Vijf genomineerden voor verkiezing 'Agrarisch Ondernemer 2011'

Persbericht van Reed Business

De vijf genomineerden voor de zestiende editie van de verkiezing 'Agrarisch Ondernemer 2011' zijn door de jury bekendgemaakt. De prijs zal op maandag 18 april in Hotel Theater Figi te Zeist worden uitgereikt. Deze verkiezing is een initiatief van agd. media.

De jury onder voorzitterschap van Aalt Dijkhuizen (voorzitter Raad van Bestuur Wageningen UR) heeft de volgende vijf ondernemers genomineerd:

- Peter, Remco, Ronald en Ted Duijvestijn, tomatentelers in Pijnacker - Jeroen en Twan Engelen, pluimveehouders in Someren - Giel Hermans, suikermaisteler en zoogkoeienhouder in Kessel - Henk van de Loos, Ab van Marrewijk, Aad van Mil, Jos van Mil, Jan Zegwaard, René Zwinkels, tomatenteeltbedrijf Greenco in Honselersdijk en Someren
- Marco en Heidy van Noort, plantenveredelaars in Warmond

De winnaar draagt vanaf maandag 18 april niet alleen de titel 'Agrarisch Ondernemer 2011', maar ontvangt daarnaast een geldbedrag van 12.500 euro Ook wordt op dezelfde dag de publieksprijs van 2.500 euro uitgereikt. Niet-vakjuryleden kunnen hiervoor hun stem uitbrengen op de internetsite: www.agrarischondernemer.nl

De verkiezing van de Agrarisch Ondernemer 2011 is een initiatief van agd.media. Sponsors zijn ABN-AMRO, Gibo Groep en Vion Food Group.

Programma maandag 18 april 2011
Locatie: Hotel Theater Figi te Zeist

13.30 uur Ontvangst
14.00 uur Welkomstwoord door Roel Leferink, hoofdredacteur agd.media 14.05 uur Opening van het middagprogramma
14.15 uur Interview met René en Marco Hendriks, Agrarisch Ondernemers 2010
14.25 uur Levendige presentatie van de 5 genomineerden 15.30 uur Uitreiking publieksprijs door René en Marco Hendriks, Agrarisch Ondernemers 2010
15.35 uur Entertainment
16.00 uur Bekendmaking Agrarisch Ondernemer 2011 en uitreiking van de hoofdprijs van 12.500 euro

Juryrapporten AO 2011

Marco en Heidy van Noort, plantenveredelaars in Warmond Oog voor trends in de markt
Marco en Heidy van Noort uit Warmond kweken zo'n 450 soorten vaste planten. We spreken hier over plantenkwekers met een speciale belangstelling voor veredeling. De nieuwe variëteiten die het bedrijf verlaten, zijn mooi en vooral ook sterk.
Het echtpaar heeft niet alleen groene vingers maar ook groene hersenen. Zij weten alles van patent en kwekersrecht en kunnen deze kennis vermarkten.
Op dit bedrijf gaat teelttechnisch inzicht samen met een solide en creatieve marktbenadering. Het echtpaar ziet trends in de afzetmarkt en speelt daarop in, sterker nog, loopt erop vooruit. De ondernemers weten dat promotie en pr bepalend zijn voor de verkoop. Op het vlak van informatievoorziening aan potentiële afnemers - in tekst en beeld - geeft het ondernemersechtpaar een uitstekend visitekaartje af. Trouwens ook op het gebied van duurzame productie. De ondernemers bewandelen creatieve wegen om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en energie te verlagen. En boeken daar succes mee.

Jeroen en Twan Engelen, pluimveehouders in Someren Constructief omgaan met kritische omstanders
Twee jonge ondernemers die enthousiast en gedreven doorwerken om hun idealen te verwezenlijken. Dat zijn de broers Twan en Jeroen Engelen uit het Brabantse Someren. Via uitbreiding en overnames heeft hun pluimveebedrijf de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. En dat in een sector die maatschappelijk onder druk staat. Met een open oog voor de omgeving zetten zij elk jaar weer nieuwe stappen. Een prestatie van formaat.
De broers spelen in op de wens uit de samenleving om de productie te verduurzamen. De investering in automatische voerstrooiers is hiervan een voorbeeld. De kuikens leren zo scharrelen. En dat is goed voor het welzijn van de dieren. Een perfecte ventilatie van de stallen leidt tot een forse daling in het gebruik van antibiotica en minder uitstoot van ammoniak.
De broers staan aan de vooravond van een proces van sanering en ontwikkeling. Een aantal locaties gaat dicht, andere stallen - verderaf van het dorp - worden ontwikkeld. Met erfbeplanting, aan het landschap aangepaste bouwmaterialen en grasdaken spelen de ondernemers in op de groeiende kritiek van burgers op zogeheten megastallen. Een voorbeeld voor de sector!

Giel Hermans, suikermaisteler en zoogkoeienhouder in Kessel Perfecte visie op afzet
Telen, verwerken, verpakken en verhandelen. Giel Hermans uit Kessel heeft alle onderdelen van het productieproces in handen. Zijn suikermais ligt jaarrond op de juiste tijd op de goede plaats in de schappen. De klant is hier echt koning.
De eigenzinnige ondernemer kwam min of meer toevallig in aanraking met dit unieke product. Nu staat de voormalige pionier aan de leiding van een bedrijf met dertig werknemers en kan hij rekenen op de warme belangstelling van vele supermarktketens.
Hermans zoekt en vindt de juiste wegen om zijn product af te zetten. Een mogelijk probleem heeft zich nog niet aangediend of hij heeft al een oplossing bedacht. Met behulp van het groene afval van suikermais weet hij topkwaliteit rundvlees te produceren. En ook met zijn vlees heeft hij weer een lucratief segment van de afzetmarkt gevonden. Hermans is een ondernemer met lef die zijn hele productieproces perfect organiseert. In dit bedrijf zit dan ook volop groeiperspectief.

Henk van de Loos, Ab van Marrewijk, Aad van Mil, Jos van Mil, Jan Zegwaard, René Zwinkels, tomatenteeltbedrijf Greenco in Honselersdijk en Someren
Elkaars kwaliteiten versterken
Zes glastuinders die al hun persoonlijke belangen, ideeën en bedrijfsstrategieën opzij zetten voor een gezamenlijk ideaal, de onderneming Greenco. Deze krachtenbundeling is een unicum in de land- en tuinbouw. En bovendien zeer succesvol uitgevoerd. Ondernemers zijn vaak eigenzinnig, om niet te zeggen eigenwijs. Samenwerking gaat dan ook vaak mis. De Greenco-tuinders kijken naar elkaars sterke kwaliteiten en buiten die uit. Dat levert synergie op, het geheel is veel meer dan de som der delen.
Het snoeptomaatje van Greenco is door de zes tuinders op een bijzondere creatieve wijze op de markt gebracht en is nu verkrijgbaar in het hele land verkrijgbaar. De Tommies zijn lekker en gezond en worden door veel ouders gezien als een alternatief voor gangbaar snoepgoed. Een bewonderenswaardige prestatie!
Greenco zet ook stappen op het gebied van energie en milieu. Daarnaast hebben de zes ondernemers gevoel voor hun rol als werkgever. In deze onderneming is ruimte voor eigen initiatief en persoonlijke groei. De werknemers zijn trots op 'hun bedrijf'.
Met hun informatiecentrum Tomatoworld fungeert het zestal als ambassadeur voor de hele glastuinbouw.

Peter, Remco, Ronald en Ted Duijvestijn, tomatentelers in Pijnacker Voorlopers in duurzame teelt
De broers Peter, Remco, Ronald en Ted Duijvesteijn uit Pijnacker telen tomaten van hoge kwaliteit, een prima smaak en goede houdbaarheid. Dat in de eerste plaats. Maar ze doen meer. De vier telers voeren al jarenlang een actieve, sterk marktgerichte afzetstrategie en boeken daar succes mee. Zij 'ontzorgen' hun afnemers. Dat hun tomaten verkrijgbaar zijn in de supermarkten van de Britse ketens Tesco en Sainsbury's is veelzeggend. Want deze ketens stellen zeer hoge eisen aan hun leveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van duurzame productie.
De vier broers zijn voorlopers in de sector op het gebied van energie. Met hun recente investering in aardwarmtetechniek stellen de ondernemers een duurzaam voorbeeld aan collega-tuinders. De volgende investeringen liggen alweer in het verschiet, bijvoorbeeld in het gebruik van zonne-energie. Creatief wordt nagedacht over de mogelijkheid om energielevering aan de omgeving. Met deze ondernemers aan het roer is het zeer waarschijnlijk dat deze ideeën worden uitgevoerd.
Grote waardering is op zijn plaats voor de wijze waarop de broers Duijvesteijn samenwerken met afnemers, collega's in binnen- en buitenland en onderzoekinstellingen, zoals de universiteiten in Delft en Wageningen. Deze coöperatieve instelling leidt tot innovatie en daar profiteert de hele sector van mee.

*




Razende Robot Reporter