Oplossing voor moderne brandstofproblemen Oldtimers


Additieven beschermen oldtimers tegen ethanol

Breda, 20110405 -- De problemen die voor oldtimers ontstaan door milieuwetgeving op de brandstoffen zijn zo goed als opgelost door het toevoegen van brandstofadditieven. Ondanks het verbod op lood in benzine en de toename van biobrandstoffen zullen oldtimers hierdoor nog jaren goed kunnen rondrijden.

De klassieke voertuigen ondervinden grote hinder door de moderne brandstoffen. Deze wagens hebben niet het vermogen om efficiënt en op milieuvriendelijke brandstofformules te rijden. Door het lood uit de benzine te verwijderen werden de kleppen niet goed meer gesmeerd.

De toevoeging van ethanol zorgt voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Daarnaast tast ethanol andere metalen en materialen aan, zoals aluminium, rubber, leer en kurken pakkingen, dat voor problemen met brandstofslangen en afdichtingen kan zorgen. Ethanol wordt een steeds groter probleem, omdat er steeds meer ethanol wordt toegevoegd aan de benzine. In Nederland is dat nu vijf procent, maar dit zal naar verwachting tien procent worden. In enkele andere landen bestaat de brandstof al voor 85% uit Ethanol.

Martyn Mann, technisch directeur bij Millers Oils: ‘De meeste oudere wagens zijn niet gebouwd met het milieu in het achterhoofd. Liefhebbers kunnen enkel kiezen uit de moderne brandstof die bij de pomp wordt aangeboden. Met de huidige hoge benzine prijs en onderhoudskosten die vaak het budget overschrijden, is een gecorrodeerd brandstofsysteem het laatste waar de klassieker liefhebber op zit te wachten. Dat zijn dure problemen.’

Daarom haalt Miller Oils drie brandstofadditieven naar Nederland, speciaal voor oldtimers. VSPe Power Plus, VSPe en EPS.  Per 1 april zijn ze voor de liefhebbers van oldtimers beschikbaar.

VSPe Power Plus is een ‘alles-in-één-behandeling’, dat bescherming tegen Ethanol biedt, lood vervangt en het octaan verhoogt met twee punten. Het tweede product biedt hetzelfde, zonder de octaanverhoging. En EPS biedt alleen bescherming tegen ethanol. Dit laatste product wordt aanbevolen voor gereviseerde klassieke motoren en voertuigen met geharde klepzetels die op ongelode benzine rijden.

‘Met deze langdurige bescherming kunnen oldtimers nog jaren hun kilometers maken zonder dat er problemen ontstaan. Na de Britse en Schotse autorijders kunnen nu ook de Nederlandse rijders in oldtimers er gebruik van maken’, aldus Mann.

Millers Oils