Gemeente Almere

Meer passagiers over de Flevolijn

07-04-2011

PAG 2 Flevolijn Almere Centrum RPic.jpg (3.8M) In de komende jaren gaat Prorail aan de slag om in 2016 aanzienlijk meer passagiers te kunnen vervoeren over de Flevolijn. Nu rijden er 10 treinen per uur per richting over de Flevolijn. In 2016 zullen dat er 14 per uur per richting zijn. Door de aanleg van twee keersporen bij station Almere Centrum en één bij station Almere Oostvaarders en de aanleg meer seinen en wissels wordt de Flevolijn geschikt gemaakt voor treinen om elkaar kort te volgen. Hierdoor kunnen er meer treinen gaan rijden over de Flevolijn.

De maatregelen zijn opgenomen in het Ontwerp Tracébesluit (OTB) van de Flevolijn tussen Weesp en Lelystad. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zette vorige week haar handtekening onder het ontwerp Tracébesluit. Op dit traject zullen ook extra geluidmaatregelen worden genomen. In 2012 begint Prorail met de werkzaamheden.

Structureel

De verbetering van de Flevolijn maakt deel uit van het project OV SAAL. Dit project beoogt de openbaar vervoerverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad (met aansluiting op de Hanzelijn) structureel te verbeteren. Dat is hard nodig omdat het steeds drukker wordt op het spoor. Eind 2013 neemt NS de Hanzelijn in gebruik die Lelystad en Zwolle rechtstreeks met Schiphol en Amsterdam verbindt. Hierdoor zal het aantal treinreizigers in het gebied Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors toenemen. Bovendien groeit Almere. Tot 2030 komt er naar verwachting een groot aantal woningen bij. Ook de ontwikkeling van de Amsterdamse regio, de Zuidas, Schiphol en Lelystad zorgen voor groei. Daarom gaan er tussen Flevoland en Amsterdam meer treinen rijden. Dat kan alleen als het spoor wordt uitgebreid en aangepast.

Drie fases

Het project OV SAAL wordt in drie fases uitgevoerd: verbeteringen op korte termijn (2010-2016), de middenlange termijn (2016-2020) en de lange termijn (2020 en verder).

Naar verwachting zal de minister nog voor de zomer een besluit nemen over de te nemen maatregelen tot 2020. De verbetering op lange termijn zal bestaan uit de aanleg van een metroverbinding tussen Amsterdam en Almere. Uitgewerkte plannen voor deze verbinding worden in september gepresenteerd.

Na jaren van discussie komt er nu schot in de aanpak van de openbaar vervoerverbinding tussen Schiphol en Lelystad. Alle betrokken partijen zijn het erover eens dat de spoorcapaciteit tussen Schiphol en Lelystad moet worden uitgebreid.

Wethouder Adri Duivesteijn noemt de verbeteringen op het spoor tussen Schiphol en Lelystad opnieuw een belangrijke stap op weg naar een beter bereikbaar Almere. "Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op. De werkzaamheden die Prorail nu gaat uitvoeren zijn in 2016 klaar. Dat is de eerste stap. Over wat er in de jaren daarna moet gebeuren om de Flevolijn te verbeteren zal de minister op korte termijn een besluit nemen. Ik heb daar alle vertrouwen in. Ook minister Schultz van Haegen begrijpt hoe belangrijker het is dat een stad die groeit goed bereikbaar moet zijn, over de weg en over het spoor".

Het OntwerpTracébesluit wordt in de komende tijd ter visie gelegd in de gemeentehuizen van Almere, Weesp, Muiden, Lelystad, Naarden.

Prorail organiseert op dinsdag 19 april en op donderdag 21 april een informatiebijeenkomst in Almere.