Ingezonden persbericht


PERSBERICHT ­ ONDER EMBARGO TOT ZONDAG 23:00 uur

-HIER feliciteert de winnaar van het Nationale Klimaatstraatfeest-

De derde editie van het Klimaatstraatfeest is gewonnen door de deelnemers van het Beatrixplein in Bennebroek. Dat maakt Piet Paulusma op zondag 10 april bekend in zijn weerbericht. Zij zijn de beste klimaatstraat van Nederland en winnen een volledig verzorgd Superstraatfeest met optreden van Jaap van X-Factor. In totaal gingen de afgelopen maanden bijna 5100 straten samen energie besparen. De 500 straten die dat het beste deden, winnen op zaterdag 14 mei een straatfeest.

Piet Paulusma gaat 10 april voor zijn weersbericht op SBS6 bij de winnende straat op bezoek om hen te feliciteren met het winnen van de competitie. Een zeer verdiende overwinning, want de 34 huishoudens uit deze straat verzamelden gedurende de competitie maar liefst 301.643 klimaatpunten. Dat is bijna twee keer zoveel als de nummer twee in de competitie, de Nachtegaalstraat in Tegelen die 157.881 klimaatpunten verzamelde! De nummer 3 in de competitie werd de Oudaen in Eindhoven met 149.119 klimaatpunten.

In totaal deden er dit jaar 5094 straten mee aan het Klimaatstraatfeest. Ze namen kleine energiebesparende maatregelen als het indraaien van spaarlampen, plaatsen van douchezandlopers en tochtstrips en het wassen op lagere temperaturen. Maar ook de grote ingrepen gingen ze niet uit de weg: zo brachten 13 huishoudens in de Roerstraat in Amersfoort gezamenlijk spouwmuurisolatie aan en installeerden 9 huizen in de Johan van Oldebarneveldtsingel in Steenwijk zonnepanelen op hun daken. De beste 500 straten winnen een straatfeest, waarvoor sponsor Dirk van Broek ruim 3500 feestpakketten à ¤ 40,- per stuk heeft geschonken.

Het Beatrixplein verdiende hun recordaantal klimaatpunten o.a. met het isoleren van hun huizen, het organiseren van autovrije dagen en klimaatvriendelijke etentjes, door hun gemeente en woningcorporatie actief bij het Klimaatstraatfeest te betrekken en met een zelf geschreven en gecomponeerd Klimaatlied. Wat vervolgens ook nog eens door de bewoners én tientallen basisschoolleerlingen in de gemeente Bloemendaal werd ingestudeerd en gezongen!

Opvallend is dat het sociale kenmerk van de campagne aanslaat: energie besparen wordt een stuk leuker als je het niet in je eentje hoeft te doen. Daarbij is energie besparen niet alleen goed voor het klimaat, het is ook goed voor de huishoudportemonnee én door deelname aan de competitie goed voor de sfeer in de straat. Sible Schöne, programma directeur van de HIER Klimaatcampagne, is trots op de campagne: 'Het Klimaatstraatfeest is een nieuwe manier van maatschappelijke actie, concreet en oplossingsgericht. Los daarvan is het nog gezellig en goedkoper ook.'

Het Nationale Klimaatstraatfeest is een initiatief van de HIER Klimaatcampagne, de campagne van ruim 30 maatschappelijke organisaties van Nederland die werken aan de oplossing van het klimaatprobleem. In de campagne werkt de HIER Klimaatcampagne samen met Agentschap NL, Buurtlink, de Fietsersbond, Meer met Minder, Milieu Centraal, Natuurmonumenten, Stichting Band op Spanning, Vereniging Eigen Huis, de Woonbond en diverse gemeenten. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Essent en door Dirk van den Broek, Procter&Gamble, Kieskeurig.nl en VELUX. Zie voor meer info: www.klimaatstraatfeest.nl

Einde persbericht,