Ingezonden persbericht


http://www.uvw.nl/index.php?laatste-nieuws&newsdetail=20110404-1_dilemmas-bij-belastingsamenwerking

Maandag, 4. April 2011

Dilemma's bij belastingsamenwerking

Op 22 en 23 maart 2011 vond de VNG Belastingconferentie 2011 plaats. De bijeenkomst stond deze keer in het teken van samenwerking.

Omdat de Unie van Waterschappen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten in 2010 hebben afgesproken dat zij belastingsamenwerking tussen lokale overheden willen stimuleren en faciliteren, verzorgde de Unie een van de deelsessies tijdens de conferentie.

Door middel van een rollenspel maakten een bestuurder, een leidinggevende en een medewerker duidelijk welke knelpunten en dilemma's de aanstaande samenwerking voor hen opleverde. De deelnemers kregen als opdracht om daar kansen en oplossingen voor te bedenken. De uitkomsten kunnen als volgt worden samengevat:

Bestuurder


* Deelnemers blijven zelf beleidsbepalend, samenwerkingsverband voert uit
* Ga over het wat, niet over het hoe, ken je bestuurlijke invloedsmomenten in het algemeen bestuur
* Mogelijk verlies aan prestige compenseren door het beste samenwerkingsverband te realiseren
* Door het samenwerkingsverband heeft de bestuurder meer gelegenheid om zich op zijn / haar kerntaken te richten
* Kostenbesparing door samenwerken is ook prestigewinst
* Laat zien dat je in het grotere belang van burgers en bedrijven handelt
* Beter invloed uitoefenen dan dat het je overkomt
* Zekerheid over kosten en opbrengsten door middel van prestatieverplichting
* Eenvoudiger dienstverlening, verminderde kwetsbaarheid
* Verlaging kosten + beter ontwikkelde specialismen = betere kwaliteit
* Maak een dienstverleningsovereenkomst

Leidinggevende


* Uitgaan van eigen kracht als manager

* Niet vanuit eigen rol benaderen: rationeel in plaats van emotioneel
* Nieuwe start, nieuwe kansen

* Zet je eigen kracht professioneel in

* Geef helderheid over je eigen meerwaarde en die van je medewerkers
* Zorg dat je gesprekspartner aan tafel wordt

* Leidinggevende moet de visie en de kernwaarden overbrengen op het personeel, voorbeeldfunctie voor medewerkers
* Nieuwe start, nieuwe kansen verdere persoonlijke ontwikkeling
* Assessment biedt mogelijkheid in de juiste positie te worden geplaatst
* Ervaring en kennis ook goed te gebruiken vanuit een beleidsondersteunende rol
* Breng je eigen expertise in en neem concrete initiatieven, zoals plan van aanpak

Medewerker


* Invoeren van het "Nieuwe Werken" (flexibele werktijden, thuiswerken)
* Erkenning, tijd en aandacht; loslaten is een proces
* Snel helderheid en duidelijkheid over functies en voorwaarden, wegnemen onzekerheid, teambuilding
* Ruimhartig faciliteren, o.a. vergoedingen extra reiskosten, opleidingsmogelijkheden, persoonlijk opleidingsplan
* Begeleiden bij zoeken naar ander werk, intern en extern
* Betrokken, geïnformeerd en serieus genomen worden
* Directe betrokkenheid bij oprichting en inrichting creëert draagvlak
* Houd je medewerker gemotiveerd, maak werk en functie uitdagend
* Carrièreperspectief, nieuwe kansen

* Door zaken samen te doen kun je efficiënter werken

Verder kwam in verschillende groepen terug dat de afstand tot de burger niet te groot moet worden. Een (fysiek) contactpunt op redelijke afstand verdient de nodige aandacht