Productschap Vis
10 Genomineerden voor Versmarketeer!
10 Genomineerden voor Versmarketeer! 4 april 2011 - Uit de 125
aanmeldingen voor de titel Versmarketeer Van Het Jaar heeft de jury na
een langdurig en zorgvuldig beoordelings- en selectieproces 10
marketeers gekozen die baanbrekend werk verrichtten voor het succesvol
vermarkten van een vers product. 'Dat was geen sinecure,' aldus de
juryvoorzitter, `het ene idee was nog aantrekkelijker dan het andere.
Je ziet dat het begrip versmarketing steeds meer aandacht krijgt.' De
marketeers zijn actief in diverse verssectoren, waaronder AGF,
sierteelt, brood, zuivel en vis. Op het VersEvent van 9 juni in de
Visafslag te Scheveningen maakt de jury bekend wie van de 10 de
prestigieuze titel wint.
De 10 genomineerden zijn (alfabetisch op achternaam):
* René Bink, directeur Streekselecties: hij heeft ervoor gezorgd dat
het merk GIJS streekproducten, Nederlandse producten van boer,
bakker of slager succesvol geïntroduceerd is in de schappen van
PLUS supermarkten;
* Jan Willem Bosman Jansen, initiatiefnemer GRO-Mushrooms: nieuw
duurzaam project, waarbij koffiedik wordt hergebruikt voor de teelt
van oesterzwammen. Een project van GRO (Green Recycled Organics),
La Place en Vroegop-Windig. Verschillende soorten paddenstoelen
groeien op koffiedik, een grote reststroom van de restaurantketens;
* Monique de Deugd, initiatiefnemer VollerKoren: een nieuw brood met
35% meer voedingsvezels dan gewoon volkoren. VollerKoren maakt de
gezonde keus de gemakkelijke keus en speelt in op het tekort aan
voedingsvezel bij 90% van de Nederlanders. Ook initiatiefnemer van
De Nationale Vezelweken met ondersteuning van Voedingscentrum en
MLDS;
* Mark van der Geest, medeoprichter Urban Green: baanbrekend door een
typisch stadstuinassortiment voor de inrichting van de stadstuin,
balkon of dakterras in de markt te zetten. Urban Green geeft
daarnaast ook advies, ontwerpt en realiseert tuinen, en legt
dakterrassen, groene daken en verticale tuinen aan. Helpt
consumenten met het kweken van groente, fruit en kruiden in de
stad;
* Ronald van Geest, risicovolle maar succesvolle introductie van een
nieuw wereld wijd gepatenteerd product; de met kleurstof behandelde
orchidee. Tevens medeoprichter van Logico/ colourful match;
verkooporganisatie die gericht de markt benaderd door
marktsegmentatie en concept/-merken beleid per verkoopkanaal, o.a.
concepttafels die exclusief door tuincentrumketens worden afgenomen
- uniek in een overvolle markt;
* Robbert de Jong, marketingmanager Looije tomaten: succesvol in de
markt zetten van het merk Honingtomaten op basis van
productdifferentiatie door smaak en promotie en de keuze van de
afzetmarkt speciaalzaken;
* Gerjhan Roerink, directeur Zuivelhoeve: eerlijke, innovatieve en
zuiver Hollandse verse zuivelproducten. Boeren zuivelproducten van
bron naar consument op een frisse en succesvolle wijze in de
zuivelmarkt gepenetreerd;
* Tilly Sintnicolaas, initiatiefnemer Scheveninger' Best:
Scheveninger'Best is het eerste merk voor Nederlandse verse
Noordzeevis. De vis, die verantwoord gevangen wordt, krijgt een
speciale behandeling aan boord zodat hij verser dan vers in de
winkel komt. Scheveninger' Best brengt ook een serie innovatieve
vissoepen op de markt;
* Marja Slagmoolen, teamleider 2x2 GroentenFruitBureau: stimuleren
van eten van groenten en fruit op de werkplek in het kader van elke
dag 2 ons groenten en 2 keer fruit, met de campagne 'Werkfruit';
* Joanne Thijsse, brandmanager Arla Foods: door een toegankelijke
benadering en een duurzame bedrijfsvoering is Arla met haar
biologische zuivelproducten erin geslaagd meer consumenten aan te
spreken.
Bekendmaking tijdens het VersEvent op 9 juni 2011
Tijdens het inspirerende VersEvent voor marketeers uit alle
verssectoren vindt de bekendmaking van de winnaar plaats. Het VersEvent
biedt inspirerende sprekers, leerzame workshops, speeddates met
marketeers van binnen en buiten de verswereld, een VersMarkt om alle
prachtige versproducten te voelen, proeven en ruiken en uiteraard volop
kans om te netwerken. Hét Event voor ondernemers en marketeers in vers!
Meld u aan op www.versmarketeer.nl.
Selectiecriteria
De vakjury van onafhankelijke marketing- en versprofessionals bepaalt
wie de titel `Versmarketeer 2011' krijgt. Zij beoordeelt de 10
nominaties op basis van de volgende criteria:
1. De kandidaat heeft marketingverantwoordelijkheid;
2. Aantoonbaar succes in vermarkten van versproducten;
3. Vernieuwend gebruik marketinginstrumenten;
4. Bijdrage aan positieve uitstraling van de sector;
5. Penetratie op bestaande en/of nieuwe markten met bestaande en/of
nieuwe producten;
6. Onderscheidend (duurzaam) product-, dienst- of marktconcept;
7. Belangrijke positieve bijdrage aan het rendement;
8. Actief uitdragen boodschap binnen het bedrijf.
Organisatoren en partners
Versmarketeer wordt georganiseerd door initiatiefnemers Delta Focus
organisatieadviesbureau, Mirakuleus Ontwerp & Communicatie en Sense
marketing & more strategisch marketing- en communicatieadvies. Partners
van Versmarketeer 2011 zijn Rabobank, FloraHolland, GroentenFruit
Bureau, Nederlands Visbureau, Zicht online, Kennisalliantie, Syntens en
Marketing Tribune.