Socialistische Partij
SP Amsterdam
Geen reclame meer op steigerdoeken
04-04-2011 * Tot tevredenheid van de SP is vanaf april 2012 geen
reclame meer toegestaan op steigerdoeken in Centrum. De SP had dit in
2006 al voorgesteld, maar kreeg toen geen meerderheid in de deelraad
achter zich. Het door het stadsdeelbestuur bedachte beleid om de
steigerdoekreclames met 50 procent te verminderen, had niet het
gewenste effect. SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam: "Het 50 procent
beleid was wangedrocht, daar was iedereen het over eens." Het was dan
ook logisch dat de SP met een nieuwe samenstelling van de raad opnieuw
het afschaffen van de steigerdoekreclame aan de orde stelde. Dit keer
met steun van PvdA en GroenLinks.
In juni 2006 diende de SP al het initiatiefvoorstel
'Steigerdoekreclame: Te huur voor cultuur en kleine lokale bedrijven'
in. Alleen culturele instellingen en lokale winkeliers zouden nog op de
steigerdoeken mogen adverteren en de reclame mocht niet meer dan 10
procent van het doek beslaan. Bovendien vond de SP dat het stadsdeel de
reclame-inkomsten zelf via de precario moest regelen. De
reclamebedrijven konden dan als tussenhandelaren verdwijnen. Tevens
dienden alle steigerdoeken strak opgehangen te worden. Dit voorstel
kreeg niet voldoende steun, waarop de SP met een nieuw voorstel kwam de
steigerdoekreclame dan maar helemaal af te schaffen. GroenLinks en PvdA
kwamen met een tegenvoorstel. Zij vonden dat de reclame nog 25 procent
van het doek mocht bedragen. Beide voorstellen kregen toen echter geen
meerderheid. Inmiddels is deze meerderheid er dus wel voor het
gezamenlijke voorstel van SP en PvdA.