Arriva


Pilot: OV-chipkaart voor reizigers met visuele beperking

Speciaal reisproduct voor reizigers met een visuele beperking Bent u blind of slechtziend en reist u regelmatig met het openbaar vervoer? En doet u dat nu of in de toekomst met een OV-chipkaart? Dan is er speciaal voor u een OV-chipkaart reisproduct ontwikkeld, het Viziris abonnement. Wanneer u in het bezit bent van een OV-begeleiderskaart (B) en een persoonlijke OV-chipkaart dan kunt u het Viziris abonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart laden. Met dit abonnement kunt u in heel Nederland reizen in metro, bus, tram en in het OV over water, maar het abonnement is niet geldig in de trein. Het Viziris abonnement is een jaar geldig en kost EUR 120; hiervoor machtigt u de vervoerder om maandelijks EUR 10 euro van uw rekening af te schrijven. U kunt het abonnement indien gewenst iedere maand opzeggen.

U betaalt met uw OV-chipkaart met het Viziris abonnement dus niet per rit maar een vast bedrag per maand van EUR 10 gedurende een jaar. De wet personenvervoer schrijft voor dat u met een

OV-chipkaart altijd moet inchecken in het openbaar vevoer omdat u anders geen geldig vervoersbewijs heeft tijdens de reis. Met uw OV-chipkaart checkt u in en uit, maar er wordt geen geld van uw OV-chipkaart afgeschreven als dit niet lukt. U loopt dus geen financieel risico.

Het reisproduct is bij RET, GVB en HTM reeds te koop en bij alle vervoerders vanaf 15 april 2011. NS verkoopt het product niet. Zie hieronder het landelijk overzicht van verkooppunten en verkoopdata bij alle stads- en streekvervoerders.

Pilot
De invoering van het Viziris abonnement is ontstaan uit een afspraak tussen de overheid en de stads- en streekvervoerders in Nederland en het betreft een proef van een half jaar. Gedurende dit half jaar wordt bekeken hoe dit reisproduct door u wordt gebruikt en hoe de distributie door u wordt ervaren. Om die reden is het ook van belang dat u in- en uitcheckt. Na de proef wordt ook bekeken onder welke voorwaarden dit reisproduct kan blijven bestaan. Het Viziris abonnement is naast de studentenkaart het eerste landelijke reisproduct dat ingevoerd wordt. Omdat het een proef betreft en ondanks dat de vervoerders hun uiterste best doen alles zo goed mogelijk te laten verlopen, bestaat er een kans dat in de beginfase van de proef niet alles direct vlekkeloos verloopt.