EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

5 april 2011

EVO wil snel helderheid over kosten beveiliging zeeschepen

Kabinet moet alles op alles zetten om alsnog te komen tot internationale samenwerking

Het toenemend piraterijgeweld in de Indische Oceaan en de Golf van Aden toont aan dat snel een heldere aanpak van de Nederlandse overheid noodzakelijk is. Volgens verladersorganisatie EVO moet het kabinet op korte termijn kiezen voor de inzet van mariniers op de meest kwetsbare schepen, het uitsluiten van private beveiliging op koopvaardijschepen en veel druk zetten op de internationale gemeenschap om meer middelen en materieel in te zetten om zo het piraterijprobleem bij de wortel aan te pakken. EVO wil bovendien snel helderheid over wie de kosten voor extra inzet van mariniers moet gaan dragen. Wat de verladersorganisatie betreft komt de rekening niet bij rederijen en verladers terecht.

Vorige week schreven de ministers Rosenthal en Hillen namens het kabinet een brief over de aanpak van de piraterij. Het kabinet benadrukt daarin het belang van internationale samenwerking om tot een structurele oplossing te komen. EVO deelt die opvatting. Alleen een bronaanpak leidt volgens de verladersorganisatie tot het voorkomen van piraterij. Daarvoor is een stevigere internationale inzet van marinepersoneel nodig, het liefst onder VN-vlag. Het kabinet verwacht echter niet dat deze aanpak op zeer korte termijn van de grond komt en zet daarom in op een tijdelijke oplossing. Het wil mariniers inzetten op koopvaardijschepen. EVO kan zich vinden in deze korte-termijnaanpak, maar is wel teleurgesteld dat het kabinet nog geen uitspraak doet over wie dat moet gaan betalen. Die vraag is volgens het kabinet lastig te beantwoorden. Daarom wil het daarover nog langer nadenken. EVO vreest dat een deel van de rekening bij rederijen wordt gelegd en dat die de kosten weer doorberekenen aan verladers. De verladersorganisatie vindt echter dat de veiligheid van burgers primair een taak van de overheid is.

Het kabinet geeft eveneens aan dat een commissie moet bestuderen in hoeverre de inzet van private beveiligers nodig en wenselijk is. Volgens EVO is dat een heilloze weg. De inzet van private beveiligers is symboolpolitiek die het piraterijprobleem niet oplost, maar de beveiligingskosten van de internationale scheepvaart wel aanzienlijk laat toenemen. In deze variant ontbreekt ook democratische legitimatie van het gebruik van geweld en neemt de kans op escalatie toe. Het resultaat van de beraadslagingen van de commissie staat volgens EVO op voorhand vast. Private beveiliging van koopvaardijschepen is juridisch onhaalbaar en politiek zeer ongewenst.