk. In deze `dijkschouw' inspecteert hij maar
liefst 125 kilometer aan keringen. Te voet. Bij elke schade plaatst de
opzichter waterkeringen een 'pijl', voorzien van een geel vlaggetje.
Ter plekke worden de bijbehorende opmerkingen in de handcomputer gezet.
Dijkschouw - vlaggetjes Begin april startte het Waterschap Groot
Salland deze jaarlijkse dijkschouw, dit keer gaat het om de
voorjaarsschouw. Daarnaast is er de najaarsschouw. Samen met drie
andere collega's controleert de 40-jarige Frank dit voorjaar of de
dijken de winterperiode goed uitkomen en waar herstelwerk nodig is. Ook
bekijken ze of delen van dijken goed zijn onderhouden door eigenaren en
andere onderhoudsplichtigen. "Met ons vieren beoordelen we in totaal
500 kilometer aan dijken", zegt Frank. "Elke meter wordt geschouwd. Dat
kun je lopend het beste doen. Dan zie je al zigzaggend het meest."
Schouwen is kijken
Elke opzichter heeft zijn eigen gebied. "Maar we wisselen elkaar wel
af", licht hij toe. "Met een frisse blik houden we elkaar scherp en
kunnen we elkaar goed aanvullen." Staande op de dijk, legt Frank ter
plekke uit dat 'schouwen' een optische beoordeling is. "We beoordelen
met ons blote oog de conditie van de dijk. Dankzij een handcomputer
loopt de kaart door een GPS-systeem eigenlijk met je mee. Zo weet je
altijd precies waar je bent."
Computerinspectie
Als Frank iets constateert, zet hij een puntje op de computerkaart en
typt hij er vervolgens bij wat er aan de hand is. Dit zijn onder andere
muskusrattenschades, opslag materialen, bijvoorbeeld in de vorm van
brandhout of van landbouwwagens, overhangende begroeiing, kapotte
beschoeiingen, rijspoorschades, verzakkingen in de waterkering. "We
zien graag een sterke graszode en vooral een goede beworteling."
Hoewel de dijken er volgens Frank over het algemeen goed bij liggen,
blijkt toch dat de `computerinspectie' per 'schouwer' altijd wel weer
schadegevallen oplevert, inclusief kleinere opmerkingen en
aandachtspunten.
Achter zo'n schouw komt vervolgens veel werk weg, zoals het aansturen
van de aannemer en de eigen waterschapsdienst voor het herstellen van
schades, het versturen van zogeheten `schouwbrieven' en vervolgens weer
de controles op de schouwbrieven. "We willen het liefst dat de
geconstateerde schade na drie tot vier dagen hersteld wordt", aldus
Frank. "Dat doen we als waterschap zelf of we huren een aannemer in.
Als eigenaren van een waterkering de oorzaak zijn van de schade,
krijgen ze van het waterschap een `schouwbrief' waarin staat wat ze
moeten doen of nalaten."
Sonor voor `onder water schade'
"Ook qua uitrusting staan de ontwikkelingen niet stil", vervolgt de
opzichter. "We hebben onlangs een bootje aangeschaft met
sonorapparatuur. Zo kunnen we ook onder water de boel in de gaten
houden en indien nodig het duikteam inschakelen. Dat vind ik ook het
mooie aan het waterschap: er zijn altijd weer nieuwe ontwikkelingen
waarop we kunnen inspelen."
Waterschap Groot Salland | Dr. van Thienenweg 1 |
Postbus 60 | 8000 AB Zwolle | t (038) 455 72 00 | info@wgs.nl
Waterschap Groot Salland