Basware introduceert Purchase-to-Pay model voor verbeteren cashflowpositie

Raamwerk helpt bedrijfsleven bij het optimaliseren van Purchase-to-Pay

AMSTERDAM--(BUSINESS WIRE)-- 20110404 --

Basware, marktleider op het gebied van Enterprise Purchase-to-Pay oplossingen, lanceert Cash Flow Manifesto. Hiermee biedt Basware kleine, middelgrote en grote bedrijven een raamwerk waarmee zij aan de slag kunnen om hun cashpositie te verbeteren en waarmee zij hun kosten en werkkapitaal in alle bedrijfsactiviteiten kunnen beheren.

Purchase-to-Pay vertegenwoordigt een belangrijk gedeelte van een bedrijfsproces waarin wordt bijgehouden wat een organisatie uitgeeft en hoe geld binnenkomt. Hierbij vindt er veel interactie tussen de verschillende afdelingen plaats waaronder finance, inkoop, crediteurenadministratie en treasury. Door het implementeren van de juiste processen krijgt de financiële afdeling een betere controle over en zicht op de cashflow. Interne proceslijnen vergemakkelijken het voor de afdeling inkoop om meer in het zakelijke proces te worden opgenomen waardoor de doelstellingen van de afdeling inkoop in lijn komen te liggen met de algehele bedrijfsdoelstellingen.

Basware helpt bedrijven wereldwijd bij het transformeren van hun Purchase-to-Pay processen. En via haar netwerk verwerkt zij in opdracht van haar klanten meer dan vijftien miljoen aankooporders en e-invoices in verschillende marktsegmenten. Op basis van deze kennis en ervaring heeft Basware vier fases geïdentificeerd waar een bedrijf doorheen moet gaan om zo inkoop en finance op een lijn te krijgen en zichtbaarheid en transparantie in het Purchase-to-Pay proces te bewerkstellingen:

The Merging Company – Organisaties in deze fase beginnen met de implementatie van geautomatiseerde factuurverwerking. De factuur biedt informatie over uitgaven- en cashverplichtingen van een organisatie. Desondanks zijn papieren facturen duur, niet transparant en kost de handmatige verwerking ervan veel tijd en is foutgevoelig. Papieren processen beperken de crediteurenadministratie ook om snel te kunnen reageren op vragen van interne en externe belanghebbenden (waaronder leveranciers). Door over te stappen van papier op een geautomatiseerd factureringsproces krijgt The Merging Company betere zichtbaarheid in en controle op bestedingen en betalingsverplichtingen.

The Aligned Company – Een betere integratie tussen inkoop en finance is typerend voor The Aligend Company, waarbij de beste procesmanagement- en inkooptechnologieën de voorheen individueel opererende afdelingen helpt om samen te werken. Finance kan compliance-procedures opzetten. Hierdoor kunnen niet-gangbare uitgaven tot ongeveer 40% worden gereduceerd, en kan het inkoopteam zijn leveranciersbasis in zijn directe ordersysteem integreren.

The Networked Company – Dit soort bedrijf typeert zich door over te stappen op een volledig geïntegreerd model met finance, inkoop en externe leveranciers. De waarde van P-2-P begint goed op gang te komen door het gebruik van open netwerken en de contacten met allerlei afnemers en leveranciers. Hierdoor ontstaat onder meer grotere visibiliteit en snellere betalingen. Inkoop brengt het contact met leveranciers naar een hoger niveau en de cashflow in de hele organisatie wordt duidelijk waardoor men veel accurater kan forecasten.

The Agile Company – In deze fase is het zakendoen volledig geoptimaliseerd waarbij kosten in de gehele P-2-P cyclus zijn opgenomen. De afdelingshoofden werken samen om innovatieve betalingsstrategieën te implementeren, met volledig overzicht over de cash flow, waardoor onder meer werkkapitaalposities kunnen worden geoptimaliseerd. Hierdoor stijgt niet alleen de waarde van stakeholders, maar ook de credit rating van het bedrijf in kwestie.

Jörgen Hensgens, Vice President Benelux: “Cash blijft zeer belangrijk in 2011, waarbij meer en meer tijd wordt besteed aan de zichtbaarheid in de cash cyclus – van inkomsten tot uitgaven. Het huidige gebrek aan zichtbaarheid in de cyclus kan leiden tot een irreëel beeld van beschikbaar kapitaal op basis waarvan dan verkeerde strategische beslissingen kunnen worden genomen. Volgens het Cost of Control-onderzoek in 2010 is zichtbaarheid een belangrijke driver voor vertrouwen; niet alleen voor financiële afdelingen maar ook voor zakelijke successen. Het raamwerk is ontworpen om bedrijven na te laten gaan hoe efficiënt P-2-P in hun organisatie is én leveranciers in het bedrijfsproces te integreren.”

Voor een gratis kopie van Cash Flow Manifesto, bezoek: www.basware.com/purchase-to-pay.

Over Basware

Met meer dan 1.500 klanten, een miljoen gebruikers en aanwezig in meer dan 50 landen is Basware een toonaangevende leider op het gebied van purchase to pay oplossingen.

Met Basware’s oplossingen besparen organisaties op inkoopkosten van goederen en diensten, waarbij ze een duidelijk beeld krijgen van en controle krijgen over het gehele uitgavenproces. Dit gebeurt door de automatisering van handmatige processen, sourcing, contract management, inkoopprocessen, samenwerkingen met leveranciers en factuurstromen.

Basware levert hiermee een toegevoegde waarde in de vorm van kostenbesparingen, controle, compliance en een hoge Return On Investment (ROI). De oplossingen worden (op locatie of als dienst) gedistribueerd en geïmplementeerd in Europa, de Verenigde Staten en Azië via Basware’s uitgebreide netwerk van aangesloten kantoren en zakelijke partners. Voor meer informatie: www.basware.com/nl

- einde persbericht -

Zie voor illustraties en bijlagen de Multimedia Galerij: http://www.businesswire.com/cgi-bin/mmg.cgi?eid=6662980&lang=nl

CONTACT: