Gemeente Hoogeveen

Bezwaarschriften steeds vaker op tijd afgehandeld

7 april 2011 - Vorig jaar is er bij de gemeente Hoogeveen een hoger percentage bezwaarschriften binnen de daarvoor staande termijn afgehandeld dan het jaar ervoor.

In 87% van de gevallen was de gemeente op tijd klaar. In 2009 was dat nog 77%. Dat blijkt uit het jaarverslag 2010 van de bezwaarschriftencommissie. Daarin staan de cijfers over de behandelde bezwaarschriften en aanbevelingen van de commissie. Burgers en bedrijven in de gemeente Hoogeveen kunnen een bezwaarschrift indienen bij de gemeente als zij het niet eens zijn met een besluit. Bijvoorbeeld een WOZ-beschikking, een aanslag voor parkeerbelastingen, een bouwvergunning of een bijstandsbesluit. De onafhankelijke commissie adviseert het college, de raad, de burgemeester of de heffingsambtenaar over de kwestie.

Bedrijveninvesteringszone

In 2010 werden 1105 bezwaarschriften ingediend, tegen 1275 in 2009. Vooral het aantal bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen daalde sterk. Over parkeerbelastingen, bijstand en leges werd juist vaker een bezwaarschrift ingediend. Nieuw bezwaaronderwerp was de heffing bij ondernemers in het stadscentrum, de zogenaamde
bedrijveninvesteringszone.

Vaak geen advies

De commissie bracht 602 adviezen uit. In de andere gevallen hoefde de commissie geen advies uit te brengen, bijvoorbeeld omdat het bezwaarschrift werd ingetrokken. Dit gebeurt steeds vaker. De commissie vindt dit goed, omdat een formele procedure vaak lang duurt en het conflict niet altijd oplost. Adviezen van de commissie worden bijna altijd overgenomen. In 2009 en 2010 was dit anders: de heffingsambtenaar trok ruim 200 aanslagen voor parkeerbelastingen niet in, terwijl de commissie dat wel had geadviseerd. Enkelen zijn hiertegen in beroep gegaan bij de rechtbank. Omdat zij gelijk hebben gekregen, heeft de gemeente aan alle bezwaarmakers het bedrag van de naheffingsaanslag terugbetaald.

Binnen termijn

Uit de cijfers blijkt ook dat bezwaarschriften steeds vaker binnen de daarvoor staande termijn worden afgehandeld. De wet bepaalt hoelang de gemeente er over mag doen en ook in welke gevallen de gemeente de beslissing mag uitstellen. In 2009 is de wettelijke termijn voor een groot aantal bezwaarschriften langer geworden. Ook let de gemeente beter op de termijnen en maakt de gemeente vaker gebruik van de mogelijkheden om de beslissing uit te stellen. Het snel afhandelen van bezwaarschriften wordt steeds belangrijker. Is de gemeente te laat, dan kan het zijn dat de gemeente een geldsom aan de indiener moet betalen. De commissie adviseert daarom om vertraging zoveel mogelijk te voorkomen.

Uitleg besluit vaak summier

De commissie zegt ook dat goed moet worden aangegeven, waarom een besluit genomen is. In 2010 deden rechters meerdere uitspraken, waaruit bleek dat de gemeente dit niet goed (genoeg) had gedaan. De commissie adviseert ook om te investeren in kennis bij medewerkers over het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen.