Rabobank Nederland

Rabobank zendt 'Earthwalk' in voor Floriade 2012

'Earthwalk' heet de inzending van Rabobank tijdens Floriade 2012. Het paviljoen heeft de vorm van een halve aardbol met een doorsnee van ongeveer 20 meter en biedt per dag tenminste 7.000 bezoekers de kans om over het dak van de wereld te lopen. 'Het wordt een niet eerder vertoonde ervaring, die uitstekend past bij onze ambitie als wereldwijd leidende food & agribank,' aldus Paul Dirken, directeur Bedrijven van Rabobank Nederland.

Rabobank streeft er als founder (hoofdsponsor) naar om samen met de Floriade de World Expo in 2012 tot een succes te maken. 'We gaan daarbij uit van onze wereldwijde betrokkenheid bij de totale voedselketen en ons streven naar verdere verduurzaming daarvan. De Earthwalk past buitengewoon goed in die lijn. Voor bezoekers is het fantastisch om te beleven en velen zullen er op een speelse manier wat van opsteken,' verwacht Dirken.

Tinker Imagineers uit Utrecht tekent voor het concept, het ontwerp en de realisatie van de inzending in de vorm van een halve wereldbol, gesitueerd in het parkdeel Environment direct aan het water. Bezoekers lopen langs de wand geleidelijk aan omhoog en op weg naar het dak van de wereld ontmoeten ze zogenaamde 'glocalizers' (globaal-lokaal), ondernemende mensen met lef en ambitie, die lokaal initiatieven hebben getoond met wereldwijde impact.

Binnen in de Rabo Earthwalk krijgen de bezoekers zicht op de vele stromen die elke dag weer over de wereld gaan, zoals water, energie, voedsel en risico's. Zij beleven een 'dag uit het leven van de aarde' waarin ze zien hoe de mens het land bewerkt, daar voedsel uit haalt en die via eigen gemaakte kanalen over de wereld verspreidt. Zo ontstaan steden, culturen en samenlevingen. Het unieke van deze ervaring is dat je het gevoel hebt dat je als een soort Google-vliegeraar over de wereld zweeft en op relevante plaatsen even stil hangt. Je ontdekt dat mensen hun eigen regio kunnen versterken en een rol laten spelen op het wereldtoneel.

Het zijn ontwikkelingen waarbij Rabobank betrokken is als financier in de zich ontwikkelende economieën en als bankier in de meer ontwikkelde landen. De 'glocalizers' spelen een centrale rol in de Rabo Earthwalk. Bezoekers maken zowel vooraf als ook na afloop van de 'Earthwalk' op een interactieve manier met hen kennis. In de cooling down wacht hen een verrassende afsluiting, daar kunnen zij de innovatieve wereld van de Rabobank ervaren: 'Rabo 360'. Nieuwe technieken om te betalen, sociale media, netwerktechnologie en meer. Een nadere kennismaking met de 'glocalizers', mensen die het levende bewijs zijn van 'glocaal' ondernemen!

Op 5 april 2011 is het exact één jaar voordat het Floriadepark in 2012 haar poorten opent voor de twee miljoen verwachte bezoekers. Rabobank is Founder van de Floriade. Als wereldwijde food & agribank werkt Rabobank samen met Floriade om deze World Expo tot een succes te maken. De gezamenlijke focus ligt hierbij op duurzaamheid (C2C) en innovatie.



Rabobank Nederland