Gebruiker kan desastreuze fouten maken bij herstellen data
Persbericht van Attingo Datarecovery B.V.
"Iedere datadrager gaat op een zeker moment kapot. De vraag is alleen
wanneer."
Amsterdam, 5 april 2011 - "Iedere datadrager gaat op een zeker moment
kapot. De vraag is alleen wanneer", zegt Robbert Brans, directeur van
de Nederlandse vestiging van data recovery specialist Attingo. "Het
moment waarop datadragers niet meer functioneren, komt meestal
onaangekondigd. Paniek is dan begrijpelijk, maar geen goede raadgever.
Daar komt nog eens bij dat dan blijkt dat data niet geheel foutloos of
zelfs in het geheel niet gebackupt zijn. Intuïtief worden er vervolgens
pogingen ondernomen deze data zoveel mogelijk zelf te redden, maar
daarmee wordt vaak het tegenovergestelde effect bereikt. Hierdoor wordt
het verlies van gegevens aanzienlijk verhoogd. In het ergste geval gaan
ook de gegevens die nog gered hadden kunnen worden, ook verloren."
Op internet circuleren adviezen van vermeenden deskundigen die echter
meer doen denken aan slechte aprilgrappen. Deze adviezen kunnen
kwalijke gevolgen hebben. Attingo Datarecovery specialist met eigen
cleanrooms en laboratoria in Wenen, Hamburg en Amsterdam zet de
grootste fouten die met dataherstel gemaakt kunnen worden op een
rijtje:
Nieuwe harde schijven gaan niet kapot
Het aantal uren dat een harddisk actief gebruikt wordt heeft slechts
een beperkte invloed op de levensduur van een harddisk. Van veel
grotere invloed zijn de omstandigheden waaronder de harddisk zijn weg
aflegt van de fabrikant naar de pc, notebook of server van de
gebruiker. Eveneens van belang zijn omgevingsfactoren wanneer de schijf
eenmaal in gebruik wordt genomen. Trillingen, schokken en
oververhitting beperken de levensduur van de harde schijf. "We krijgen
in onze cleanrooms evenveel nieuwe schijven binnen als exemplaren die
al meer dan vijftien jaar continu in gebruik zijn", aldus Brans.
Data verwijderen? Overschrijf de harddisk meerdere malen
Hoe vaker de harde schijf wordt overschreven, hoe beter het is om data
te wissen.
Dit betreft echter een hardnekkig gerucht. Deze mythe is niet gebaseerd
op de huidige technologische ontwikkelingen. Hoe vaak je een harddisk
ook overschrijft, het blijft de vraag hoeveel sectoren er daadwerkelijk
zijn gewist.
Op de harddisk bevindt zich een vacuüm
Een wijdverbreide aanname is dat er in een harddisk zich een lege
ruimte bevindt. In werkelijk gaat het om lucht die nodig is om te
harddisk te kunnen laten functioneren. In de behuizing van de harddisk
zweeft de lees- en schrijfkop namelijk op een dun luchtkussen. Om
precies te zijn op een paar duizendste van een millimeter boven het
schijfoppervlak. Bij ijle lucht zou aan de magnetische laag schade
kunnen ontstaan. Het is dus ook geen fabeltje dat harde schijven nooit
en te nimmer door gebruikers zelf geopend mogen worden omdat dit alleen
in clean rooms mogelijk is. Kleine
stofdeeltjes zorgen er namelijk voor dat de harddisk crasht.
Harde schijf in de vriezer
Een ander advies dat op internetforums welig rondwaart is dat een
harddisk die dienst weigert het wel weer zal doen nadat hij even in de
diepvries heeft gelegen. Deze aanpak is klinkklare onzin. Zelfs een
goed werkende schijf zal het na een dergelijke behandeling begeven.
SSD schijven kunnen niet uitvallen.
Wat wel waar is dat SSD- schijven bestand zijn tegen mechanische
beschadigingen. Dit is niet verwonderlijk, aangezien er in deze
mediadragers geen mechanische onderdelen zijn gemonteerd. Het is echter
niet juist, dat deze mediadragers niet kunnen uitvallen. In veel
gevallen kan een data recovery alleen plaatsvinden door het verwijderen
van de individuele geheugencomponenten.
Fabrikant aansprakelijk voor de wederopbouw van gegevens
Dat een fabrikant van harde schijven aansprakelijk zou zijn voor het
herstel van gegevens bij dataverlies, is niet waar. Dit wijdverbreide
misverstand komt vaak voort uit de frustratie van de gebruiker. De wens
is hier de vader van de gedachte. Bij een defect zal de gebruiker
binnen de garantieperiode wel een nieuw exemplaar aangeboden krijgen,
maar zijn de kosten van de reconstructie van de data voor rekening van
de gebruiker.
RAID-sprookjes
Een ander groot misverstand is dat een RAID-oplossing het verlies van
data zou voorkomen. RAID draagt er zelf toe bij dat de vermeende
zekerheid toe leidt dat er geen backups worden gemaakt omdat dit niet
nodig zou zijn. Met alle gevolgen van dien. Alleen al in de laatste zes
maanden is het aantal RAID6-systemen dat bij Attingo binnenkomt
vervijfvoudigd.
Zelf elektronicacomponenten omwisselen
Omdat het in de praktijk vaak voorkomt dat de gegevens op de harde
schijf nog geheel in tact zijn, maar dat de elektronica defect is,
willen gebruikers deze componenten nog wel eens zelf omwisselen. Dit
kan tot fatale gevolgen hebben omdat men zich daarbij niet realiseert
dan zowel firmware informatie en allerlei parameters deels zijn
opgeslagen op magnetische schijven en in de EPROM van de elektronica.
Deze parameters zijn uniek voor elke afzonderlijke harde schijf.
Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de juiste waarden van de lees- en
schrijfkoppen. Zonder deze parameters kan de schijf niet kan worden
geïnitialiseerd. Dat is de reden waarom na het verwisselen een en ander
niet goed zal werken.
*
Links:
http://www.attingo-datarecovery.nl
Razende Robot Reporter