Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rail Safety Systems wint Rail-Tech Europe Innovation Award 2011

duurzaam hekwerk met magneet meest innovatieve product

AMERSFOORT 30 maart 2011 - Op de vakbeurs Rail-Tech Europe 2011 te Amersfoort is de Europe Innovation Award 2011 uitgereikt aan Jan Bakker, CEO van Rail Safety Systems (RSS) uit Venlo. Het winnende product, een hekwerk met magneet voor veilig werken aan het spoor, is door een deskundige, internationale jury uit 15 nominaties tot winnaar gekozen. De selectiecriteria waren het meest innovatieve product, gebaseerd op inventiviteit, duurzaamheid en verwacht marktaandeel. De jury roemde het hekwerk met magneet van RSS als zijnde een voorbeeld van een 'down-to-earth' oplossing waarbij eenvoud het resultaat is van lang nadenken.

De jury werd voorgezeten door professor Klaus Riessberger, verbonden aan de Technische Universiteit Graz ('Institut für Eisenbahnwesen und Verkehrswirtshaft') uit Oostenrijk. De andere juryleden waren Arjo van Loo, innovatiemanager bij ProRail en Chris Jackson, redacteur van Railway Gazette International uit Groot Brittanië.

Werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor uitvoeren, moeten veilig kunnen werken. Door een hek wordt de spoorlijn waaraan gewerkt wordt afgeschermd van de spoorlijn waarop nog wel treinverkeer rijdt. Het verschil tussen het hekwerk van RSS en conventionele hekwerken is de eenvoudige en snelle montage door middel van een magneet. Ondanks de trekkracht van de magneet van 600 kg is het hekwerk door slechts een eenvoudige armbeweging ook weer te demonteren. De jury prees de eenvoudige en snelle montage en demontage en de mogelijkheid tot hergebruik. "Daarbij opgeteld het onbetwistbare belang van veiligheid voor werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor verrichten waren voor de jury redenen om Rail Safety Systems met de 2011 Award naar huis te sturen", aldus juryvoorzitter Professor Riessberger.

Tijdens de Europe Rail-Tech vakbeurs gaf RSS doorlopend een demonstratie van het winnende product. Dit zorgde voor veel verbaasde blikken wanneer men zocht naar bouten en moeren, die niet gebruikt worden bij deze bevestiging. Het hekwerk wordt door een magneet aan het spoor bevestigd.

Jan Bakker, CEO van RSS: "We zijn heel blij en trots met het winnen van de Innovation Award. Wij willen de professionals in de spoorwegsector en de verschillende instanties bedanken voor hun bijdrage aan de ontwikkeling van het hekwerk met magneet. Zonder hun steun zou het niet mogelijk zijn geweest om dit systeem, bestemd voor een zeer veeleisende omgeving met al haar regelgeving, te ontwikkelen."

Einde persbericht




Ingezonden persbericht