Politie Brabant-Noord
Rijopleidingen politie Brabant-Noord op peil
Regio Brabant-Noord, 05-04-2011 o De politie Brabant-Noord heeft haar
rijopleidingen op peil. Dinsdagmorgen is in een landelijk dagblad de
indruk gewekt dat het slecht gesteld is met de
rijvaardigheidstrainingen voor agenten.
Project
Dat geldt in ieder geval niet voor de regio Brabant-Noord. Naar
aanleiding van een rapport van enkele jaren geleden van de Raad van
Hoofdcommissarissen, over het toegenomen aantal schades waarbij
politievoertuigen betrokken zijn, is er een project van start gegaan in
de regio. Iedere politieagent, in uniform of van de recherche, krijgt
één keer in de drie jaar een rijvaardigheidstraining. Het project is
gestart met een nulmeting van alle 900 kandidaten. Als bleek dat er bij
die nulmeting aandachtspunten waren voor de individuele collega dan
kreeg die direct een aanvullende opleiding. In juni 2011 hebben alle
agenten van het korps de rijvaardigheidstraining gehad en begint men
weer opnieuw.
Maatwerk
De regiopolitie Brabant-Noord heeft naar aanleiding van het rapport op
eigen initiatief een rijopleiding ontwikkeld, Rijvaardigheidstraining
Brabant-Noord, waarbij de politieagent in zijn dagelijkse praktijk
wordt getraind. Zo kan de instructeur direct bepalen of de agent op het
juiste niveau rijdt. Zo niet dan wordt dat direct getraind. Er wordt
onder andere geoefend in het rijden van "spoedritten" en het herkennen
van risicovolle situaties zodat hij zijn rijgedrag kan aanpassen.
Agenten moeten een bepaald rijvaardigheidsniveau hebben om spoedritten
te mogen uitvoeren. Die opleiding was een succes en er is een
samenwerkingsverband aangegaan met de Nederlandse Politie Academie, de
regiopolitie Brabant Zuid-Oost, Limburg-Noord en Midden- en West
Brabant.
Schade
Veel politieauto's rijden bijna 24 uur per dag. Ondanks het feit dat
iedere agent een training krijgt zijn er toch regelmatig
politievoertuigen betrokken bij aanrijdingen. Het exacte aantal is niet
te zeggen maar het gaat om een forse schadepost volgens de
verzekeringsmaatschappijen. Sommige aanrijdingen zijn bewust gemaakt,
bijvoorbeeld ter aanhouding van een gevaarlijke vluchtende verdachte of
voor een persoon die in levensgevaar verkeerd. Maar het is, ondanks de
training, niet te voorkomen dat politievoertuigen zo nu en dan
betrokken zijn bij aanrijdingen. Iedere agent zal er in ieder geval
zijn uiterste best voor doen om dit te voorkomen.