Gemeente Coevorden

Sleen: consument tevreden over aanbod en voorzieningen

Koopstromenonderzoek Coevorden, Dalen en Sleen: consument tevreden over aanbod en voorzieningen

dinsdag 5 april 2011

Van de inwoners van de stad Coevorden koopt 90 procent de dagelijkse artikelen in Coevorden. De bezoekers zijn het meest tevreden over de parkeermogelijkheden voor fiets en auto. De winkelvoorzieningen in Dalen worden goed gewaardeerd. Het gemiddelde rapportcijfer over alle aspecten is een 8,1. Met name de horeca, de parkeermogelijkheden en de bereikbaarheid scoren goed in Dalen. In Sleen kunnen inwoners 48 procent van hun dagelijkse artikelen in het dorp kopen, voor de overige 52 procent gaat men naar Coevorden en Emmen. Toch worden de winkelvoorzieningen in Sleen beter dan gemiddeld gewaardeerd vanwege de nabijheid en de bereikbaarheid. Dit zijn enkele uitkomsten van het Koopstromenonderzoek voor de kernen Coevorden, Dalen en Sleen dat in opdracht van de gemeente Coevorden is uitgevoerd.

Iedere vijf jaar wordt een koopstromenonderzoek uitgevoerd. Het onderzoek levert informatie op over consumentengedrag en het functioneren en de aantrekkelijkheid van de winkelgebieden. De laatste peiling is gehouden onder 200 huishoudens per onderzochte kern. De resultaten uit het koopstromenonderzoek vormen de input voor het nieuwe economische beleid dat door de gemeente opgesteld moet worden. Onderdeel hiervan is de detailhandel. Daarnaast kunnen de uitkomsten gebruikt worden voor het Distributie Planologisch Onderzoek voor het centrum van Coevorden. Dit kan uitsluitsel geven over de uitbreidings- en groeimogelijkheden voor de detailhandel in een bepaald winkelgebied. Afzetgebied en omgevingsfactoren als parkeren, bereikbaarheid en uitstraling worden onder de loep genomen. Een DPO is vaak de basis voor vervolgonderzoeken op grond waarvan uiteindelijk kan worden besloten tot herinrichting van bestaande winkelcentra en ontwikkeling van geheel nieuwe

Uitkomsten per kern
Uit het onderzoek komt naar voren dat de consument over het algemeen tevreden is over het aanbod in Coevorden, Dalen en Sleen. Hoewel in Dalen en Sleen niet alle dagelijkse benodigdheden te koop zijn, worden deze kernen beter gewaardeerd dan andere kernen met 5000 inwoners of minder. De belangrijkste uitkomsten per kern:

Kern Coevorden:
De binding aan Coevorden voor dagelijkse artikelen is groot. Van alle inwoners koopt 90 procent de
dagelijkse artikelen in Coevorden. De overige 10 procent vloeit af naar Emmen. Voor niet-dagelijkse artikelen kent Coevorden een kleiner draagvlak. Mensen wijken uit naar Emmen, Hardenberg en Hoogeveen. Bloemen, planten en tuinartikelen trekken in Coevorden de meeste lokale koopkracht. De woonbranche weet de meeste vreemde koopkracht naar zich toe te trekken.

Inwoners en regiobezoekers zijn goed te spreken over de winkelvoorzieningen in Coevorden. Beide groepen zijn het meest tevreden over de parkeermogelijkheden voor fiets en auto. Het belangrijkste bezoekmotief is nabijheid. De belangrijkste redenen voor inwoners om boodschappen in Coevorden te doen zijn de nabijheid en gewoonte. Coevorden wordt iets minder gewaardeerd dan andere kernen met 10.000 tot 20.000 inwoners, maar de verschillen zijn op de meeste aspecten echter klein.

Bijna 40 procent bezoekt regelmatig een warenmarkt. De meerderheid bezoekt dan de markt in Coevorden zelf.

Kern Dalen:
De meeste inwoners van Dalen (61 procent) doen meerdere keren per week boodschappen in de
eigen woonplaats. Van alle inwoners koopt 41 procent de dagelijkse artikelen in Dalen. De overige 59 procent vloeit af, maar blijft wel binnen de gemeentegrenzen. Mensen wijken uit naar Emmen en overig Coevorden. In Dalen weet de electrobranche de meeste lokale en vreemde koopkracht aan zich te binden

De winkelvoorzieningen in Dalen worden goed gewaardeerd. Men is het meest tevreden over het aanbod van daghoreca, parkeermogelijkheden en de bereikbaarheid. Dalen wordt behoorlijk beter gewaardeerd dan andere kernen met 5.000 inwoners of minder.

De belangrijkste redenen voor inwoners en bezoekers om boodschappen in Dalen te doen zijn de nabijheid en de bereikbaarheid.

Kern Sleen:
De binding aan Sleen voor dagelijkse artikelen is gemiddeld. Van alle inwoners koopt 48 procent de dagelijkse artikelen in Sleen. De overige 52 procent vloeit af naar Emmen. Voor niet-dagelijkse artikelen kent Sleen een kleiner draagvlak. Mensen wijken uit naar Emmen en Coevorden. Bloemen, planten en tuinartikelen weten de meeste lokale koopkracht aan zich te binden. De woonbranche is verantwoordelijk voor de meeste vreemde koopkracht: het volledige draagvlak bestaat uit klanten van buiten Sleen.

De winkelvoorzieningen in Sleen worden goed gewaardeerd. Men is het meest tevreden over de parkeermogelijkheden voor de fiets en de bereikbaarheid van het winkelcentrum. Sleen wordt op de meeste punten beter gewaardeerd dan andere kernen met 5.000 inwoners of minder.

De belangrijkste redenen voor inwoners en bezoekers om boodschappen in Sleen te doen zijn de
nabijheid en de bereikbaarheid. Een kwart bezoekt regelmatig een warenmarkt. Zij gaan dan vooral naar Emmen.

De volledige koopstromenonderzoeken per kern zijn beschikbaar via www.coevorden.nl.