Ingezonden persbericht


Persbericht 4 april 2011

GroenLinks Utrecht sluit coalitieakkoord met D66, CDA en VVD

Na 3 weken intensief onderhandelen zijn VVD, CDA, D66 en GroenLinks erin geslaagd een coalitieakkoord te bereiken in de provincie Utrecht. Het akkoord kiest voor een provincie met focus op de onderwerpen waar zij het verschil kan maken, zoals ruimtelijke ontwikkeling, herstructurering en verduurzaming van bedrijventerreinen, regionale bereikbaarheid, natuur en landschap, regionale economie, recreatie en cultuurhistorisch erfgoed. Mede dankzij GroenLinks blijft de provincie omwille van de creatieve en innovatieve kracht van de regio de komende 4 jaar kunst- en cultuureducatie en culturele festivals met (inter)nationale uitstraling ondersteunen.

In de onderhandelingen is op constructieve wijze gezocht naar gemeenschappelijke ideeën voor het bestuur van de provincie. Daarnaast is in het akkoord ook recht gedaan aan de verschillen die er tussen partijen bestaan. Er is dan ook zowel aandacht voor automobiliteit, als voor versterking van regionaal openbaar vervoer en fietsverbindingen. Er wordt zorgvuldig met de beschikbare financiën omgegaan en geïnvesteerd in natuur, in herstructurering en in recreatie om de stad, het landelijk gebied en cultureel erfgoed. Kortom, GroenLinks meent dat gegeven de zetelverhouding er een akkoord ligt waarin voor GroenLinks belangrijke dingen goed worden opgepakt.

Maandag 4 april zijn het coalitieakkoord en de kandidaat-gedeputeerden gepresenteerd. Kandidaat- gedeputeerde voor GroenLinks is Mariëtte Pennarts-Pouw. Zij was statenlid in de vorige periode en lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen. Daarnaast is zij onder meer lid van de Rekenkamer in Baarn. Hiervoor was zij raadslid en bekleedde zij diverse marketingfuncties o.a. bij ABN Amro en TNT. Mariëtte woont met haar gezin in Montfoort.

Voor vragen of meer informatie:

Mariëtte Pennarts/Florian Bekkers, te bereiken via fractiemedewerker Wieneke Olthof

Telefoonnummer: 06-10683809

E-mail: groenlinks@provincie-utrecht.nl

Zie ook http://provincieutrecht.groenlinks.nl/


---- --
Coalitieakkoord tussen de fracties van
VVD, CDA, D66 en GroenLinks
in de Provinciale Staten van Utrecht

2011-2015

Coalitieakkoord 2011 - 2015
Focus, Vertrouwen en Oplossingsgericht

2 april 2011

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave 2

Inleiding 3


1. Pijlers voor de nieuwe coalitie 4


2. Economische ontwikkelingen 7


3. Ruimtelijke Ordening 10


4. Natuur en Landschap 14


5. Mobiliteit 17


6. Jeugdzorg, Cultuur, Sport en Welzijn 20


7. Bodem, water en milieu 23


8. Bestuur en organisatie 24


9. Financiën 26

Voorgenomen portefeuilleverdeling en gedeputeerden 28

Inleiding

De centrale ligging, de aantrekkelijke steden en landschappen en het sterk zijn in kennis en cultuur maken de provincie Utrecht tot een aantrekkelijke regio. Aantrekkelijk voor mensen om te wonen en voor bedrijven om zich te vestigen. In het aantrekkelijke woon- en vestigingsklimaat ligt de kracht van de regio. Het is dus niet voor niets dat Utrecht een belangrijke bijdrage levert aan de Nederlandse economie. Om krachtig te blijven zullen deze vestigingsfactoren sterk en kwalitatief hoogwaardig moeten zijn. Wij zorgen daarom voor een evenwicht tussen wonen, werken, recreëren, bereikbaarheid en natuur en landschap. Dat vraagt een duurzame en integrale aanpak van het provinciale beleid en heldere keuzes, waarbij we enerzijds scherp zijn op wat we willen beschermen en anderzijds ruimte bieden voor ontwikkelingen en maatschappelijke initiatieven.

In de strategie Utrecht 2040 heeft de provincie een lange termijnvisie verwoord. Deze vormt voor ons het richtpunt, de stip aan de horizon, voor de invulling van de kerntaken.

Dit is een realistisch coalitieakkoord, dat uitstraalt dat de provincie het verschil maakt. Het verschil rust op drie pijlers: focus op de kerntaken, vertrouwen in de samenleving en een oplossingsgerichte overheid.

De onderhandelingsdelegatie:
Namens VVD: dhr. J.W.R. Van Lunteren en dhr. F. Barneveld Binkhuyzen Namens CDA: mw. P. Doornenbal- van der Vlist en dhr. R.W. Krol Namens D66: dhr. R.E de Vries en mw. J.C.M. Versteeg Namens GroenLinks: Mw. M. Pennarts en dhr. F. Bekkers

Pijlers voor de nieuwe coalitie

De invulling die wij geven aan de provinciale kerntaken en wettelijke taken baseren wij op de drie pijlers: focus op de kerntaken, vertrouwen in de samenleving en een oplossingsgerichte overheid.


1. Focus op kerntaken
Hiervoor positioneren wij de provincie als een krachtig middenbestuur dat ontwikkelingen met regionaal belang versnelt. Wij werken samen met rijk, gemeenten en waterschappen om de regionale kerntaken te realiseren: de taken waarbij de regionale toegevoegde waarde evident is. Daarop zal de focus voor het coalitieakkoord zich richten, daarin maken we de noodzakelijke keuzes. Wat we doen, doen we goed. Het gevolg van deze keuzes betekent ook dat wij wel de partner zijn van gemeenten en rijk, maar niet dat wij taken en financiële verantwoordelijkheden overnemen die van rijk of gemeenten zijn. Het toespitsen op de kerntaken vertaalt zich door in de omvang van de organisatie én het bestuur.

Focus op de kerntaken betekent niet dat we de andere taken niet belangrijk vinden, maar enkel dat de provincie, als middenbestuur, hierin geen rol heeft. Die rol ligt bij de medeoverheden of is een eigen verantwoordelijkheid van de inwoners, bedrijven en instellingen. We realiseren ons dat niet elke taak ineens kan worden beëindigd. Een zorgvuldige transitie is daarbij noodzakelijk.

Vanuit de pijler 'focus op kerntaken' richten wij ons op een scherpe taakafbakening en heldere rolverdeling tussen de overheden. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat meerdere overheden met hetzelfde bezig zijn. Wij richten ons op die taken waar het regionale bestuur de meeste toegevoegde waarde heeft. Leidend voor onze keuze voor de kerntaken is het streven naar een sterke regio met een aantrekkelijke leefomgeving en een goed vestigingsklimaat. Daarom hebben de kerntaken vooral betrekking op het fysieke domein.

Vanuit deze criteria zijn onze kerntaken:

- Economische ontwikkeling

- Ruimtelijke ontwikkeling

- Natuur en landschap

- Bereikbaarheid

- Cultuur historisch erfgoed

Duurzaamheid en 'Europa' beschouwen wij niet als aparte beleidsvelden, maar vormt een integraal onderdeel van de kerntaken. Voor duurzaamheid betekent dit bijvoorbeeld dat wij bij de herstructurering van bedrijventerreinen aandacht hebben voor energiebesparing en duurzame energie, dat we de mogelijkheden voor smartgrids onderzoeken en zorgen voor voldoende oplaadpunten voor elektrische auto's.

In de coalitieperiode werken wij met de financiële middelen die we nu hebben. Wij voorkomen dus lastenverzwaring. Het toespitsen op de kerntaken moet tot lagere lasten leiden voor onze inwoners.

De andere (niet-wettelijke) taken waarmee wij ons nu nog bezighouden, bouwen wij af, met uitzondering van cultuur- en kunsteducatie voor de jeugd en festivals met (inter-)nationale uitstraling. Wij dragen de af te bouwen taken over aan de partijen waar de verantwoordelijkheid hoort te liggen. Dit doen wij zorgvuldig, op een wijze die past bij een betrouwbare overheid. Desgewenst bieden wij tijdelijke ondersteuning bijvoorbeeld via aanjaagteams en kennisinbreng.

Wettelijke taken
Onze wettelijke taken blijven wij vervullen. Wel zijn wij kritisch over de vraag of voor het efficiënt en doelmatig uitvoeren van de taak, de provincie de meest aangewezen partij is. Vaak vullen wij onze wettelijke taken breder in dan noodzakelijk; met een zogenoemde 'kop'. Voor de wettelijke taken die betrekking hebben op een kerntaak, is een kop aanvaardbaar als deze meerwaarde heeft voor de kwaliteit van de regio. Voor de wettelijke taken die niet horen bij de kerntaken, gaan wij deze kop afbouwen.


2. Vertrouwen in de samenleving
Het bestuur van de provincie Utrecht staat ten dienste van de Utrechtse samenleving, bedrijven en instellingen en maatschappelijke organisaties. Wij zijn ons ervan bewust dat we het als overheid niet alleen kunnen. Wij hebben vertrouwen in de samenleving, in de kracht van mensen, en leggen daarom meer nadruk op de eigen verantwoordelijkheid en op ruimte voor ondernemerschap. Zowel van medeoverheden, als van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Zo mogen subsidies niet leiden tot afhankelijkheid van de overheid, maar zijn een middel om projecten van de grond te krijgen of aan te jagen. Daarom kiezen wij bij voorkeur voor financieringsvormen die ondernemingszin en eigen verantwoordelijkheid versterken, bijvoorbeeld door gedeeltelijke garantstelling en publiek-private samenwerking.


3. Oplossingsgerichte overheid
Wij gaan op zoek naar een nieuwe aanpak en instrumenten die het oppakken van ieders eigen rol en verantwoordelijkheid stimuleren. Deze aanpak wordt gekenmerkt door een cultuur van doelgericht en oplossingsgericht werken: meedenken in plaats van bezwaren en problemen opwerpen. Regels enkel om de doelen efficiënt en effectief te kunnen realiseren en niet als doel op zich. In deze nieuwe aanpak kijken we ook naar onszelf. Het op elkaar afstemmen van projecten biedt mogelijkheden om onze middelen efficiënter in te zetten.

Utrecht in breder perspectief
Ontwikkelingen houden niet op bij de provinciegrens. Wij zijn de draaischijf van Nederland en maken deel uit van de Noordelijke Randstad, het meest dynamische deel van ons land. Inzetten op provinciegrensoverschrijdende samenwerking zoals NV Utrecht, het Groene Hart en Regio FoodValley is daarom van meer dan gemiddeld belang. Voor de economie en de bereikbaarheid van Nederland, maar ook voor de kwaliteit van onze eigen regio.

Door de Europese commissie is regio Utrecht uitgeroepen tot de regio met het meeste concurrentievermogen. Dit onder meer vanwege de kwaliteit aan instituten, de kwaliteit van het onderwijs en het innovatievermogen. De kenmerkende wijze waarop wij binnen de Utrechtse regio samenwerken met overheden, kennisinstituten, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven, vormt een krachtige drager voor dit succes. Deze manier van samenwerken zetten wij voort. Ook in Europees verband richten wij ons op allianties om tot inhoudelijke resultaten te komen.

Economische ontwikkelingen

Utrecht is één van de sterkste regionale economieën van Europa. De economie is de motor waarop de regio draait. Bij al ons handelen, betrekken wij de effecten op de regionale economie. Een sterke economie stelt mensen in staat voor zichzelf en elkaar te zorgen.

Het belang van de economie voor de regio
Ons economisch succes wordt mede bepaald door de goede samenwerking in de regio tussen bedrijfsleven, kenniscentra en overheid: de triple helix. Met een gezamenlijke inzet zorgen deze partijen voor een goed vestigingsklimaat en een concurrerende positie in binnen- en buitenland.

Wij voeren de door ons opgestelde Economische visie 2020 uit en stellen een hieraan gekoppelde economische agenda op. Tegelijk zetten wij samen met de partners in op profilering van de regio met als speerpunten life sciences, creatieve industrie en duurzaamheidseconomie. Vanaf 2013 stellen wij E 2,15 miljoen structurele middelen beschikbaar om het economisch beleid vorm te geven.

Onze strategie
Onze economische strategie richt zich op kennis en creativiteit. Hiervoor zijn een goed ontwikkeld internationaal netwerk en acquisitie bij internationale bedrijven belangrijk. Maar ook nauwe samenwerking met naburige regioŽs zoals de Noordvleugel en Regio FoodValley.

Voor de kennisindustrie is Utrecht Science Park de basis. Op termijn zijn hiervoor satellietlocaties gewenst: kleinschalige clusters van soortgelijke bedrijven, in de nabijheid van en nauw verbonden met het Science Park. Wij ondersteunen lopende initiatieven, vanzelfsprekend binnen de integrale ruimtelijke afweging.

Onze strategie richt zich ook op het bieden van ruimte aan al aanwezige gevestigde economische sectoren, zoals de zakelijke dienstverlening. Dit betekent het verbeteren van de bereikbaarheid van de provincie, zorgen voor een optimaal woon- en leefklimaat, met culturele en recreatieve voorzieningen en werkmilieus van goede kwaliteit.

Samenwerken met bedrijven
Wij leggen meer nadruk op eigen verantwoordelijkheid en op ruimte voor ondernemerschap, en willen ontwikkelingen met een regionaal belang versnellen. Voor onze rol ten aanzien van het stimuleringsbeleid investeren wij alleen in projecten met een vliegwieleffect. Wij doen dit zoveel mogelijk op basis van revolverende constructies en cofinanciering. De projecten moeten een meerwaarde opleveren voor werkgelegenheid, bedrijvigheid én duurzaamheid. Actieve betrokkenheid van het bedrijfsleven bij de ontwikkeling van projecten is een voorwaarde.

Wij willen dat de Taskforce innovatie wordt omgevormd van een projecten- naar een netwerkorganisatie.

Ontwikkeling bedrijventerreinen
Wij zetten met kracht in op intensivering en herstructurering van bestaande werklocaties, zodat bestaande bedrijventerreinen worden aangepast aan de eisen die het moderne bedrijfsleven stelt. De regio's stellen regionale convenanten op met afspraken over herstructurering, kwaliteit en planning. Deze convenanten zijn een belangrijke basis voor de concretisering van ons ruimtelijk economisch beleid.

Een belangrijk instrument voor de aanpak van verouderde bedrijventerreinen is de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU). Vanuit de Ontwikkelingsmaatschappij dragen wij ook financieel bij aan de herstructureringsprojecten. Dit doen wij alleen als een project past binnen een regionaal convenant en als bij de herstructurering speciale aandacht bestaat voor energiebesparing en CO2-reductie. In de praktijk blijkt dat bedrijven deze inspanning goed terugverdienen.

Wij voorzien niet in extra ruimte voor bedrijventerreinen. De restcapaciteit in de structuurvisie vinden wij toereikend. Wij realiseren ons dat in zuidwest Utrecht herstructurering niet helemaal toereikend zal zijn om vertrek van bedrijven te voorkomen. De nog beschikbare capaciteit aan bedrijventerreinen stellen wij alleen beschikbaar als de ontwikkeling past in een regionaal convenant.

Kantorenlocaties
Er staan teveel kantoren structureel leeg. De leegstand zal eerder toe- dan afnemen. In een provincie met grote ruimtedruk is dit niet aanvaardbaar. Vanuit ons streven naar een evenwicht in gebruik van de ruimte, is bijsturing hier noodzakelijk.

Wij zetten de mogelijkheden die het ruimtelijk instrumentarium ons biedt zoveel mogelijk in, om te voorkomen dat er nog meer kantoren bij komen. Ook onderzoeken wij de mogelijkheden voor herbestemming. Alleen voor enkele OV-knooppunten, de juiste plek voor kantoren, zoals Hof van Breukelen en station Driebergen-Zeist, bieden wij mogelijkheden voor nieuwe kantoorlocaties. Wij onderzoeken of de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht een rol kan spelen bij de transformatie van kantoren.

Goederenvervoer
Ter bevordering van goederenvervoer over water zetten we in op concrete ontwikkeling van binnenhavens (zogenaamde Blue Ports) die op voorhand kansrijk lijken. Dit gaat dan bijvoorbeeld om de binnenhavens Lage Weide, 't Klooster en de Isselt.

Recreatie en toerisme
Recreatie wordt steeds belangrijker. Het recreatieve aanbod is belangrijk voor de kwaliteit van het vestigingsklimaat, en groene recreatieve voorzieningen dragen bij aan de gezondheid en het welzijn van de inwoners van de provincie Utrecht.

Wij stimuleren de verdere ontwikkeling van het recreatieve aanbod, ook door de markt. In ons ruimtelijk beleid zullen wij rekening houden met het exploitabel kunnen houden van het recreatieve aanbod. In gebieden met EHS-status gaan wij op basis van de bestaande natuurwaarden -binnen de wet- uit van de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden voor recreatieve ontwikkelingen.

De toeristisch-recreatieve bedrijvigheid draagt direct bij aan de economie van de provincie. Desalniettemin zien wij promotie van deze sector niet als taak voor de provincie. Dit is een taak voor het bedrijfsleven.

Recreatieschappen
De recreatieschappen vormen wij om naar een organisatie die beter past bij de huidige tijd. De organisatie van beheer en onderhoud moet beter aansluiten bij de mogelijkheden van het bedrijfsleven. Daardoor worden beheer en onderhoud minder afhankelijk van financiering door de overheid.

Ruimtelijke Ordening

De provincie Utrecht heeft een uitstekende uitgangspositie voor een aantrekkelijke toekomst. Mensen wonen, werken, recreëren en studeren hier graag. Het blijft alleen een sterke regio, als hier voor de mensen een aangenaam vestigingsklimaat is. Daarom werken wij aan een aantrekkelijke provincie door de ruimte evenwichtig en in onderlinge samenhang te ontwikkelen.

Structuurvisie
De Kadernota Ruimte werken wij uit in de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie 2013 - 2025 en in de Provinciale Ruimtelijke Verordening. Het wordt een structuurvisie die voldoende randvoorwaarden biedt om het aantrekkelijke vestigingsklimaat te houden, maar ook ruimte biedt voor ondernemerschap en zorgt voor minder procedures. De verordening gaan wij iedere vier jaar herijken. De twee belangrijkste opgaven voor ons ruimtelijk beleid zijn:
- inzetten op binnenstedelijke ontwikkeling

- versterken van de kwaliteit van het landelijk gebied. Wij geven deze vorm in samenhang met de andere ruimtelijke opgaven zoals waterveiligheid, energietransitie en bereikbaarheid.

Wonen
Om als regio aantrekkelijk te blijven is het belangrijk dat de bestaande woningbouwopgave wordt gerealiseerd. Conform de NV Utrecht-ambitie, waarin invulling wordt gegeven aan de rijksopgave voor provinciale woningbouw, willen wij tweederde deel van de woningopgave binnenstedelijk realiseren. Daarmee voorzien wij in de toenemende vraag naar binnenstedelijk wonen, vergroten wij het draagvlak voor zowel openbaar vervoer en voorzieningen (w.o. het cultuuraanbod), verminderen we de toename van de druk op de Rijksinfrastructuur en voorkomen wij extra claims op het landelijk gebied. De binnenstedelijke opgave, voor zowel steden als dorpen, vinden wij een provinciaal belang.

Deze opgave vereist wel dat de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid voldoende aandacht krijgen, en dat wordt voorzien in recreatie om de stad (RODS).

De opgave is niet eenvoudig. Wij faciliteren deze onder meer door: de inzet van het aanjaagteam woningbouw - door flankerende maatregelen (zoals het oplossen van milieuknelpunten) - en het geven van andere functies aan kantoren- en bedrijventerreinen. Ook de exploitatie van binnenstedelijke projecten blijkt vaak een knelpunt. Met de gemeenten en de private partijen zoeken wij naar creatieve financiële mogelijkheden.

Door de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht ook voor de binnenstedelijke opgave in te zetten, kan een vliegwieleffect ontstaan waarbij ook de markt meedoet. Die mogelijkheid willen wij benutten in plaats van de huidige provinciale financiering. Voor de inzet van de Ontwikkelingsmaatschappij geldt dat het project bijzondere aandacht besteedt aan duurzaamheid, leefbaarheid en levensloopbestendigheid. Voor de binnenstedelijke opgave stellen wij een eenmalig budget van E 10 miljoen beschikbaar. Overigens verwachten wij ook financiële bijdragen van het Rijk.

In het bestaande stedelijk gebied kan niet de totale woningbouwopgave worden gerealiseerd. Daarom is ook uitbreiding nodig. In de structuurvisie nemen wij als omvangrijk uitbreidingen alleen uitbreidingslocaties op die al in de Ontwikkelingsvisie NV Utrecht zijn opgenomen. In overeenstemming met de SER-ladder heeft het onze voorkeur dat de binnenstedelijke locaties worden gerealiseerd voordat de uitbreiding aan de orde komen.

Omdat de gemeenten het dichtst bij de burgers staan, is dit de juiste bestuurslaag als het gaat om de verscheidenheid van het woningaanbod (doelgroepenbeleid). In ons ruimtelijk beleid bemoeien wij ons hier daarom niet mee. De kennis en ervaring die wij op dit punt hebben, houden wij uiteraard wel beschikbaar voor de gemeenten. In lijn hiermee stoppen wij ook met de startersleningregeling.

De rode contour is een belangrijk ruimtelijk instrument: het draagt bij aan het handhaven van de kwaliteit van het landelijk gebied en ondersteunt het realiseren van de binnenstedelijke ambities. Dit instrument handhaven wij in de Structuurvisie.

Wel willen wij ruimte bieden voor maatwerk als de ruimtelijke kwaliteit hierdoor toeneemt. Wij staan gemeenten onder nadere en duidelijke voorwaarden ontwikkelingen toe. Hiervoor is geen ontheffing meer nodig. De criteria leggen wij vast in de verordening. Ze hebben onder meer betrekking op het voorkomen van aantasting van belangrijke waarden, leefbaarheid, verdienmogelijkheden voor gewenste ontwikkelingen en het bijdragen aan de kwaliteit van de stadlandzone.

Landelijk gebied met kwaliteit
Wij sturen op het behoud van de kernkwaliteiten van het landschap, zowel in de nationale landschappen als daarbuiten. De Kwaliteitsgids Landschappen biedt de basis voor de in de verordening te borgen kernkwaliteiten. De Kwaliteitsgids is ook een goede handreiking om bij initiatieven te sturen op deze kwaliteiten.

Voor het behoud van de diversiteit en kwaliteit van het landschap speelt de landbouw een belangrijke rol. Blijvend toekomstperspectief voor de landbouw is daarom een vereiste. In ons ruimtelijk beleid zullen wij hier ruimte voor bieden, bijvoorbeeld voor verbreding. Verdere ontwikkeling van streekproducten, biologische landbouw en stadslandbouw dragen bij aan het economisch draagvlak van bedrijven en aan de relatie boer - burger. Ook kan de landbouw een rol spelen bij de energietransitie. Dit alles stimuleren wij via het ruimtelijk beleid en de Agenda Vitaal Platteland.

Grondgebonden veehouderij
Voor behoud van de kwaliteit van het agrarisch cultuurlandschap speelt de grondgebonden veehouderij een belangrijke rol. In deze sector is in de provincie Utrecht geen sprake van megastallen. Om deze bedrijfstak een blijvend economisch perspectief te bieden, staan wij in ons ruimtelijk beleid bouwpercelen toe tot 1,5 ha. Onder voorwaarden is een oppervlakte mogelijk van 2,5 ha. Het gaat hierbij om voorwaarden zoals:
- goede landschappelijke inpassing

- verbetering van het dierwelzijn

- vermindering van de milieubelasting

- verbetering van de volksgezondheid
Voor de zomer 2011 komt het college met een voorstel over de exacte uitwerking hiervan. In de structuurvisie en verordening geven wij dit verder vorm.

Niet-grondgebonden intensieve veehouderij
De bouw van megastallen vinden wij ongewenst. Daarom beperken wij via de verordening de omvang van agrarische bouwpercelen voor niet-grondgebonden intensieve veehouderij tot maximaal 1,5 ha. Alleen in het reconstructiegebied zijn in het Landbouw Ontwikkelings Gebied (LOG) en in de verwevingsgebieden, onder de hiervoor genoemde voorwaarden, oppervlakten tot maximaal 2,5 ha mogelijk. Dit in overeenstemming met eerdere besluitvorming. Ook dit betrekt het college bij het voorstel over de omvang van agrarische bouwpercelen.

Gebiedsontwikkeling
Daar waar sprake is van een omvangrijke ruimtelijke opgave met meerdere belangen, die het lokale niveau overschrijden, pakken wij onze rol op in de gebiedsontwikkeling. Op dit moment participeren wij in de gebiedsontwikkelingsprojecten Hart van de Heuvelrug, Hof van Breukelen, A12-zone en Ruimte voor de Lek.

Het programma Hart van de Heuvelrug is een inspirerend voorbeeld van gebiedsontwikkeling. Dit geldt ook voor de herinrichting van vliegbasis Soesterberg. Samen met de gemeenten werken wij aan een optimalisatie van het woningbouwprogramma. Deze is noodzakelijk voor een verantwoorde financiering van het programma. Zo nodig nemen wij onze verantwoordelijkheid en maken wij gebruik van de bevoegdheden die de Wet ruimtelijke ordening ons geeft.

Hof van Breukelen en de A12-zone zijn voorbeelden van binnenstedelijke transformatieopgaven met kansen voor het stimuleren van gebruik van openbaar vervoer en de fiets. De A12-zone is ook kansrijk voor het Olympisch plan. Voor de A12-zone willen wij deze Statenperiode tot een uitgewerkte strategie komen.

Vanwege de bijzondere meerwaarde van gebiedsontwikkeling zetten wij onze rol hierin voort en reserveren wij hiervoor E 2 miljoen structureel per jaar.

Uitvoeringsprogramma
De Wet ruimtelijke ordening vereist dat de Structuurvisie ook uitvoerbaar is. Daarom stellen wij een structureel Ruimtelijk Actieprogramma op, dat zich richt op de feitelijke realisatie van het ruimtelijk beleid. In dit uitvoeringsprogramma richten wij ons vooral op de uitwerking van:
- de binnenstedelijke opgave

- gebiedsontwikkeling

- de kwaliteit van het landelijk gebied.
Voor het uitvoeringsprogramma stellen wij structureel E 2 miljoen per jaar beschikbaar.

Inpassingsplannen
Voor provinciale ruimtelijke belangen stellen wij een inpassingsplan vast als gemeenten dit verzoeken of als wij onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Bij een inpassingsplan voor de infrastructuur volgen wij een proces met een brede verkenning, een variantenanalyse en vervolgens een tracékeuze.

Mobiliteitstoets
Bij ruimtelijke ontwikkelingen vinden wij een mobiliteitstoets noodzakelijk: getoetst moet worden of de ontwikkeling niet leidt tot extra druk op het wegennet. Als wel sprake is van extra druk moeten de gevolgen daarvan eerst worden opgelost. Dit regelen wij in de verordening.

Duurzame energie
Wij hebben de ambitie om duurzame energie ruimtelijk mogelijk te maken. Gezien de landschappelijke kwaliteit van de provincie is windenergie moeilijk in te passen. Desalniettemin handhaven wij de locaties voor windenergie die zijn opgenomen in de Structuurvisie. Daar bovenop zien wij mogelijkheden voor de locaties Lage Weide, 't Klooster en Amsterdam-Rijnkanaal ten zuiden van Houten, als daarvoor draagvlak bestaat bij de gemeenten. Deze locaties nemen wij ook op in de Structuurvisie. Concretisering kan gebeuren via initiatieven vanuit de markt. In de Structuurvisie geven wij echter de voorkeur aan andere vormen van duurzame energie die minder impact hebben op de ruimtelijke kwaliteit, zoals zonne-energie, benutting van restwarmte, koude-warmteopslag, geothermie, biomassa en energielandbouw.

Natuur en Landschap

De diversiteit aan mooie landschappen en de beleefbare natuur, dragen er aan bij, dat mensen graag in de provincie Utrecht willen wonen en recreëren. De aantrekkelijkheid zit onder meer in onze vijf nationale landschappen en een nationaal park. Binnen de Randstad staat Utrecht op de eerste plaats van de provincies met de mooiste landschappen. Deze kwaliteiten maken onze provincie uniek binnen de Randstad.

Wij richten ons beleid op het behoud en het verder ontwikkelen van de kernkwaliteiten en het beleefbaar zijn van het landschap. De landbouw is een belangrijke drager voor het agrarische cultuurlandschap.

Het beleefbaar zijn door de mens van natuur en landschap vinden wij belangrijk. Beleving van natuur en landschap draagt bij aan de gezondheid en het welbevinden van de mens.

Ecologische Hoofdstructuur
Voor de kwaliteit van de natuur is de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) van belang. Samen met maatschappelijke organisaties hebben wij het Akkoord van Utrecht opgesteld. Dit akkoord is het uitgangspunt voor ons natuurbeleid.

In overeenstemming met het akkoord zetten wij ons in om 1.500 ha natuur te realiseren tot 2018. Voldoende rijksmiddelen zijn hiervoor een voorwaarde. Als de rijksmiddelen ontoereikend zijn om de 1.500 ha natuur tot 2018 te realiseren, zetten wij via beleid in de Structuurvisie de ruimtelijke bescherming van de nog niet gerealiseerde natuur voort. Dit beleid biedt ruimte om het bestaande gebruik voort te zetten, maar voorkomt grootschalige ingrepen die het realiseren van de EHS onmogelijk maken.

Wij nemen de groene contour uit het akkoord op in de Structuurvisie. In de groene contour gelden geen aanvullende ruimtelijke beperkingen. De EHS kan hier op vrijwillige basis worden gerealiseerd. Dit kan onder andere door mogelijkheden te bieden aan ruimtelijke ontwikkelingen die financieel bijdragen aan het realiseren van de EHS (arrangementen). Wij stimuleren en ondersteunen dit, onder meer via ons ruimtelijke beleid.

Indien plannen met een plus ten opzichte van de arrangementen ruimtelijk inpasbaar zijn, met inbegrip van het functioneren van de EHS, werken wij hieraan mee als de extra middelen beschikbaar worden gesteld voor de natuurontwikkeling binnen de genoemde 1.500 ha EHS (fondsvorming).

Recreatieve voorzieningen, zoals poorten op de Heuvelrug maken de natuur beleefbaar. Bij de herbegrenzing van EHS betrekken wij de mogelijkheid grootschalige recreatieterreinen buiten de EHS te brengen. In de gebieden met EHS-status gaan wij op basis van de bestaande natuurwaarden - binnen de wet - uit van de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden voor recreatieve ontwikkeling. Daarbij betrekken wij ook het belang van recreatieve zonering voor de natuurwaarden.

Ecoducten
Bij drie van de geplande ecoducten is het nemen van verkeersmaatregelen niet toereikend om te voldoen aan de ecologische doelen. Dit zijn de projecten N226 Maarsbergen - Leersum, N227 Maarn - Doorn en N237 Utrechtseweg Griftenstein. Deze willen wij deze statenperiode realiseren. Bij de overige projecten kiezen wij voor het treffen van verkeersmaatregelen in combinatie met de aanleg van kleine faunapassages, tenzij zwaarwegende verkeersveiligheidsoverwegingen dit onmogelijk maken. Het geld dat voor deze verkeersmaatregelen beschikbaar is, brengen wij onder bij het Strategisch Mobiliteitsplan Provincie Utrecht (SMPU).

Vitaal Platteland
De gewenste kwaliteitsverbetering van het landelijk gebied krijgt vorm via Agenda vitaal platteland (AVP). De doelen van AVP richten zich op leefbaarheid, landbouwstructuurversterking, Reconstructie, cultuurhistorie en het programma Groene Hart. Deze agenda continueren wij.

De AVP-gebiedscommissies vervullen een belangrijke rol bij het realiseren van de kwaliteitsverbetering in het landelijk gebied. Door hun rechtstreekse betrokkenheid met de gebieden, zorgen zij voor uitvoerbare plannen met draagvlak. De gebiedscommissies zetten wij daarom voort. Een herijking van de rol- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen de gebiedscommissie en de provincie moet leiden tot minder organisatiekosten en minder bestuurlijke drukte en dus meer slagkracht. De mogelijkheden voor één gezamenlijke ondersteunende organisatie voor de gebiedscommissies, bekijken wij hier ook bij. Structureel lagere lasten die dit tot gevolg heeft zetten wij in, in de concrete AVP-projecten.

Vanwege de financiële wijzigingen binnen Inrichting Landelijk Gebied (ILG) en de inhoudelijke veranderingen, gaan wij een nieuw Kaderdocument AVP opstellen. Voor deze periode stellen wij incidenteel E 10 miljoen beschikbaar bovenop een structurele intensivering van E 4 miljoen per jaar.

Recreatie om de stad
Het Rijk draagt niet meer bij aan de in de Verstedelijkingsafspraken overeengekomen ambities voor recreatie om de stad. Een goed recreatieaanbod rond de stad is echter een noodzakelijke tegenhanger voor de binnenstedelijke opgave. Daarom handhaven wij deze recreatieve ambities in het ruimtelijk beleid. Ook bieden wij ondernemers ruimte om de voorzieningen te realiseren en exploiteren. Door ruimtelijk beleid en door onderzoek naar kansen te faciliteren ondersteunen wij dit. Het realiseren van deze recreatieve voorzieningen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeenten en provincie. Landschappelijke kwaliteit, bereikbaarheid en openbare toegankelijkheid zijn belangrijke voorwaarden voor de voorzieningen.

Groot Mijdrecht Noord
Wij voeren het recente besluit van Provinciale Staten over Groot Mijdrecht Noord uit. Wij verwachten rond de zomer duidelijkheid over het al dan niet doorgaan van de rijksbijdrage. Mochten de Rijksmiddelen uitblijven dan opteren wij voor een soberder plan met een taakstellend budget. Het soberder plan is primair gericht op het realiseren van de ecologische verbinding Botshol - Mariekenland. Gezien de onrust die de plannen voor dit gebied de afgelopen jaren heeft veroorzaakt, vinden wij snelle besluitvorming over het soberder plan noodzakelijk. Als er een soberder plan komt, dan zal dit nog dit jaar klaar zijn. Al verworven gronden in Groot Mijdrecht Noord, die niet nodig zijn voor het soberder plan, komen terug op de markt. Vanuit resterend budget worden de eerder genoemde ecoducten gefinancierd. Dan resterende middelen kunnen elders ingezet worden ten behoeve van natuur.

Dierenwelzijn en jacht
Het beleid om dierschade te bestrijden wijzigen wij niet. Om dierenwelzijn te bevorderen gaan wij in overleg met de buurprovincies en natuurbeheerders, binnen het huidige beleid, alternatieve en innovatieve verjagings- en bestrijdingsprojecten opzetten en stimuleren. Als er nieuwe diersoorten naar de provincie komen die schade kunnen veroorzaken, ontwikkelen we nieuw beleid.

Mobiliteit

Goede mobiliteit is een basisvoorwaarde voor onze provincie: mobiliteit verbindt mensen en bereikbaarheid is van groot belang voor de economische vitaliteit van de regio.

Onze regio is letterlijk zowel het kruispunt van verbindingen als het centrumgebied van Nederland. Dit betekent dat als de Utrechtse draaischijf niet goed functioneert, dat gevolgen heeft voor andere delen van het land. In deze regio, met een grote druk op het ruimtegebruik, vraagt dit om zorgvuldige besluitvorming over infrastructurele oplossingen. Hierbij spelen naast bereikbaarheidsafwegingen ook leefbaarheids en landschappelijke aspecten een rol.

Mobiliteitsbeleid
Wij streven naar een passende bereikbaarheid voor de economische kerngebieden van de provincie Utrecht. Hiervoor zijn maatregelen voor zowel auto, openbaar vervoer en de fiets noodzakelijk. Omdat het mobiliteitssysteem juist in onze regio functioneert als een samenhangend netwerk, moet de keuze voor mobiliteitsmaatregelen zorgvuldig afgestemd worden met decentrale overheden en met het rijk.

Onze inzet is om met het rijk en betrokken decentrale overheden voor de (noordelijke) Randstad te komen tot een thematische structuurvisie Bereikbaarheid. Dit om een integraal ruimtelijk kader te creëren waarmee mobiliteitsoplossingen op de juiste schaal uitgevoerd kunnen worden.

Om ons mobiliteitsbeleid te laten aansluiten op het rijksbeleid zal binnen een jaar na vaststelling van het geactualiseerde rijksbeleid, het Strategisch Mobiliteitsplan Utrecht (SMPU) aangepast worden. Onderdeel hiervan is het uitbreiden van de planhorizon van 2020 naar 2028. Ons uitgangspunt hierbij is dat de huidige structurele budgetten gehandhaafd blijven en wij voegen daar vanaf 2012 structureel E 2,75 miljoen per jaar aan toe.

Planstudies hoofdwegennet
Wij streven naar een goede inpassing van de Hoofdinfrastructuur. We zoeken hierbij naar kansen voor de versterking van landschappelijke en natuurwaarden. In voorkomende gevallen zijn we bereid middelen vrij te maken voor verbeterde inpassing die de leefkwaliteit van inwoners van de provincie Utrecht verhogen. Aandachtslokaties zijn gelegen langs de A28 waaronder de lokaties Schuilenburg, en langs de A27 bij Lunetten en Groenekan-Maartensdijk-Hollandsche Rading.

Bij de Planstudie Knooppunt Hoevelaken zetten wij richting het Rijk in op een innovatieve manier van aanbesteden. Wij willen dat de markt wordt uitgedaagd en binnen een gemaximeerd budget een realistische uitvoeringsvariant ontwikkelt. Deze variant lost verkeersproblemen op binnen wettelijke kaders en bevat de maximale mogelijkheden voor bovenwettelijke inpassingswensen van de regio. Aandacht voor inpassing moet vooral gericht zijn op geluidsmaatregelen en versterking van recreatieve waarden.

Wij ondersteunen het pleidooi voor het openhouden of verplaatsen van de afslag Hoevelaken en zijn bereid hier een financiële bijdrage aan te leveren. Daarbij gaan wij uit van provinciale cofinanciering van de gemeentelijke bijdrage. Dit tot een maximum van E 10 miljoen. Als de afslag Hoevelaken toch dicht moet, hebben wij de bereidheid deze financiële regeling in te zetten voor de opvang van de ontstane verkeersdruk op het onderliggend wegennet.

In december 2010 zijn door rijk, gemeente Utrecht en de provincie afspraken gemaakt over de Planstudie Ring. Onderdeel van deze afspraken is dat de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) wordt opgewaardeerd tot een volwaardig onderdeel van de Ring Utrecht. Met de opwaardering van de NRU ontstaan er kansen voor een gebiedsgerichte aanpak waarbij ook ambities ten aanzien van verbetering leefkwaliteit en recreatie om de stad dichterbij gebracht kunnen worden. Wij zien ook hier mogelijkheden voor een innovatieve wijze van aanbesteden zoals omschreven bij de Planstudie Hoevelaken. Samen met de gemeente Utrecht zullen we deze werkwijze voor dit project verkennen.

Voor het onderdeel A27 van de Planstudie Ring vormen de afspraken met het Rijk van december 2010 voor ons het uitgangspunt. Wel bepleiten wij bij het rijk een begrenzing van de maximumsnelheid op 100 km/u. Tevens bepleiten wij in de 2e fase MER een uitwerking op het gebied van de inpassing als Meest Milieuvriendelijk Alternatief (MMA) op te nemen. Wij realiseren ons daarbij dat dit wellicht niet tot een variant zal leiden die binnen budget kan worden uitgevoerd, maar wij verwachten wel dat dit inzicht biedt in nieuwe kansen en mogelijkheden die wel kunnen worden meegenomen in het vervolg traject.

Regionaal wegennet
Het VERDER (samenwerkingsverband voor mobiliteit Midden-Nederland) maatregelpakket is een evenwichtig pakket aan uiteenlopende maatregelen op het gebied van auto, fiets, openbaar vervoer en verkeersmanagement. Wij hechten aan een spoedige realisatie van deze maatregelen.

De komende jaren wordt de doorstroming op het hoofdwegennet verbeterd. Dit betekent ook iets voor het functioneren van het provinciale wegennet. Bij de actualisatie van het SMPU zullen wij afwegen welke onderdelen van provinciale wegen kunnen worden veranderd van een gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg. De verbetering van de verkeersveiligheid is hierbij een belangrijke afweging.

De bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen in Rhenen willen wij zo spoedig mogelijk oplossen door financieel bij te dragen aan een "Tidal flow-voorziening" op de Rijnbrug. Daarbij gaan wij uit van provinciale cofinanciering van de Gelderse bijdrage. Dit tot een maximum van E 10 miljoen. Wij zien dit als een middellange termijn oplossing. Voor de lange termijn gaan wij, samen met de provincie Gelderland, op zoek naar een meer toekomstvaste oplossing.

Het afronden van het BRAVO-project bij Woerden zien wij als sluitstuk van de noodzakelijke mobiliteitsmaatregelen na de uitbreiding van Utrecht in Leidsche Rijn. Wij zetten in op zo min mogelijk verstoring van het landschap en deze verbinding mag geen aanleiding zijn voor nieuwe woningbouw of realisatie van nieuwe bedrijventerreinen.

Om de leefbaarheid langs provinciale wegen te bevorderen gaan wij medegebruik van busbanen door vrachtverkeer toestaan. Randvoorwaarde is hierbij wel dat het medegebruik niet mag leiden tot aanzienlijke verslechtering van de reistijden van het busvervoer. We beginnen bij het medegebruik van vrachtverkeer op de busbaan langs de N229. Dit ter bevordering van de leefbaarheid voor bewoners langs de N225.

Wij komen met voorstellen voor een optimale benutting van de bestaande rijks- en provinciale weginfrastructuur. Deze voorstellen gaan uit van de inzet van verkeersmanagement in combinatie met de inzet van eventuele wisselstroken en medegebruik van busbanen, waarbij het medegebruik niet mag leiden tot aanzienlijke verslechtering van de reistijden van het busvervoer.

Openbaar Vervoer
Openbaar vervoer (OV) vormt een belangrijk onderdeel van het mobiliteitssysteem in de regio. Samen met het rijk voeren we een MIRT onderzoek "Openbaar vervoer in de regio Utrecht" uit. Wat ons betreft zal dit leiden tot een Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) verkenning waarvoor cofinanciering vanuit de regio nodig is. Voor de periode na 2021 tot en met 2028 reserveren wij totaal E 59,5 miljoen voor deze investeringen in het regionale OV-systeem. Dit is aanvullend op de regulier beschikbare middelen voor OV tot 2028.

Spoorvervoer is een belangrijke drager van het Openbaar Vervoersysteem in onze regio. Daarom is voor ons de aanleg van een nieuwe spoorverbinding Almere-Utrecht-Breda belangrijk. Deze zullen we blijven bepleiten bij het Rijk en wij nemen geen onomkeerbare ruimtelijke beslissingen die de realisatie van deze spoorverbinding onmogelijk maakt.

Ook blijven wij ons richting het Rijk inzetten voor een aantal nieuwe of te verplaatsen stations. Concreet gaat het hierbij onder anderen om stations Amersfoort-Eemplein, Amersfoort-Oost, Utrecht-Majella, Utrecht-Lage Weide en de mogelijke verplaatsing van station Hollandsche Rading naar Maartensdijk.

Wij stellen een regionaal overleg in tussen openbaarvervoerbedrijven en opdrachtgevende overheden. Hierin willen we onder andere Randstadspoor en het regionale busvervoer zo organiseren dat een beter OV-aanbod voor de reiziger ontstaat.

Fiets en vervoersmogelijkheden
De fiets wordt een steeds belangrijker onderdeel van het woon-werkverkeer. De opkomst van de elektrische fiets versneld dit. Daarom zetten ons in op de verbetering van de kwaliteit van de fietsverbindingen. Wij verbeteren de doorstroming, de veiligheid en het comfort van fietsroutes tussen woon-, werk-, onderwijs en centrumlocaties. Wij zetten ons in om -naast de fietsmaatregelen uit het VERDER-pakket- ook 'fiets filevrije'-verbindingen te realiseren.

Verder zetten we in op het bieden van keuzemogelijkheden voor de reiziger. Daarbij heeft het vergroten van verschillende manieren van vervoer (ketenmobiliteit) door het versterken van mogelijkheden voor OV- en fietsreizigers onze focus.

Jeugdzorg, Cultuur, Sport en Welzijn

Een rijk cultureel klimaat en sportvoorzieningen zijn factoren die mede bepalend zijn voor de concurrentiepositie van steden voor wonen en werken. Hierdoor zijn het vestigingsfactoren en zijn ze economisch van belang. Toch maken wij de keuze om de provinciale rol binnen deze beleidsvelden te beperken tot die delen waar wij een toegevoegde waarde hebben.

De niet-wettelijke taken waarmee wij ons nu nog bezighouden, bouwen wij af, met uitzondering van cultuur- en kunsteducatie voor de jeugd. Wij dragen de af te bouwen taken over aan de partijen waar de verantwoordelijkheid hoort te liggen. Dit doen wij zorgvuldig, op een wijze die past bij een betrouwbare overheid. Desgewenst bieden wij tijdelijke ondersteuning bijvoorbeeld via aanjaagteams en kennisinbreng. Het gaat om de volgende taken.

Jeugdzorg
In de uitvoering van onze wettelijke taak op de jeugdzorg willen we blijven investeren in de kwaliteit van de jeugdzorg. Inzet blijft daarbij een verder doorgevoerde samenwerking tussen gemeenten en provincie voor een meer integrale, effectieve en toekomstbestendige jeugdzorg. Hierbij ligt onze focus op preventie en licht zorgaanbod. Verbetering van de zorgverlening is gericht op versterken van de eigen kracht van het kind en op methodieken die de natuurlijke netwerken van het kind versterken. Zolang de provincie verantwoordelijk is voor de inkoop van jeugdzorg, sturen wij op resultaten en effecten van afgeronde behandelingstrajecten. Hiervoor houden wij de nu gereserveerde incidentele en structurele middelen beschikbaar, zoals aangeduid in het Overdrachtsdocument.

Ten aanzien van de jeugdzorg heeft het Kabinet besloten alle taken naar gemeenten over te hevelen. Wij kiezen ervoor om op basis van concrete rijksplannen de overdracht te realiseren. We kiezen er niet voor hierop vooruitlopend initiatieven te nemen ten behoeve van de beoogde transitie.

Cultureel Erfgoed
De provincie heeft veel waardevol cultureel erfgoed, zowel in de dorpen en steden als in het landelijk gebied. Het gaat hierbij niet alleen om gebouwen, maar ook om complexen (zoals landgoederen), structuren (zoals de waterlinies) en om landschappen. Ons beleid richt zich op het behouden en het zichtbaar en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed.

De afgelopen jaren zijn vanuit het "Parelfonds" restauratiebijdragen geleverd aan provinciale monumenten. Rijksrestauratiemiddelen komen ter beschikking voor een 'gebiedsgerichte monumentenzorg' onder voorwaarde dat andere partijen meebetalen. Wij zetten het 'Parelfonds' voort conform deze aanpak en stellen hiervoor structureel E 0,5 miljoen per jaar voor beschikbaar.

Wij spitsen ons beleid toe op het cultureel erfgoed waarin de provincie met name opvalt: de landgoederen en buitenplaatsen en de militaire historie. Voor cultureel erfgoed is een passend gebruik, dat ook een basis biedt voor de financiering van het behoud en beheer, vaak een voorwaarde. In ons ruimtelijk beleid houden we hiermee rekening.

Wij realiseren efficiency verbeteringen o.a. door verbeterde samenwerking van erfgoed beherende organisaties. Als wij financieel bijdragen aan het in stand houden van cultureel erfgoed, dan stellen wij als voorwaarde dat het actief beschikbaar gesteld wordt voor o.a. onderwijsdoeleinden.

Podiumkunsten en festivals
Gemeenten zijn de juiste bestuurslaag om maatschappelijke behoefte en betekenis op gebied van podiumkunsten te beoordelen. Het financieren van podiumkunsten is noch een wettelijke taak noch een kerntaak van de provincie. Wij komen voor de begroting van 2012 met voorstellen voor een zorgvuldige afbouw van deze activiteiten in de periode tot 2015. Onderdeel van de afbouw vormt de bevordering van ondernemerschap op gebied van podiumkunsten.

Festivals en evenementen met een (inter)nationale betekenis hebben een brede uitstraling en dragen bij aan een gunstig vestigingsklimaat. Wij gaan ons beperken tot de ondersteuning van een aantal evenementen. Voor de begroting van 2012 wordt een voorstel uitgewerkt. Hiervoor reserveren wij E 0,5 miljoen structureel per jaar.

De afgelopen jaren heeft de provincie E 2,1 miljoen per jaar bijgedragen aan de Vrede van Utrecht. Wij willen onze bijdrage continueren, maar verlagen deze naar E 1,5 miljoen voor 2012 en 2013. De Vrede van Utrecht is de opmaat naar de Culturele Hoofdstad 2018. Mede gelet op de economische betekenis van een mogelijke nominatie voor de regio stellen wij ons garant voor E 10,0 miljoen.

Bovenlokale culturele voorzieningen
Activiteiten gericht op de bevordering van cultuurparticipatie, waarbij mensen actief in aanraking worden gebracht met het culturele leven, zijn niet een kerntaak of wettelijke taak van de provincie. Wij komen voor de begroting van 2012 met voorstellen voor een zorgvuldige afbouw van deze activiteiten in de periode tot 2015.

Een goed functionerend provinciebreed bibliotheeksysteem en kunst- en cultuur educatie voor de jeugd, dragen bij aan de versterking van het klimaat voor de creatieve- en kennisindustrie van onze regio. Hiermee wordt ook de voorbereiding van nieuwe creatieve kenniswerkers voor de Utrechtse arbeidsmarkt gestimuleerd.

Sport
Activiteiten gericht op de bevordering van sport(infrastructuur) zijn niet een kerntaak of wettelijke taak van de provincie. Wij komen voor de begroting van 2012 met voorstellen voor een zorgvuldige afbouw van deze activiteiten in de periode tot 2015. Wel wegen wij de relevante aspecten van sport mee in onze kerntaken.

Welzijn
Wij hebben binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) de wettelijke taak om een steunfunctierol voor de gemeenten te vervullen bij de uitvoering van deze wet. Met financiële ondersteuning van 'Cliëntenbelang' geven wij invulling aan deze taak. Wij blijven hierop inzetten, maar kansen voor een efficiëntere uitvoering van deze taak moeten benut worden.

De stichting Alleato en de programma's 'Wel Thuis' en 'Sociale agenda' hebben in de huidige vorm geen of onvoldoende toegevoegde waarde meer in de uitvoering van onze wettelijke steuntaak. Wij komen voor de begroting van 2012 dan ook met voorstellen voor een zorgvuldige afbouw van deze activiteiten in de periode tot 2015. Wel geven wij als, vervolg op het 'Wel Thuis"-programma, de aanjaagteams voor de woningbouw de opdracht om ook te adviseren op duurzaamheidsaspecten en levensloopbestendig bouwen.

Bodem, water en milieu

Voor de beleidsvelden bodem, water en milieu blijven wij onze wettelijke taken uiteraard vervullen. Wel zijn wij kritisch over de vraag of voor het efficiënt en doelmatig uitvoeren van de taak, de provincie de meest aangewezen partij is. De afgelopen periode hebben wij deze wettelijke taken voor een deel breder ingevuld dan noodzakelijk; met een zogenoemde 'kop'. Dergelijke koppen zetten wij alleen nog voort als ze bijdragen aan de kwaliteit van de kerntaken op het fysieke domein, zoals waterveiligheid en waterkwaliteit voor de natuur. De overige koppen en de niet-wettelijke taken op het gebied van bodem, water en milieu bouwen wij af. Het college komt voor het einde van 2011 met concrete voorstellen hiervoor. Het Waterplan en het Milieubeleidsplan gaan wij tegen de achtergrond van deze opgave herijken.

Voor het waterplan stellen wij structureel E 0,35 miljoen beschikbaar. Vooruitlopend op de herijking van het Milieubeleidsplan brengen wij het structurele budget terug van E 2,5 miljoen naar structureel E 2,15 miljoen per jaar.

Bestuur en organisatie

De rol van de provincie
Voor de kerntaken is een krachtig middenbestuur gewenst. Wij richten ons alleen op zaken waar wij op regionaal niveau een toegevoegde waarde hebben. Onze rol richt zich niet alleen op coördinatie en regie, maar ook op het nemen van initiatieven en het doorhakken van knopen.

Samenwerken met minder bestuurlijke drukte
Als regio staan we voor vraagstukken die complex zijn en veel samenhang hebben. Overheden, bedrijven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisatie zullen samen oplossingen moeten realiseren. Ons uitgangspunt hierbij is dat niet meer dan twee overheidslagen bij een beleidsopgave betrokken zijn. Zo mogelijk is maar één bestuurslaag verantwoordelijk en heeft die de beslissingsbevoegdheid. Dit vermindert de bestuurlijke drukte en dwingt tot taakafbakening.

Wij bevorderen een verdergaande en meer effectieve samenwerking met gemeenten, de waterschappen en de veiligheidsregio. Dit draagt bij aan een sneller en goedkoper werkende overheid. De samenwerking is gebaseerd op doelmatigheid en resultaat en niet op een financiële bijdrage van de provincie. Samenwerking is niet aan provinciale grenzen gebonden. De diverse bestuurlijke opgaven staan voorop en niet de geografische begrenzingen.

De grote bestuurlijke drukte in de regio bevordert niet de doelmatigheid en bestuurskracht. Door een goede samenwerking met de besturen in de regio en daarbij eendrachtig naar buiten te treden, hebben wij de gevolgen van deze nadelen beperkt. Deze stijl van samenwerking zetten wij voort.

Als het Rijk de WGR+ -regio's beëindigt, bekijken wij samen met de stadsregio hoe deze in onze provincie op een goede wijze kan worden afgebouwd.

Gemeentelijke herindeling
Deze statenperiode nemen wij geen initiatief voor gedwongen gemeentelijke herindelingen. Daarbij kiezen wij er tevens voor geen rol te spelen bij het oplossen van structurele bestuurlijke of financiële knelpunten bij gemeenten.

Randstad
De gunstige economisch positie van de provincie heeft nauwe samenhang met de rest van de Randstad. Wij continueren de intensieve samenwerking binnen de Randstad en in het bijzonder in Noordvleugelverband. Opschaling van provincies in de Randstad is bespreekbaar als het een bijdrage levert aan minder bestuurlijke drukte en een grotere slagvaardigheid.

Europa
Voor de provincie is Europa een partner die steeds belangrijker wordt, zowel voor beleid, samenwerking als middelen. Wij gaan de provincie Utrecht actief profileren, met als doel de mogelijkheden en kansen die Europa biedt te benutten. Dit doen wij zoveel mogelijk samen en in afstemming met de overige Randstadprovincies; dat maakt Utrecht sterker in Europa. Ook zoeken wij hier aansluiting bij het Comité van de Regio's.

Wij gaan deelnemen aan Europese netwerken met doelstellingen die van belang zijn voor onze kerntaken. Tevens willen wij de subsidiemogelijkheden die Europa biedt zo optimaal mogelijk benutten en samen met het bedrijfsleven en de kenniscentra naar de provincie Utrecht halen.

Voor het college is Europa niet alleen een coördinerende taak. Vanuit de beleidsportefeuille wordt ook geïnvesteerd in Europa om de hiervoor genoemde doelen te bereiken.

Slagvaardige organisatie
Het toespitsen op onze kerntaken en op de wettelijke taken biedt mogelijkheden voor een kleinere maar meer slagvaardige organisatie, zowel bestuurlijk als ambtelijk. Gezien het nieuwe takenpakket is een college met vier gedeputeerden toereikend en is het als taakstellende opgave mogelijk, de omvang van de structurele formatie te verkleinen tot maximaal 675 fte aan het eind van deze statenperiode. Verder wordt de incidentele formatie zo snel als mogelijk afgebouwd. Wij komen bij de behandeling van de begroting 2012 met een concreet voorstel over de wijze waarop dit binnen deze periode bereikt moet worden. Wij stellen incidenteel middelen beschikbaar om frictiekosten op te vangen. De inhuur van externen brengen wij terug op ten hoogste het niveau van 2007. Om dit te bereiken, stellen wij kaders op voor externe inhuur van personeel.

De organisatie kan ook een verbeterslag realiseren door meer integraal en resultaatgericht te gaan werken. Minder afdelingen stimuleert dit. De organisatie gaat uit circa tien afdelingen bestaan, die een uniforme en transparante werkwijze hanteren. De samenwerking tussen de afdelingshoofden en de tweehoofdige directie moet intensief zijn. Tevens worden alle decentrale communicatiebudgetten en -activiteiten gecentraliseerd.

Wij gaan verder met het implementeren van het Nieuwe werken. Ook dit vergroot de integraliteit en leidt tot woon-werkverkeer dat minder op de ochtend- en avondspits geconcentreerd is.

Om de integratie tussen de beleidsterreinen te stimuleren en de bestuurlijke kwaliteit van de provincie te vergroten gaan wij bij werving primair selecteren op breed inzetbare krachten met goed ontwikkelende bestuurssensitiviteit.

Wij voeren een leeftijdsbewust personeelsbeleid, waarin ook aandacht bestaat voor de werkgelegenheid van 50-plussers.

Financiën

Wij hechten aan een realistische en solide financiële basis onder ons beleid. De uitvoering van het coalitieakkoord doen wij op een sobere en doelmatige manier, waarbij een scherpe afweging van prioriteiten en kosten het uitgangspunt is. Wij nemen geen initiatieven tot invoeren van een kapitaaldienst als onderdeel van de begroting.

Voor de uitvoering van de beleidsintensiveringen van het College is in de periode 2011-2015 totaal ruim E 106 miljoen nodig. Hoe dit precies is opgebouwd staat in onderstaande tabel weergegeven;

OVD: Overdrachtsdocument
GMN: Groot Mijdrecht Noord

Deze middelen maken wij beschikbaar door ons te focussen op de kerntaken en door de zogenaamde "kop" op onze wettelijke taken af te bouwen. Verder passen wij een efficiencykorting toe op de bijdrage aan onze structurele subsidieontvangers van 15%. Hiermee lopen deze bijdragen in de pas met de kortingen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd op het Provinciefonds. Dit leidt tot de onderstaande ombuigingen, oplopend tot structureel ruim E 18 miljoen per jaar.

Deze ombuigingen opgeteld bij de ruimte in de reguliere begroting - zoals weergegeven in het Overdrachtsdocument (OVD) - bieden voldoende ruimte om onze beleidsintensiveringen te financieren. Wij gebruiken alleen de financiële middelen die we nu hebben. Zo kunnen we tegenvallers opvangen en de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting gelijk houden. Uiteindelijk moet onze focus op kerntaken en een kleinere provinciale overheid leiden tot lagere lasten voor onze inwoners.

Voorgenomen portefeuilleverdeling en gedeputeerden(1)

Portefeuille VVD
J.W.R. (Remco) van Lunteren

- Mobiliteit

- Economie

- Financiën

- Personeel en Organisatie

Portefeuille CDA
Drs. R.W. (Bart) Krol

- Ruimtelijke Ontwikkeling

- Gebiedsprojecten

- Landelijk gebied

- Natuur

- Huisvesting

Portefeuille D66
Drs. R.E. (Ralph) de Vries

- Wonen en Binnenstedelijke vernieuwing

- Milieu en Handhaving

- Bodem en Water

- Recreatie

- Europa

- ICT

Portefeuille GroenLinks
M. (Mariëtte) Pennarts-Pouw

- Jeugdzorg

- Cultuurhistorisch Erfgoed

- Bibliotheken, Cultuureducatie en Festivals
- Bestuurlijke organisatie

- Communicatie en Strategie

- Transitie Welzijn en Sport

-----------------------
(1) 1e loco J.W.R. van Lunteren; 2e loco R.W. Krol; 3e loco R.E de Vries; 4e loco M. Pennarts-Pouw


---- --