Provincie Overijssel

Orkest van het Oosten in topdrie van Nederlandse orkesten

5 april 2011

Het Orkest van het Oosten klasseert zich in de topdrie van Nederlandse orkesten. Dat blijkt uit een vergelijking van tien orkesten door de Visitatiecommissie Nederlandse Orkesten, uitgevoerd in 2010 en inmiddels aangeboden aan de Staatssecretaris van Cultuur.

Trots provinciebestuur

Het provinciebestuur van Overijssel is trots maar niet echt verbaasd. "Streven naar excellentie zit in de Overijsselse cultuur. Dat zie je ook bij FC Twente, bij de Universiteit Twente die de grootste spin-off genereert aan bedrijvigheid en aan de innovatie in de Overijsselse industrie".

Samenwerking blijkt een kritische succesfactor. Het Orkest van het Oosten presteert niet alleen uitstekend als zelfstandig orkest, maar verbindt zich met de culturele infrastructuur in Overijssel en Gelderland. Het Orkest van het Oosten is niet alleen een culturele maar tevens een maatschappelijke onderneming. Met concerten speciaal voor kinderen en ouderen, het begeleiden van amateurkunst (80 pct. van de beroepsmusici werkt in vrije tijd als dirigent of docent) en bijzondere educatieve en community-artprojecten bereikte het orkest in 2010 in totaal 143.000 mensen.

Beoordeling Visitatiecommissie

De Visitatiecommissie heeft waardering voor het enthousiasme en de dadendrang van Het Orkest van het Oosten. Zij stelt vast dat de organisatie samenwerkingsgericht, initiatiefrijk en ondernemend is. Chef-dirigent Jan Willem de Vriend belichaamt het `nieuwe denken'. Hij is volgens de Visitatiecommissie communicatief, open, benaderbaar en vertelt enthousiast over klassieke muziek. Hij is ook doordrongen van het feit dat een hedendaags symfonieorkest niet alleen op de meest kwalitatief hoogstaande manier het klassieke muzikale erfgoed moet laten horen, maar eveneens aanspreekbaar moet zijn voor het `maatschappelijke verhaal' dat daarbij hoort.

Bedrijfsmatig en artistiek weet het orkest met beperkte middelen veel te realiseren. Financieel gezien heeft het orkest echter weinig weerstandsvermogen. Positief is dat de hoeveelheid subsidie per bezoeker daalt. De provincie Overijssel is naast het Rjk één van de medefinanciers van het Orkest van het Oosten.

Kwaliteit

De Visitatiecommissie concludeert dat orkesten niet ouderwets of overbodig zijn, maar dat orkesten en musici ook de hoeders zijn van het klassikale muzikale erfgoed. Alle orkesten spelen volgens de Visitatiecommissie (ruim) boven een zeker kwaliteitsminimum, maar het Orkest van het Oosten excelleert bij de regionale orkesten. Die bespelen een groter gebied dan in de Randstad en doen wat betreft maatschappelijke betrokkenheid zeker niet onder bij de Randstedelijke orkesten. De omvang van de meeste orkestbudgetten is echter beperkt. De Visitatiecommissie concludeert dat bezuinigen op individuele orkesten in de huidige situatie vrijwel niet mogelijk is.

Het Orkest van het Oosten werkt daarom aan een ambitieus investeringsplan. Een eenmalige kapitaalimpuls vanuit bedrijfsleven en overheid moet leiden tot een groter verdienvermogen en een gezonde financiële huishouding. Druk van de overheid op dit revitaliseringsproces helpt, maar niet als tegelijkertijd de financiële bodem onder de individuele orkesten wordt weggeslagen, aldus de Visitatiecommissie. "Van sponsoring en mecenaat moeten daarbij geen gouden bergen worden verwacht".

De commissie pleit in het algemeen voor intensievere vormen van samenwerking van orkesten, bijvoorbeeld bij bedrijfsfuncties en management, maar ook gezamenlijke programmering, vergroting van het speelgebied en een geografisch georiënteerde muziekhuis-structuur. Daarvoor is het nodig dat er perspectief blijft o.a. een passende financiering van de sector.

Samenwerking met Jeugdtheater Rosa Sonnevanck

Nieuw is de samenwerking tussen het Orkest van het Oosten en Jeugdtheater Sonnevanck. Zij gaan samen muziek- en muziektheaterproducties maken voor kinderen en jongeren. De twee gezelschappen, beide uit Enschede, tekenden deze week een intentieverklaring voor intensieve samenwerking.

Doel van de samenwerking is om zo veel mogelijk kinderen en jongeren `te verbazen, raken en inspireren met hoogwaardige muziek en muziektheater.' Sonnevanck en het Orkest werkten al bij incidentele producties samen, maar gaan voortaan hun artistieke en educatiebeleid voor kinderen en jongeren afstemmen en in overleg uitwerken. De beide gezelschappen gaan daarbij gebruik maken van elkaars kennis en faciliteiten op theater-, muziek- en educatief gebied.

De nauwere samenwerking zal onder meer leiden tot coproducties waarin muziek en theater elkaar versterken en het jonge publiek in het theater en op school verrassen. Sonnevanck en het Orkest van het Oosten verwachten naast inhoudelijke ook bedrijfsmatige voordelen van de geïntensiveerde samenwerking. Bovendien versterkt de samenwerking de positie en continuïteit van beide gezelschappen in de culturele infrastructuur, waarop de komende jaren fors bezuinigd wordt.