Gemeente Berkelland

basisschool in Berkelland gaat kennismaken met muziek

Ieder kind op de basisschool in Berkelland gaat kennismaken met muziek

Doel B&W: Algemene muzikale vorming voor àlle kinderen van 4 t/m 12 jaar

Muziekles op school

Muziek maken is niet alleen goed voor de ontwikkeling, maar ook voor de gemoedstoestand en intelligentie van het kind, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Burgemeester en wethouders willen een nieuwe vorm van muziekonderwijs bieden. In Berkelland verandert het muziekonderwijs van `opleider van muzikale specialisten' naar `muziekles voor ieder kind'. Samen met de basisscholen wil B&W stimuleren dat leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar kennismaken met muziek en algemene muzikale vorming (AMV). Burgemeester en wethouders vinden dit belangrijk omdat uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat muziek maken een zeer positieve invloed heeft op de ontwikkeling van kinderen, op de gemoedstoestand en ook op de intelligentie. Jonge kinderen die muziekles krijgen ontwikkelen een beter geheugen dan leeftijdsgenoten die hiervan verstoken blijven.

Berkelland verder met:


* Berkellands Muziekverenigingen Overleg

* De Triangel, muziek, dans en theater

* Vivace, muziek, dans, kunst, educatie

De gemeente Berkelland is door zes partijen benaderd om het maatschappelijk doel te realiseren. De partijen waar de gemeente Berkelland verder mee het traject in gaat zijn de BeMO (Berkellands Muziekverenigingen Overleg), `De Triangel muziek, dans en theater' en Vivace muziek, dans, kunst, educatie uit Enschede. De BeMO vertegenwoordigt de 14 muziekverenigingen in Berkelland. BeMO zal zich vooral richten op een deel van de specialisatiefase voor het spelen op een muziekinstrument. Deze fase volgt op algemene muzikale vorming dat door één van de andere twee partijen zal worden verzorgd.

BeMO

Alex Zomer van de BeMO ziet een belangrijk voordeel voor de nieuwe aanpak. "Als meer kinderen op de basisschool in aanraking komen met muziekonderwijs hopen wij dat door deze brede aanpak meer kinderen besluiten om na school ook daadwerkelijk een instrument te gaan bespelen", zegt Zomer. "En dan hopen we natuurlijk dat een deel van deze kinderen een instrument gaat bespelen bij één van de 14 muziekverenigingen in Berkelland. Muziekonderwijs is zéér belangrijk voor kinderen. Kinderen leren daardoor ook buiten kaders te denken. En ontwikkelen ook hun fantasie, gevoel èn muzikaliteit". Zomer ziet voor de BeMO een belangrijke rol in de ondersteuning aan het basisonderwijs. En de partner die de algemene muzikale vorming in het basisonderwijs gaat verzorgen. Vooral in de oriëntatiefase kan de BeMo ondersteunen met vrijwilligers en instrumenten van de muziekverenigingen. Zo kunnen op alle basisschool kinderen een goed beeld krijgen van de verschillende instrumenten.

Alex Zomer (BeMO): "We hopen dat door deze aanpak meer kinderen een instrument gaan bespelen"

De Triangel

Arie Ravesloot van De Triangel is het met Zomer eens. "Belangrijk is", legt Ravesloot uit, "dat we ieder kind de kans te bieden om zijn of haar eigen muzikale vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen". Algemene muzikale vorming is een welkome aanvulling op het onderwijs. Dat is over het algemeen gericht op de ontwikkeling van het kennisvermogen. Alle kinderen leren, via de weg van ervaren, bewust worden en toepassen, op welke manier muziek een rol kan spelen in het uitdrukken van gevoelens en ervaringen", zegt hij. De vraag van het onderwijs is voor Ravesloot bepalend voor het aanbod dat door De Triangel wordt aangeboden. Door intensief contact met het onderwijs gaat De Triangel de vraag omzetten in een aanbod op maat.

muziektheater

Arie Ravesloot (De Triangel): "Kinderen leren op welke manier muziek gevoelens kan uitdrukken"

Vivace

Een nieuwe speler in Berkelland is Vivace. Vivace is eigenlijk een uitzendbureau, maar heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een serieuze partner voor gemeenten en basisscholen voor algemene muzikale vorming. Haye Swart is erg blij dat Vivace meedingt om algemene muzikale vorming in het basisonderwijs te geven.

Swart zegt: "Ik zie de algemene muzikale vorming als een vooropleiding voor kinderen tussen de 4 tot en met 8 jaar, voordat zij voor een muziekinstrument kiezen. Muziek, dans, kunst en cultuur zijn belangrijke aspecten voor de opvoeding. Door kinderen hiermee in een zo vroeg mogelijk stadium kennis te laten maken, bied je ruimte om kinderen hun interesses en talenten te ontdekken en te ontwikkelen".

Elk jaar is er geld voor drama/theater in het basisonderwijs

Om het gemeentelijk doel te bereiken onderzoekt Swart samen met het basisonderwijs in welke vorm dat het beste kan. "We willen groepen, die bij elkaar passen, bij elkaar brengen", aldus Swart. "De vraag van het onderwijs is leidend voor dit totale traject. Wat vindt het basisonderwijs van deze ontwikkelingen?".

Haye Swart (Vivace): "Kinderen ruimte bieden om hun interesses en talenten te ontdekken en ontwikkelen"

Stichting Oponoa

Jos Siemerink van de Stichting Openbaar primair onderwijs N.O.-Achterhoek (Oponoa) ziet de ontwikkelingen op het gebied van algemene muzikale vorming vol verwachting tegemoet. Siemerink ziet vooral kansen voor de brede school ontwikkeling en overlegt hierover graag met de verschillende aanbieders. Hij vertelt:"De Triangel en Vivace gaan de komende weken gesprekken voeren met zowel het basisonderwijs als de BeMO. Op basis van deze gesprekken gaan beide partijen een presentatie geven over de wijze waarop zij invulling willen geven aan die muzikale vorming binnen het basisonderwijs. "Ook", vervolgt hij, "geven zij inzicht in de rol die zij innemen bij de samenwerking met de BeMO over de nazorg in het specialisatietraject. Op basis van deze presentaties neemt de gemeente uiteindelijk een besluit. Doel is om in het schooljaar 2011 - 2012 te beginnen met het verzorgen van de algemene muzikale vorming in het basisonderwijs.

Jos Siemerink (Oponoa): "Vooral kansen voor de brede school ontwikkeling"

Muziek is belangrijk!

De gemeente Berkelland kiest ervoor om muziekonderwijs voor ieder kind in het basisonderwijs en heeft hiervoor een beleidskader vastgesteld.

Jaarlijks is 200.000 euro beschikbaar voor algemene muzikale vorming in het basisonderwijs. De vraag vanuit onderwijs en kind staat daarbij centraal.

Jaarlijks is 5.000 euro beschikbaar voor drama/theater in het basisonderwijs.

* Het bestaande budget van de beleidsregel voor Harmonie en Fanfare (HAFA), ongeveer 70.000 tot 80.000 euro, blijft beschikbaar voor het verzorgen van HAFA-lessen.


* Het is de bedoeling dat er twee combinatiefunctionarissen komen voor cultuur/onderwijs (kosten zo'n 20.000 euro per fte). De verwachting is dat er half mei van dit jaar een besluit komt. Dat betekent een extra dekking aan het maatschappelijk doel van 40.000 euro.


* Het muziekonderwijs nieuwe vorm heeft als doel om het basisonderwijs te ondersteunen bij het verzorgen van muziekonderwijs.


* De basisscholen zijn een belangrijke partner bij het bereiken van dit maatschappelijke doel. De gemeente streeft naar algemene muzikale vorming voor àlle kinderen. De vraag en behoefte van het kind staat daarbij centraal.

*

* Scholen zijn een deskundige partner om die vraag van het kind goed te formuleren en te vertalen naar een werkbare vraag binnen het onderwijs. Daarom komt er ook geen standaard aanbod voor alle scholen.


* Scholen krijgen de gelegenheid om samen met de aanbieder een maatwerk-oplossing te maken voor die school en dat jaar. De inhoud is leidend en het budget staat vast, maar hoe het eruit komt te zien, gebeurt in overleg tussen school en aanbieder.