Gemeente De Wolden

Zuidwolde, 5 april 2011

Ombudsman De Wolden brengt verslag uit over gemeentelijk handelen

De heer Maas van Egdom heeft als de gemeentelijke ombudsman van De Wolden zijn jaarverslag over 2010 uitgebracht. Onderwerpen die daarin aan de orde komen zijn onder andere het afhandelen van brieven, de interne klachtbehandeling en de toegankelijkheid van de ombudsman. Het onderzoek naar de afhandeling van brieven krijgt in het verslag extra aandacht.

Al een aantal jaren is de afhandeling van brieven van inwoners één van de speerpunten. Vorig jaar stelde de ombudsman vast dat de organisatie met dit onderwerp daadwerkelijk en serieus aan de slag is. Een nieuw postregistratiesysteem maakt het nu mogelijk te sturen op de tijdige afhandeling van aanvragen en overige correspondentie. Maas van Egdom: "De eerste resultaten daarvan zijn veelbelovend. In 2011 ben ik van plan een aantal thema's specifiek te onderzoeken. Ik denk daarbij aan brieven van inwoners waarin zij om informatie vragen."

Wie klachten heeft over het gedrag en het handelen van bestuurders en medewerkers krijgt in eerste instantie te maken met de interne gemeentelijke klachtenregeling. Dit biedt de gemeente de gelegenheid om eerst zelf de klacht op te lossen. Als dit niet tot tevredenheid gebeurt, kan de klager zich wenden tot de externe gemeentelijke ombudsman. Eenmaal per maand, in principe de laatste maandag van de maand, houdt de ombudsman spreekuur in het gemeentehuis in Zuidwolde. Verder is dewolden.nl/ombudsman een handige informatiebron met o.a. het jaarverslag en informatie over het spreekuur.


Noot voor redacties