Beste maand ooit voor RTL 7
RTL Nederland was in maart opnieuw marktleider in de belangrijke
commerciële doelgroep 20 49 jaar. RTL 4, 5, 7 en 8 kwamen gezamenlijk
uit op een zenderaandeel van 33,4 procent, 8 procent hoger dan vorige
maand (31,0 procent). Alle zenders waren succesvol en RTL 7 realiseerde
zelfs de hoogste score sinds de start van de mannenzender in 2005.
De PO en de SBS Groep kwamen uit op respectievelijk 28,1 en 22,5
procent.
Familiezender RTL 4 blijft hoge scores halen. In de doelgroep
Boodschappers 20 - 49 jaar werd een zenderaandeel gerealiseerd van 18,0
procent. Dat is 5 procent hoger dan vorige maand (17,1 procent).
De best bekeken RTL 4-uitzending was de start van het nieuwe seizoen
van 'Ik Hou Van Holland'. Maar liefst 2,7 miljoen kijkers stemden af op
deze eerste aflevering met Guus Meeuwis als teamcaptain, goed voor een
zenderaandeel van 41,6 procent (Boodschappers 20 - 49 jaar). ' Iedereen
Is Gek Op Jack' (2,0 miljoen kijkers), 'All You Need Is Love' (1,8
miljoen), het RTL Nieuws van 19.30 uur (1,7 miljoen) en 'X FACTOR' (1,6
miljoen) maken de top 5 van best bekeken RTL 4-programma's compleet.
'Van Der Vorst Ziet Sterren' ging met een zenderaandeel van 25,2
procent van start (Boodschappers 20 - 49 jaar).
Ook doordeweeks gaat het erg goed met RTL 4. Zowel in de vooravond
('Editie NL', 'RTL Boulevard', 'RTL Nieuws' en 'Goede Tijden, Slechte
Tijden') als bij programma's zoals 'Crime Scene Investigation',
'Bones', 'Bouwval Gezocht', 'TV Makelaar' en 'Help, Mijn Man Is
Klusser' stemmen er steevast meer dan een miljoen kijkers af op de
familiezender.
RTL 5 steeg in maart naar een zenderaandeel van 9,5 procent in de
doelgroep 20 - 34 jaar en komt daarmee 20 procent hoger uit dan in
februari 2011 (7,9 procent) en 10 procent hoger dan maart 2010 (8,6
procent). De nieuwe donderdag van RTL 5 droeg sterk aan deze groei bij.
Oh Oh Tirol trok op 10 maart 1,1 miljoen kijkers, wat een zenderaandeel
van 35,1 procent opleverde in de RTL 5-doelgroep. Ook de late night
talkshow JENSEN! wist deze avond met 28,2 procent zenderaandeel een
tweede plaats in de top van RTL 5 te behalen. Op 24 maart ging Echte
Meisjes in de Jungle geweldig van start met 18,6 procent zenderaandeel.
De tweede aflevering was zelfs goed voor 19,2 procent. Ook nieuw in
maart was de dansshow The Ultimate Dance Battle. De eerste aflevering
scoorde een mooie 15,6 procent zenderaandeel in de doelgroep van RTL 5.
Daarnaast zijn ook de programmas in de vooravond goed bekeken met
achtereenvolgens How I Met Your Mother, Everybody Loves Raymond,
Topchef (16,4 procent op 30 maart) en het nieuwe Dames En Heren in de
Dop (12,6 procent op 30 maart). Modemeisjes Met Een Missie ging
gisteravond goed van start met een zenderaandeel van 17,4 procent (20
34 jaar).
Voor RTL 7 is maart 2011 de beste maand geworden sinds de start van de
mannenzender in augustus 2005. Het zenderaandeel in de doelgroep
(Mannen 20 49 jaar) kwam op uit op een tot nu toe nog ongeëvenaarde 8,7
procent (vorig record: 8,2 procent in juli 2010). Dat betekent ook een
groei van 26 procent ten opzichte van maart 2010 (6,9 procent).
RTL 7 zette in maart darts terug op de kaart met een zelf georganiseerd
toernooi in Nederland. De best bekeken wedstrijd trok meer dan een half
miljoen kijkers terwijl de finale een zenderaandeel bereikte van 24,8
procent (Mannen 20 - 49 jaar).
Steeds meer kijkers stemmen af op de films van RTL 7. Zo trokken 'Rambo
2 en 3' en 'Under Siege 2' zo'n half miljoen kijkers en zenderaandelen
tussen de 9,6 en 17,1 procent (Mannen 20 - 49 jaar). De vooravond met
realityseries als Politie Op je Hielen en 'Operation Repo' vormt een
goede basis elke werkdag en ook sport scoort goed op de mannenzender.
De Formule 1 ging in Australië van start met een zenderaandeel van 55,3
procent in de doelgroep van RTL 7. De Europa League-wedstrijden werden
zeer goed bekeken met Ajax - Spartak Moskou en Glasgow Rangers PSV als
koplopers. Beide wedstrijden waren goed voor 1,5 miljoen kijkers en een
zenderaandeel van 25 procent in Mannen 20 - 49 jaar.
Voetbaltalkshow 'VI' bereikte in maart een nieuw record qua
zenderaandeel: 19,5 procent in de doelgroep van RTL 7.
RTL 8 haalde in maart een zenderaandeel van 2,8 procent in de doelgroep
Vrouwen 20 - 49, een stijging ten opzichte van februari, toen de zender
op 2,6 procent uitkwam. De best bekeken film was Changeling, die goed
was voor een zenderaandeel van 9,5 procent (Vrouwen 20 - 49 jaar). De
afleveringen van Gooische Vrouwen, die ter gelegenheid van de
filmpremière werden uitgezonden, werden goed bekeken. Met 8 procent
zenderaandeel staat de aflevering van 9 maart op de tweede plaats in de
top van RTL 8.
---
Bron: SKO, kijkcijfers gebaseerd op KDU (exclusief uitgesteld kijken),
tijdvak 18.00 24.00 uur. Noot aan de redactie: Voor meer informatie
kunt u contact opnemen met RTL Communicatie, Jaap Paulsen, tel.
035-6718879 of email jaap.paulsen@rtl.nl.
RTL Group