Gemeente Utrecht


Mondelinge vragen van de VVD en Stadspartij Leefbaar Utrecht over nachtwerkzaamheden in het stationsgebied

De afgelopen periode werden de bewoners in er rond het stationsgebied geconfronteerd met nachtwerkzaamheden aan de parkeergarage van Vroom en Dreesmann; het taxiplatform, de sporen (Prorail) en de voormalige sporthal Catharijne.
Onze partijen en ook de bewoners hebben er begrip voor dat het een enkele keer voor de logistiek noodzakelijk is om werkzaamheden te verrichten in de nachtelijke uren. Het lijkt nu echter meer regel dan uitzondering te worden dat er nachtwerkzaamheden plaatsvinden. Ook was niet iedereen goed op de hoogte van de aard en duur van de verschillende activiteiten, terwijl mensen natuurlijk wel moeten weten waar ze aan toe zijn. Dat brengt onze fracties tot de volgende vragen:

1. Wat zijn de regels inzake nachtwerkzaamheden? Is er een vergunning noodzakelijk waartegen bezwaar en beroep mogelijk is? Is er een verschil in regime tussen de werkzaamheden aan het spoor en de bouw- en sloopwerkzaamheden in het stationsgebied?
2. Hoe verloopt de communicatie over nachtwerkzaamheden? Is er een centraal punt waar alle betrokken partijen hun geplande werkzaamheden aanmelden? Is er bijvoorbeeld een telefoonnummer of website beschikbaar waar bewoners 24 uur per dag informatie kunnen vinden over aard en duur van de werkzaamheden? Zo nee, kunt u dan misschien een communicatiestrategie ontwikkelen voor deze problematiek?

Gezien de opgave die er nog voorligt in het stationsgebied kunnen wij ons voorstellen dat bewoners al slapeloze nachten krijgen van alleen al het vooruitzicht van nog 20 jaar nachtwerkzaamheden.

3. Hoeveel nachten werkzaamheden per jaar zijn wat betreft het college acceptabel?
4. Welk niveau van geluid aan -en binnen- de gevel is voor het college acceptabel in deze gevallen?
5. Is het College bereid een bijzonder beleidskader voor nachtwerkzaamheden in het stationsgebied te maken zodat ook duidelijk is in welke gevallen wél en in welke gevallen niet wordt toegestaan de nachtrust te verstoren?
6. Is het College het met ons eens dat nachtwerkzaamheden dan en alleen dan mogelijk zouden moeten zijn als er geen enkel dagalternatief te bedenken is voor deze werkzaamheden?
7. Wat kan de projectorganisatie samen met de betrokken partners voor de bewoners beteken om de overlast van werkzaamheden te beperken? Voorbeelden zijn alternatieve slaaplocaties, isolatie, rustvensters in de periode van de werkzaamhedenetcetera.



André van Schie, VVD
Vincent Oldenborg, Stadspartij Leefbaar Utrecht


---- --