Onderzoeksraad voor de Veiligheid


De Onderzoeksraad voor veiligheid

Onderzoeksraad aanhoudend bezorgd over luchtwaardigheid Zenair 601XL vliegtuigen

Op 14 september 2008 vond een ongeval plaats met een microlight aircraft, type Zenair CH601XL Zodiac. Tijdens de vlucht klapte, op een hoogte van ongeveer 1100 voet, de rechtervleugel van het toestel plotseling omhoog waarna het vliegtuig neerstortte en bij Hoorn in het Markermeer terechtkwam. Beide inzittenden kwamen hierbij om het leven. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat tijdens de laatste fase van de vlucht de rechtervleugel bezweken is en daarna omhoog gebogen.

Al vroeg in het onderzoek van de Raad bleek dat er meerdere vergelijkbare ongevallen hadden plaatsgevonden met hetzelfde type vliegtuig. De Raad heeft om deze reden op 23 oktober 2008 een tussentijdse waarschuwing gepubliceerd voor de gebruikers van dit type vliegtuig. Dit rapport was voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat aanleiding om voor alle Nederlands geregistreerde vliegtuigen van dit type per 24 oktober 2008 tot nader order een vliegverbod op te leggen. Het door IVW ingestelde vliegverbod is door een aantal andere landen, waaronder Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië, Zweden en Noorwegen, overgenomen.

De fabrikant heeft naar aanleiding diverse ongevallen met dodelijke afloop wereldwijd en aantal aanpassingen verplicht gesteld. De Inspectie heeft deze verplichting overgenomen. Het vliegverbod is opgeheven nadat de eigenaren van de in Nederland geregistreerde toestellen de betreffende modificaties, zoals het balanceren van de rolroeren en verstevigen van enkele verbindingen, aan het vliegtuig hadden aangebracht. Wereldwijd zijn er meer dan 1000 vliegtuigen van dit type in de luchtvaartuigenregisters ingeschreven.

Nederland kent geen eigen luchtwaardigheidseisen voor micro light aircraft en accepteert zonder nadere inspectie van het vliegtuig of vliegtuigtype alle modellen die voldoen aan de luchtwaardigheidseisen van Groot-Brittannië, Tsjechië of Duitsland. De beoordeling van de luchtwaardigheid van micro light aircraft is door de autoriteiten van die landen aan belangenorganisaties uitbesteed en in Nederland wordt verder geen toezicht uitgeoefend op het functioneren van deze organisaties noch op het toelatingsproces. Ook een onderzoek van de Amerikaanse autoriteiten toonde aan dat het ontwerp van de Zenair CH601XL niet voldeed aan de Amerikaanse eisen.

De Raad is verontrust door bovenstaande feiten. In het bijzonder omdat uit het onderzoek is gebleken dat de constructie, ondanks de modificaties, zwak blijft en nog altijd niet voldoet aan de gestelde eisen.

De fabrikant Zenair wordt dan ook aanbevolen het ontwerp van het vliegtuigtype CH601XL zodanig te wijzigen dat het vliegtuig aantoonbaar voldoet aan de in Nederland gehanteerde luchtwaardigheidseisen, in dit geval de Duitse. Vanwege de verontrusting over het ontoereikend zijn van de wijzigingen beveelt de Onderzoeksraad de minister van Infrastructuur en Milieu aan de bewijzen van luchtwaardigheid voor de vliegtuigen van het type Zenair CH601XL in te trekken zolang het vliegtuig niet aantoonbaar voldoet aan de luchtwaardigheidseisen.



Razende Robot Reporter