Ingezonden persbericht


ONDER EMBARGO T/M 04.04.11 PERSBERICHT 04.04.11

Internationaal topseizoen

Seizoen 11|12 is weggelegd voor grootse mannenrollen uit het wereldrepertoire: Johan Simons regisseert Macbeth, Luk Perceval ensceneert Coetzees In ongenade en twee Molières - De Vrek (Ivo van Hove) en Tartuffe (Dimiter Gotscheff) - gaan in première. Maar ook talent wordt gekoesterd en ontwikkeld: Eric de Vroedt regisseert zijn eerste grote zaalproductie, Jacob Derwig maakt de overstap van acteur naar regisseur en Amsterdamse amateurgezelschappen spelen in het TA-decor.

Internationaal stadsgezelschap
Het aantal internationale speelbeurten stijgt met 30% waardoor TA volgend seizoen maar liefst 90 keer in het buitenland speelt met voorstellingen in Zweden, VS, Rusland, Polen, Portugal, Kroatië, Italië, Frankrijk, Ierland, Finland, Duitsland, België en Australië. Met 150 speelbeurten in Amsterdam en 200 extra activiteiten, wordt de thuisbasis stevig uitgebreid. En na een succesvol pilotseizoen worden er voortaan alle voorstellingen op donderdag Engelstalig boventiteld. TA is verder nog een 100-tal keer in de rest van Nederland te zien, waardoor de teller op 350 voorstellingen staat.

Van Hove uitverkozen voor prestigieuze Prospero Project Husbands - met Barry Atsma, Hans Kesting, Roeland Fernhout, Alwin Pulinckx en Halina Reijn - is gebaseerd op de film van John Cassavetes en vertelt het verhaal van 'mannen in de overgang'. In een wanhopige poging om hun jongensjaren terug te vinden, geven drie vrienden zich een weekend lang over aan drank, gokspelen en vrouwen. Van Hove bewees in het verleden reeds grote affiniteit te hebben met de wereld van Cassavetes en regisseerde het internationaal gelauwerde Opening Night en Koppen, maar Husbands is zijn eerste ware 'liefde'. Net als voor de andere voorstellingen is de vertaling van de hand van Gerardjan Rijnders. Husbands wordt internationaal gecoproduceerd binnen het Prospero project waarvoor elk jaar slechts één regisseur wordt uitgekozen. Hierdoor is de voorstelling exclusief te zien in Stadsschouwburg Amsterdam en zes grote Europese theaters in Lissabon, Berlijn, Rennes, Luik, Modena en Tampere.

Perceval kiest TA voor Nederlandse comeback
Met In ongenade (Disgrace) van Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee keert Luk Perceval (Blauwe Maandag Cie, Toneelhuis, Schaubühne am Lehniner Platz en sinds '09 verbonden aan het Hamburgse Thalia Theater) na zes jaar voor het eerst terug naar het Nederlands theater en heeft daarvoor Toneelgroep Amsterdam uitgekozen. Over deze parabel van het moderne Zuid-Afrika zegt Perceval: 'Wat me totaal fascineert, is dat het toont dat de mens een soort overlevingsdier is, met zijn drift, zijn begeerte en het zoeken naar de rechtvaardiging daarvan. Dat we toch uiteindelijk, ondanks het feit dat we altijd denken dat we met onze blanke cultuur een overheersende klasse zijn, zeer snel tweederangs burgers kunnen worden.' met o.a. Gijs Scholten van Aschat, Felix Burleson en Sergio Hasselbaink (Sonny Boy).

Simons regisseert Macbeth tijdens HF 2012
Macbeth, Shakespeares kortste en bloedigste tragedie, gaat tijdens het Holland Festival 2012 in première. Voor regisseur Johan Simons (Hollandia, ZT Hollandia, NTGent en sedert '10 intendant van de Münchner Kammerspiele) is Macbeth (gespeeld door Fedja van Huêt) een studie van het geweld. Geen psychologische studie, maar een genetische. Het geweld komt niet van buiten, maar zit in de mens zelf ingebakken. Simons: 'Waar speelt het stuk zich af? Niet in een sprookjesbos, zoveel is duidelijk, eerder op een schietbaan. Het is een experiment. Een keuze voor het kwade, voor de werkelijke moordlust, diep in ons allen besloten, genetisch bepaald.'

Twee eigentijdse Molières
Molières klassieke komedie De Vrek wordt in de handen van Ivo van Hove een grimmig familieportret waarin alle relaties worden bepaald en geperverteerd door geld. Van Hove: 'Ik vond in De Vrek een rijkdom aan theatrale vormen. Naast een komedie, een koningsdrama tussen vader en zoon, ik ontdekte scènes die door Ingmar Bergman zouden kunnen geschreven zijn, ik ontdekte Tennessee Williams en suïcidale scènes als uit het werk van Sarah Kane. En zo wil ik het stuk regisseren: vol stijlbreuken, vol onderbrekingen, geen enkele scène vloeit in een gelijkmatige beweging door, als een eigentijdse sonate, een muziekstuk dat pijn doet, dat wringt en schuurt.' De hoofdrol is voor Hans Kesting die dit seizoen 25 jaar in het vak zit en de op geld beluste Harpagon speelt.

De tweede Molière, Tartuffe, wordt gecoproduceerd door NTGent. In een regie van Dimiter Gotscheff (Volksbühne, Thalia Theater Hamburg, Deutsches Theater Berlijn) wordt deze satire over schijnheilige bedriegers en naïeve goedzakken gelardeerd met citaten uit de Bijbel en Heiner Müller. Gotscheff is een toonaangevend en gelauwerd regisseur in het Duitstalige theater. In 2005 wordt hij voor zijn voorstelling Ivanov verkozen tot regisseur van het jaar en twee jaar later roepen de Duitse critici De Perzen uit tot de beste voorstelling van het jaar. In Nederland is Gotscheff nog een goed bewaard geheim, maar dat zal na Tartuffe afgelopen zijn.

200 extra activiteiten in Amsterdam
Naast 150 speelavonden, vinden er in Amsterdam nog 200 extra activiteiten plaats. Nieuw dit seizoen zijn een reeks semi-geënsceneerde lezingen van favoriete stukken die nog nooit door TA werden gespeeld en zo toch een weg naar de zaal vinden. Bij elke nieuwe productie zijn er openbare repetities, workshops voor alle leeftijden, informele vrijdagavondgesprekken met acteurs en regisseurs en inleidingen op woensdag. Ook sterren kijken met bekende gasten die je zelden in een schouwburg aantreft en het caleidoscopische zondagmiddagprogramma wish you were here staan op het programma.

Talentontwikkeling: van regisseurs tot amateurs
Na A Streetcar Named Desire en Glengarry Glen Ross, twee succesvolle voorstellingen die Eric de Vroedt bij TA-2 maakte, is het tijd voor zijn eerste grote zaal productie: Na de zondeval van Arthur Miller met o.a. Fedja van Huêt en Karina Smulders. De Vroedt: 'Leef ik ter goeder trouw?' vraagt hoofdpersoon Quentin zich in het stuk af - een verstandige vraag als je je beste vriend hebt verraden, je de oorlog maar niet kan vergeten, je carrière kwakkelt en je twee relaties hebt verknald. Een zeer terechte vraag als je een relatie met een vrouw als Marilyn Monroe hebt verknald! De vraag leidt in Quentins hoofd tot dé staat van zijn van de moderne mens: het leven als een voortdurende evaluatie. Ik wil mijn gevoel volgen - maar wat voel ik in hemelsnaam? Ik doe waar ik in geloof - maar is mijn geloof terecht? Ik hou van jou - maar had je niet iemand anders moeten zijn?'

Jacob Derwig, gevierd acteur bij TA en tevens bekend van zijn vertolkingen in talloze films en series, gaat voor het eerst als regisseur bij TA-2 aan de slag. Hij kiest daarvoor Kat op een heet zinken dak van Tennessee Williams. Samen met Kim Van Kooten maakte hij een nieuwe vertaling van het meesterwerk van Williams. Voor Derwig gaat een lang gekoesterde droom in vervulling om dit meedogenloze, explosieve familiedrama te regisseren met o.a. Barry Atsma als emotioneel getormenteerde Brick, Gijs Scholten van Aschat als Big Daddy en Mariek Heebink als Big Mama.

Onder de noemer 'het beste van twee werelden' worden Amsterdamse amateurgezelschappen maandenlang professioneel begeleid om in de Stadsschouwburg Amsterdam hun eigen versie van een TA-voorstelling in een bestaand decor voor eigen publiek te spelen. Een duurzame samenwerking die niet alleen leidt tot wederzijds begrip, maar ook tot kruisbestuiving van elkaars publiek.

En binnen TA-junior spelen Amsterdamse scholieren hun eigentijdse variant van De Vrek en van Tartuffe.

Succesvolle reprises
De succesproducties Hedda Gabler, Spoken, Gorki's Kinderen van de Zon, La voix humaine, Fosse's Nooit van elkaar, Angels in America, Opening Night en Lanoye's De Russen! worden hernomen en Bergmans Kreten en Gefluister staat na twee seizoenen weer in Amsterdam en in BAM New York.

11|12 wordt boeiender, Amsterdamser en internationaler dan ooit tevoren.

PRODUCTIE
REGIE
VAN
SPEELPERIODE

De Vrek
Ivo van Hove
Molière
sep, okt, nov, dec 11
première
In Ongenade
Luk Perceval
J.M. Coetzee
dec 11 | jan, feb, mrt 12
première
Husbands
Ivo van Hove
John Cassavetes
feb, mrt, apr, mei, aug 12
première
Tartuffe
Dimiter Gotscheff
Molière
mrt, apr, mei, jun 12
première
Na de zondeval
Eric de Vroedt
Arthur Miller
mrt 12
première
Macbeth
Johan Simons
William Shakespeare
jun 12
première
Kat op een heet zinken dak
Jacob Derwig
Tennessee Williams
jun 12
TA-2 première
La voix humaine
Ivo van Hove
Jean Cocteau
jul, sep, okt 11 | jan, jun 12
reprise
Hedda Gabler
Ivo van Hove
Henrik Ibsen
aug, nov, dec 11
reprise
Kreten & gefluister
Ivo van Hove
Ingmar Bergman
sep, okt, dec 11
reprise
Kinderen van de zon
Ivo van Hove
Maxim Gorki
sep, okt 11 | jul 12
reprise
Opening Night
Ivo van Hove
John Cassavetes
sep, okt 11
reprise
De Russen!
Ivo van Hove
Tom Lanoye naar Tsjechov
okt, dec 11 | apr 12
reprise
Spoken
Thomas Ostermeier
Henrik Ibsen
jan 12
reprise
Angels in America
Ivo van Hove
Tony Kushner
jan 12
reprise
Nooit van elkaar
Ivo van Hove
Jon Fosse
mrt 12
reprise
TA-Junior De Vrek

naar Molière
okt 11
TA-Junior première
TA-Junior Tartuffe

naar Molière
mrt 12
TA-Junior première

ensemble 11|12
barry atsma, kitty courbois, jacob derwig, roeland fernhout, fred goessens, janni goslinga, marieke heebink, fedja van huêt, marwan chico kenzari, hans kesting, hugo koolschijn, chris nietvelt, celia nufaar, frieda pittoors, alwin pulinckx, halina reijn, gijs scholten van aschat, eelco smits, karina smulders, leon voorberg

EINDE PERSBERICHT /